133906

انزوایی برای زغال‌سنگ نیست

دنیای معدن -افکار عمومی در آلمان بر این باور است که دولت این کشور باید موضع خود را در برابر زغال سنگ مشخص کند.

این کشور از سویی از تعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۳ سال آینده می‌گوید و از سویی دیگر در میان منابع گوناگون تولید انرژی همچنان بر زغال سنگ بیش از گاز طبیعی، انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر اتکا دارد تا سوختی را که چرخ صنایع گوناگون آن را به چرخش درمی‌آورد، تامین کند.
البته دوگانگی موضع دولت‌ها در مصرف زغال سنگ به آلمان محدود نمی‌شود. این همان روشی است که در هند و چین هم به عنوان مصرف‌کنندگان بزرگ این کانی رواج دارد؛ هند از تقاضا برای حمایت سازمان‌های بین‌المللی برای حذف زغال‌سنگ می‌گوید و چین هم به دنبال آلودگی هوای پکن در سال گذشته همواره از تعطیلی معادن می‌گفته، اما همچنان در مسیر مصرف پیش می‌رود.
از این احوال می‌توان به این نتیجه رسید که تنها ترامپ در ایالات متحده نیست که داعیه‌دار احیای زغال سنگ است و اقتصاد بزرگی همانند چین و اقتصاد نوظهوری مانند هند نیز هنوز این کانی سیاه و آلاینده را دستاویز توسعه قرار داده‌اند و به آسانی از آن چشم نمی‌پوشند. در همین حال تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین دغدغه جهانی است و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد، اما این احوال نشان می‌دهد جهان برای اینکه جامه‌ای سبز بر تن اقتصاد بپوشاند هنوز راه درازی در پیش دارد و تا زمانی که گرمایش به نقطه بحران برسد شرکت‌های معدنی می‌توانند به استخراج و فروش زغال سنگ به عنوان منبع تولید انرژی مشغول باشند.
هر چند طرفداران محیط‌زیست تلاش می‌کنند افکار عمومی را از پیامدهای این اتفاق، باخبر و آنها را به واکنش در مقابل آن ترغیب کنند، اما زغال سنگ با همه آلایندگی هنوز از گاز طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر ارزان‌تر و دسترس‌پذیری به آن آسان‌تر است، در نتیجه گروه‌های سرمایه‌دار همچنان توانمندتر پیش می‌روند و به نظر می‌رسد برخلاف آنچه رسانه‌ها سعی در انتشار آن دارند، زغال سنگ چندان در انزوا نیست.

دیدگاهتان را بنویسید