237314

افزایش کارایی واحدهای آب شیرین کن و جلوگیری از خروج ارز با طرح های دانش بنیان فولاد هرمزگان

دنیای معدن: فولاد هرمزگان در تلاش است با سرمایه گذاری بر طرح های دانش بنیان و مبتکرانه، نیاز خود به واردات را کاهش و ارز حاصل از این صرفه جویی را راهی اجرای طرح های توسعه ای خود کند. این اتفاق منجر‌ به رفع نیاز فولاد هرمزگان و در مقابل ایجاد اشتغال می‌ شود.

به گزارش دنیای معدن، تاکید بر حمایت از دانش بنیان ها در شعار سال باعث شده تا برنامه شرکت های فعال در صنعت فولاد بیش از گذشته در این مسیر به جهت رفع نیازهای خود گام بردارند.

پیش تر و در سال های گذشته تولیدکنندگان فولاد در پی وضع تحریم ها استفاده حداکثری از توان داخلی را در اولویت برنامه های سالانه خود قراردادند اما امروز با تاکید مقام معظم رهبری بر «تولید؛ دانش‌‌‌بنیان، اشتغال‌‌‌آفرین» در شعار سال، مسیر سال ۱۴۰۱ را مشخص کردند و امروز که ۶ ماه اول سال رو به پایان است نگاهی به عملکرد شرکت های فولادی نشان می دهد حمایت آنها از دانش بنیان ها رو به افزایش است.

در این میان اما فولاد هرمزگان با اجرای طرح های توسعه ای این تعامل را افزایش داده است که نتایج مثبتی را در دو‌ سوی این جریان به همراه داشته است.

در گام اول فولاد هرمزگان با افزایش همکاری خود با شرکت های دانش بنیان بخشی از نیاز خود به واردات را تامین کرده که این موضوع نقش بسزایی در کاهش هزینه های ارزی این مجموعه داشته است.

 در گام بعدی نیز استفاده از توان داخلی منجر به افزاش سرعت اجرای پروژه می شود که می تواند با افزایش یا بهبود تولید میزان درآمدزایی و توان رقابتی آن را در بازار افزایش دهد. در سوی دیگر این موضوع همکاری فولاد هرمزگان با دانش بنیان ها منجر به اشتغالزایی می شود که دستاورد مهمی برای کشور خواهد بود. 

یکی از طرح های مهم اجرا شده در فولاد هرمزگان با همکاری شرکت های دانش بنیان، طرح 《ساخت غشاهای اولترافیلتراسیون با استفاده از غشاهای مستعمل اسمز معکوس》است. اما اهمیت این طرح برای فولاد هرمزگان چیست؟

قرار گیری فولاد هرمزگان در نزدیکی دریا شاید از نظر آمایش سرزمین جانمایی دقیق و درستی است اما این موقعیت مشکلاتی و هزینه هایی به همراه دارد که فولاد هرمزگان باید در جهت رفع و کاهش هزینه های جانبی برنامه ریزی کند. 

استفاده از آب دریا به دلیل وجود برخی املاح می تواند کار برای فولادی های این منطقه را سخت کند در نتیجه باید شیرین سازی آب صورت بگیرد. اسمز معکوس روش متداولی است که از سوی صنایع فولادی انجام می شود. استفاده از غشای اولترافیلتراسیون  باعث افزایش بهره وری در واحد شیرین سازی می شود. اما استفاده از غشای مستعمل اسمز معکوس عمر غشا را دو برابر می کند که در کاهش هزینه ها به ویژه هزینه های ارزی نقش بسیار زیادی ایفا می کند.

این طرح چندی پیش در جشنواره ملی حاتم (حمایت از تولید ملی) به‌‌‌عنوان طرح برتر، انتخاب شد و فولاد هرمزگان بار دیگر تاکید کرد حامی طرح های نوآورانه و دانش بنیان است تا علاوه بر رفع نیاز خود در راستای کاهش هزینه های ارزی، با ایجاد انگیزه در میان شرکت های دانش بنیان گامی در راستای بومی سازی برداشته است. 

درواقع لازمه رفع نیاز صنایع تعامل هرچه بیشتر واحدهای صنعتی و شرکت های دانش بنیان است که فولاد هرمزگان در چند سال اخیر با شتاب خوبی در این مسیر در حال حرکت است. همکاری با پارک علم و فناوری هرمزگان، امضای تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه ها و… در کنار  آن سرمایه گذاری برای توسعه هرچه بیشتر واحد تحقیق و توسعه باعث شده تا فولاد هرمزگان با وجود شرایط تحریمی و دشواری های بازاریابی، در تولیدات خود رکورد شکنی کرده که به دنبال این رکوردهای ثبت شده میزان فروش و سوددهی این شرکت با نماد «هرمز» هم با تغییرات مثبت همراه شد.

توجه همه جانبه  فولاد هرمزگان به توسعه منجر به افزایش توان رقابتی این مجموعه و کاهش قیمت تمام شده آن می شود. اتفاقی که پس از رفع تحریم ها می تواند به حضور پر قدرت این مجموعه در بازارهای صادراتی کمک کند.تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید