237537

تسهیل مالیاتی واردات طلا

دنیای معدن: محمد کشتی‌‌آرای کارشناس صنعت طلا -بر اساس مصوبه اخیر سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه‌‌ای به ادارات کل امور مالیاتی اعلام شد که با توجه به مصوبه اخیر مراجع قانونی، واردات طلا، پلاتین و نقره به صورت خام از طریق مبادی رسمی گمرکی کشور مجاز بوده و از پرداخت عوارض گمرکی و هرگونه مالیات از قبیل مالیات عملکرد و ارزش افزوده معاف است و از نظر منشأ ارز مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. اعتبار این مصوبه از تاریخ ابلاغ (دوم شهریور ۱۴۰۱) تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ است. قانون معافیت مالیاتی واردات طلا، نقره و پلاتین موضوع جدیدی نیست و این قانون چهار سال پیش مطرح شد و به تصویب رسید‌‌.

به عبارت بهتر مالیات ارزش افزوده و تعرفه گمرکی مواد اولیه طلا، نقره و پلاتین صفر بوده و هیچ نوع مالیاتی به این عناصر تعلق نمی‌گرفت. موضوع تازه‌‌ای که در ابلاغیه جدید ذکر شده این است که پیش‌‌تر اگر اقدامی در جهت واردات طلا، نقره و پلاتین صورت می‌گرفت باید منشأ ارز اعلام و مشخص می‌شد، اما در ابلاغیه جدید نیازی به عنوان دقیق منشأ ارز نیست و به ازای هر میزان واردات، نیاز به مشخص شدن منشأ ارز نیست. زمانی که اقدام به واردات صورت می‌گیرد ابتدا باید از سیستم نیمایی ارز خریداری شود و چون برای ورود طلا، نقره، پلاتین و فلزات گرانبها ارزی تخصیص داده نمی‌شد، بنابراین هیچ نوع وارداتی در این خصوص انجام نمی‌گرفت. با سیستم جدید به عنوان مثال ممکن است فردی در دبی با ۵۰ هزار دلار بتواند یک کیلو شمش طلا خریداری و وارد کشور کند و در این صورت نیازی به شفاف‌‌سازی منشأ ارز نیست. به یک گروه از کالاهای خاص همچون مواد غذایی، ماشین‌‌آلات کشاورزی و صنعتی حتی شوینده‌ها ارز تخصیص داده می‌شود و برای واردات طلا و سایر فلزات گرانبها ردیف ارزی مشخص نشده بود و به همین دلیل وارداتی هم انجام نمی‌شد، اما اکنون طی ابلاغیه جدیدی که صورت گرفته واردات رسمی طلا، نقره و پلاتین انجام خواهد شد.

به نوعی می‌توان گفت با اجرای قانون جدید و معافیت مالیاتی برای واردات فلزات گرانبها، می‌توان از قاچاق طلا و دیگر فلزات گرانبها جلوگیری به عمل آورد و هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند اقدام به واردات طلا، نقره و پلاتین کند.

قیمت طلا تابعی از قیمت‌‌‌‌های جهانی و ارز است و واردات با ارز آزاد انجام خواهد شد، بنابراین این موضوع تاثیری بر قیمت‌‌گذاری طلا نخواهد گذاشت. اکنون قیمت‌‌ها بر اساس دلار آزاد محاسبه می‌شود و اگر قرار باشد با دلار دولتی که ارزان‌‌تر است محاسبه شود، قیمت طلا در داخل کشور ارزان‌‌تر می‌شود و قاچاق طلا از داخل به خارج انجام خواهد شد. بنابراین معافیت مالیاتی واردات تاثیری بر قیمت‌‌گذاری طلا نخواهد داشت. یکی از راه‌های مقابله با قاچاق این است که باید موانع برداشته شود و اگر ورود و خروج کالا از کشور آزاد شود و تابع مقرراتی که دست و پاگیر نباشند، باشد به‌طور طبیعی قاچاق طلا و سایر فلزات گرانبها نیز کاهش خواهد یافت و این موضوع کمکی به رشد صنعت طلا و سایر فلزات گرانبها خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید