221615

عشق، ارتباط و پیوست رسانه در روابط عمومی

دنیای معدن قصد دارد ضمن معرفی،از زحمات ارزشمند مدیران و کارشناسان فعال و تلاشگر حوزه روابط عمومی تقدیر و تشکر نماید و در معرفی حرفه و نقش روابط عمومی از سمت این پیشکسوتان کوشا باشد، با توجه به این مهم، یادداشت یکی از پیشکسوت های برجسته روابط عمومی مجید مرادیان را بخوانید.

مجید مرادیان، معاون روابط عموی ذوب آهن اصفهان، پیشکسوت روابط عمومی و رسانه و عضو شورای فرماندهی حوزه شهید تندگویان شرکت

در رابطه با اهمیت وجایگاه روابط عمومی تعاریف متفاوتی مطرح شده است. علارغم توسعه کیفی و پیشرفت ها یی که در جهان معاصر با آن روبرو هستیم ، هنوز روابط عمومی در کشور ما جایگاه واقعی و مناسب خود را پیدا نکره است و بسیاری ازسازمانها به عنوان یک ابزار اطلاع رسانی و تبلیغاتی به آن نگاه می کنند گرچه اقدامات مهمی در جهت شکل گیری مناسب جایگاه واقعی روابط عمومی به عنوان یک ساختار سازمانی و نهاد مستقل صنفی توسط تشکل های مرتبط، در حال انجام است که امید داریم بزودی نتایج این اقدامات برای تثبیت جایگاه روابط عمومی در جامعه و سازمانها ساری و جاری و قوانین مرتبط مصوب مراجع ذی ربط، عملیاتی گردد.

 اینجانب به عنوان شاگرد کوچک مکتب روابط عمومی و رسانه، حدود ۳۰ سال است که در این عرصه با عشق و علاقه کار و تلاش  نموده و در این راه به تجربیات زیادی رسیده ام، که به چند موضوع  در این زمینه اشاره می کنم.

 کارشناسان و شاغلین در این عرصه، ضمن برخورداری از دانش و تخصص لازم در زمینه علوم ارتباطات و روابط عمومی،  تلاش و همت  و به عبارتی جوهره کاری در وجودشان  نمایان باشد.  آنچه که میتواند همه این موضوعات را با هم جمع کند و یک روابط عمومی وکارشناس ایده آل را در عرصه ارتباطات و روابط عمومی نشان دهد، واژه ی مقدس "عشق" است. به عبارتی  یک کارشناس روابط عمومی باید نسبت به هنر و کارخود عشق بورزد وعاشقانه در جایگاهش تلاش نماید.

اینجانب نیز تا کنون درعرصه خبر، رسانه و روابط عمومی و کسب دانش و تجربه در این زمینه، مجدانه وعاشقانه تلاش نموده ، تا بتوانم در جایگاه روابط عمومی و رسانه برای صنعت کشورم  بویژه مادر صنعت، ذوب آهن اصفهان بزرگ ثمربخش باشم.

 جایگاه ارتباط با اصحاب رسانه ها یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار در روابط عمومی است.

وقتی یک کارشناس روابط عمومی به علم خبر به ویژه روزنامه نگاری و رسانه وهمچنین تکنیک های مختلف در این زمینه آگاه باشد به راحتی میتواند ترکیبی از رسانه و روابط عمومی را جمع کرده و مسئولیت و وظایفی که به عهده دارد را به نحو شایسته و اثر بخش دنبال کند.

رسانه ها نقش بسیار مهمی برای روابط عمومی ها دارند چراکه جنس و ریشه هردو یکی است. رسانه بهترین وسیله ارتباط محسوب می شود و خط مقدم اطلاع رسانی، تحلیل و نقد است و می تواند در رشد و تعالی  و تحقق اهداف مورد نظریک سازمان و همچنین برندینگ آن نقش بسزایی داشته باشد.

 انسان موجودی است که بر اساس  ارتباطات مختلف با جامعه پیرامون خود زنده است و اگر ارتباطات حذف  شود، انسان موجودی بی جان می گردد . اما نکته ای که با تجربه و همکاری ۳۰ ساله با اصحاب رسانه، به آن رسیده ام این است که کارشناسان روابط عمومی باید عاشقانه ارتباطات را برقرار کنند. ، گاهی ممکن است وظایف کاری و تبلیغی در جایگاه روابط عمومی انجام شود اما آنچه که ماندنی است و استمرارش به سازمان کمک می کند، ارتباط صمیمی و دلی و مراوده ی دو سویه و محترمانه بین  کارشناسان روابط عمومی  و اصحاب رسانه است و نباید مسائل مادی و دیگر مسائل، این ارتباط صمیمی را دچار خدشه کند.

در خصوص ارتباط با رسانه ها و اهمیت و استمرار آن میتوان به مقوله ای به نام "پیوست رسانه ای" توسط کارشناس روابط عمومی با اصحاب رسانه اشاره کرد، اگر کارشناسی باخبرنگاران در محل کارش ملاقاتی داشته باشد یا برای بازدید یا درنشست خبری دعوت از آنها بعمل آورد تا در محل سازمانی حضور یابند، به موفقیت های خوبی می رسد. اما آنچه که میتواند این موضوع را استمرار و تحکیم بخشد "پیوست رسانه ای" است به این معنی که یک کارشناس روابط عمومی قبل یا بعد از هر رویدادی یا در مباحث مختلف از طریق تلفن و شبکه های اجتماعی ارتباطات خود را با اصحاب رسانه حفظ و استمرار دهد.

 من هم تاکنون  این پیوست ارتباطی و رسانه ای را حفظ نموده ام. تاثیر این پیوست رسانه ای برای محقق شدن اهداف سازمان به ویژه در بحث انعکاس و بازتاب رسانه ای در روزنامه ها، سایت ها، پایگاه های خبری و فضای مجازی بسیار اثر بخش است.

 معتقدم بزرگترین سرمایه عمرم در این زمینه، همکاران و دوستان فعال در حوزه روابط عمومی و اصحاب رسانه هستند گرچه مدتی از عمرم  را   در راستای یادگیری تعالیم اسلامی و فقه در حوزه علمیه سپری نمودم و فکر میکنم تلفیق دروس حوزوی که با سختی زیادی همراه است با دروس دانشگاهی و از طرفی  فعالیت مستمر در عرصه خبر و بکار گیری این اندوخته های علمی و تجربی در روابط عمومی، نتایجی را برایم حاصل نموده که در حقیقت همه سرمایه زندگیم محسوب می شود.

در کنار فعالیت در روابط عمومی ذوب آهن، افتخار داشتم تا به عنوان عضو کوچک در تاسیس و راه اندازی اولین خانه مطبوعات وخبرنگاران و همچینین در شکل گیری انجمن صنفی روزنامه نگاران استان اصفهان هم نقش داشته باشم و در خانه روابط عمومی ایران، انجمن متخصصین روابط عمومی ایران و ....نیز  افتخار عضویت دارم.

 اینجانب بعنوان ایثارگر دفاع مقدس در ذوب آهن اصفهان یاد آوری می کنم که هم اکنون بزرگ ترین بسیج کارگری کشور با  تعداد ۲۴ پایگاه مقاومت بسیج  در مجموعه حوزه شهید تندگویان در مادر صنعت، ذوب آهن اصفهان فعالیت دارند.

این حوزه فعالیتهای بسیار گسترده ای را در کنار مدیریت  و پشتیبانی از کارکنان سخت کوش کارخانه دنبال می کند که نیاز به ارائه گزارش کاملی در این زمینه است. همیشه بسیجیان ما حامی کار، تلاش و تولید بوده اند.

خوشبختانه بعد از جنگ تحمیلی اهداف ماموریت های  بسیج به سمت برنامه های فرهنگی و براساس منویات مقام معظم رهبری و تحقق فرمایشات ایشان که همان تولید ملی افتخار ملی است، سوق پیدا نموده است و کار جهادی ، خودکفایی و همچینین خود باوری از واژه هایی هستند که در بسیج مادر صنعت ذوب آهن به آنها توجه می شود و بنده هم در انتشار اخبار و دستاوردهای بسیج در جایگاه مدیر روابط عمومی حوزه در کنار برادران بسیجی، انجام وظیفه می کنم .

 امیدروارم همه باهم دست به دست دهیم تا صنعت کشورمان ازهمه جهات به قله های رشد و تعالی  برسد و آیندگان نیز بتوانند از این بستر مناسب بهره مند شوند و کشور را به سمت تعالی و رشد و توسعه بیشتر هدایت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید