230497

مدافع استقلال من را یاد شجاع می‌اندازد/ تا ۵۰ سال دیگر مانند همبازی من هافبک نمی‌آید/ دربی را می‌بریم تا تیمی به گرد پای پرسپولیس نرسد

دنیای معدن- پرسپولیس موفق شد در تهران با نتیجه ۳ بریک مس رفسنجان را شکست داده و فاصله امتیازات خودش با استقلال صدرنشین را به عدد ۳ برساند. یکی از بینندگان این دیدار مرتضی فنونی زاده پیشکسوت باشگاه پرسپولیس بوده است.

به گزارش دنیای معدن، مدافع سرخپوشان تهرانی در دهه ۶۰ درباره این دیدار و همچنین نشست هم اندیشی خصوصی سازی و … حرف زد و خاطراتی قدیمی‌نیز از علی پروین تعریف کرد که خواندن آن خالی از لطف نیست.

بتدا از برد پرسپولیس برابر مس رفسنجان بگویید؟

پرسپولیس یک بازی هوشمندانه را برابر تیم مس به نمایش گذاشت اما با تمام احترام به سرمربی حریف باید بگویم محمد ربیعی مغلوب تجربه بیشتر یحیی گل محمدی شد. بازیکنان تعویضی مس رفسنجان شاید می‌توانستند در ترکیب اصلی باشند اما به نظر می‌رسید این تیم را کسب حداقل امتیاز و یک مساوی به تهران آمده بود. این برد را به همه پرسپولیسی‌ها تبریک می‌گویم ولی یک نکته را هم می‌خواهم بیان کنم.

بفرمایید؟

در دهه ۶۰ بازیکنان پرسپولیس از گلزنی سیر نمی‌شدند. اگر دو تا می‌زدیم نمی‌گفتیم بس است و دنبال سومی‌و چهارمی‌بودیم. حتی اگر چهار تا می‌زدیم باز دنبال پنجمی‌و ششمی‌بودیم و این پرسپولیس هم باید چنین تفکری داشته باشد.

اصله امتیازی پرسپولیس با استقلال به عدد ۳ رسید. فکر می‌کنید پرسپولیس به آبی‌ها برسد؟

دربی خیلی مهم است اما گل خوردن در هر بازی جالب نیست. ما مدافعان خوبی داریم اما نمی‌دانم چرا در هر بازی گل می‌خوریم. سید جلال که یک ستون است. رامین هم به عنوان یک با تجربه اضافه شده و سعید آقایی، فرشاد، وحدت و علی نعمتی را هم داریم. تازه کمال هم یک‌هافبک دفاعی فوق العاده است و باید در گل خوردن خسیس تر باشیم. انشالله تا دربی امتیازات بیشتری جمع کرده و با خیال راحت جلوی استقلال بازی خواهیم کرد.

عملکرد احمد گوهری دروازه بان جدید پرسپولیس را چطور دیدی؟

دروازه‌بان جوان و خوبی است اما به نظر می‌رسید استرس زیادی داشته باشد. او قبلا در لیگ گلری کرده است منتهای مراتب گوهری باید بداند بازی در پرسپولیس دل شیر می‌خواهد. به نظر می‌رسد وظیفه داوود فنایی به عنوان مربی گلرهای پرسپولیس سنگین تر باشد. او باید از لحاظ روحی و روانی گوهری را آماده کند. درخصوص نیمکت نشینی حامد لک هم حتما کادرفنی صلاح دانسته است ولی به هر حال او دروازه بان با تجربه تری است و برای دربی می‌تواند گزینه بهتری باشد.

راستی شما درجلسه هم اندیشی خصوصی سازی حضور داشتید و دیدید حمید درخشان از کلیپ پخش شده در این نشست شاکی و عصبانی شد. شما هم با او موافقید؟

حق با حمید درخشان است. تا ۵۰ سال دیگر هم روی دست حمیدهافبک نخواهد آمد. روی یک دستمال یزدی ۳ نفر را دریبل می‌زد! دیگر فوتبال ایران روی دست محمد پنجعلی مدافع نخواهد دید یا علی پروین که اسطوره باشگاه پرسپولیس و فوتبال ایران است. آقایی که کلیپ درست می‌کنی آیا این مسائل را می‌دانستی؟ من اسمی‌نمی‌آورم اما ۱۰ نفری که در این کلیپ به عنوان اسطوره‌های پرسپولیس گذاشتی نصف حمید درخشان هم در این تیم نبوده اند. او ۱۸ سال عمرش را در پرسپولیس گذاشته است. هیچ تصویری از این سه نفر یا ناصر محمدخانی و مجتبی محرمی‌نبود. چرا از دهه ۶۰ حتی یک بازیکن هم در این کلیپ نبود؟ حمید (درخشان) حق داشت عصبانی شود. من خودم هم می‌خواستم بروم بالا و حرف بزنم ولی اجازه ندادند!

چرا؟

نمی‌دانم حمید درخشان، محمد پنجعلی و مهندس حسین کلانی حرف‌های خوبی زدند. در دهه ۶۰ که ما در پرسپولیس توپ می‌زدیم پولی در کار نبود. یادم می‌آید سر یک بازی فکر می‌کنم با برق شیراز داشتیم من پیراهن نداشتم. شورت و ساق پوشیده بودم اما پیراهن نداشتم چون یک دست پیراهن می‌گرفتیم و آن را می‌شستیم و باید تا آخر فصل همان را می‌پوشیدیم. آن روز علی آقا ( پروین) از من پرسید که مرتضی پیراهنت کو؟ گفتم به یک توپ جمع کن دادم! بلافاصله یک فحشی هم به شوخی داد و بعد پیراهن شماره ۱۴ ضیا عربشاهی را که آستین کوتاه بود در فصل زمستان به من دادند. عدد یک آن را پاک کردند و پوشیدم! در چنین شرایطی برای پرسپولیس بازی کردیم و پولی هم نگرفتیم. حالا کسانی که بیشترین پول را از پرسپولیس گرفته اند اسطوره شده اند و ما …

حالا با همه این تفاسیر به نظر شما خصوصی سازی پرسپولیس و همین طور استقلال امکان پذیر است؟

– می‌خواستم بروم بالای سن و حرف‌هایم را در این خصوص بزنم که محمد پنجعلی جلوی من را گرفت. یک زمانی ما در تپه‌های داوودیه تمرین می‌کردیم. ما از یک طرف می‌دویدیم و استقلالی‌ها از آن طرف! زمین تمرین نداشتیم و علی پروین همیشه نیم ساعت زودتر از ما به داوودیه می‌رسید. یک روز من هم کمی‌زودتر رفته بودم که دیدم علی آقا نشسته و پای خودش را هم داخل آب رودخانه گذاشته است. دو تا آدم کت و شلواری با خجالت گوشه ای ایستاده بودند و از من پرسیدند که می‌توانیم با آقای پروین صحبت کنیم؟ به علی آقا گفتم و او هم از آنها با احترام دعوت کرد نزدیک شوند. معلوم شد از کله گنده‌های ثبت شرکت‌ها هستند و به آقای پروین پیشنهاد دادند باشگاه پرسپولیس را به نام او به ثبت برسانند.

علی پروین چه گفت؟

هیچی! علی آقا خیلی محکم گفت پرسپولیس متعلق به مردم است و مال من نیست که به نام پروین سند خورده شود. حالا آقای قربان زاده آمده و می‌گوید این باشگاه به بورس می‌رود و سهام آن به فروش می‌رسد. گفته است اگر روز ۱۵ اسفند سهام پرسپولیس در بورس به فروش نرسد روز ۱۶ اسفند سرکارش حاضر نمی‌شود که علی آقا هم به شوخی به ما گفت بگویید از فردا حاضر نشود چون شدنی نیست! قرار است ظاهرا ۵۱ درصد به دولت و ۴۹ درصد هم سهم مردم باشد. چرا برعکس نمی‌شود را نمی‌دانم اما باید سهم بیشتر متعلق به مردم باشد و من این را از علی پروین سال‌ها پیش یاد گرفتم.

یکی از سوژه‌های روزهای اخیر فوتبال ایران، ماجرای مدیرعامل استقلال و کندن لوگوی قرمز بود. شما در این رابطه صحبتی ندارید؟

کار بسیار زشتی بود. آقای آجرلو باید از آن دختر خانم خبرنگار عذرخواهی کند. تا جایی هم که من می‌دانم آقای آجرلو مدیرعامل فعلی استقلال یک پرسپولیسی تیر است و حالا… در مجموع از او انتظار چنین کاری را نداشتیم.

شما صحبت‌های سیاوش یزدانی در برنامه ” فوتبال برتر” را شنیدید؟

بله، من به عنوان یک فوتبالیست سبک بازی سیاوش یزدانی را قبول دارم. او من را یاد شجاع خلیل زاده می‌اندازد که زمانی می‌گفتم باید حداقل ۶۰ بازی ملی داشته باشد اما کی روش دعوتش نمی‌کرد. سیاوش یزدانی خیلی زحمت کشیده و در ۳۰ سالگی مدافعی است که بدون تعصب رنگی باید بگویم روی زمین و هوا عالی است. خوب سر می‌زند و بازیسازی بلد است. او این شانس را دارد که همراه تیم ملی به جام جهانی برود و باید دستش را گرفت. اینکه حالا گول سرمربی یا مدیران تیمش را خورده و زودتر به سربازی نرفته را دقیق نمی‌دانم اما اگر به لیگ یک یا تیم نظامی‌برود فوتبال این بچه نابود می‌شود. مسئولان کمک کنند این جوان در تیمش بازی کند و بعد از جام جهانی به سربازی برود چون این جوری فوتبالش نابود می‌شود.

در پایان حرف دیگری ندارید؟

هواداران پرسپولیس نگران نباشند چرا که یک بازی ۶ امتیازی با استقلال داریم و مطمئن هستم قبل از دربی به آنها خواهیم رسید. بعد از آن دیگر هیچ تیمی‌به گرد پای ما نخواهد رسید!

 

دیدگاهتان را بنویسید