228874

قربان‌زاده: امیدواریم طلسم واگذاری سرخابی‌ها شکسته شود/ برای رفع ایراد مالکیت AFC باید ترکیب سهامداری تغییر کند

دنیای معدن- رییس سازمان خصوصی گفت: تقریبا یک ماه پر فشار در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، جلساتی در سازمان خصوصی سازی در حال برگزاری است و ان‌شاءالله طلسم واگذاری این دو باشگاه شکسته شود.

به گزارش دنیای معدن- پس از پایان جلسه میان مدیرعامل باشگاه استقلال و رییس سازمان خصوصی، قربان‌زاده پاسخ‌گوی سوالات رسانه رسمی باشگاه استقلال بود که مشروح این اظهارات به شرح زیر است:

*درباره جلسه با مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه استقلال توضیحاتی را لطفا ارائه دهید.

- مستحضر هستید که تقریبا یک ماه پر فشار در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، جلساتی در سازمان خصوصی سازی در حال برگزاری است و در این مدت مدیران عامل دو باشگاه و دست اندرکاران مالی و اداری دو باشگاه، سازمان بورس، وزارت ورزش و بقیه کسانی که در نهاد‌های مرتبط مثل سازمان مالیات و حسابرسی و ... حضور دارند، دعوت شدند و یک هم افزایی در حال شکل گیری است تا ان‌شاءالله طلسم واگذاری این دو باشگاه شکسته شود.

امروز به دعوت مدیرعامل محترم باشگاه استقلال، جناب آقای آجورلو، من خدمتشان آمدم و به نظرم باشگاه استقلال در تسهیل بحث واگذاری کار‌های خوبی را انجام داده است. یکی از انتقاداتی که همیشه وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی نسبت به این دو باشگاه داشتند، عدم رعایت استاندارد‌های مالی و حسابرسی بود که این اتفاق خوشبختانه با رصد ما در باشگاه استقلال به نحو شایسته‌ای دنبال می‌شود، ولی همه مطالبه این است که تا پایان بهمن، بتوانیم نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را در بازار فرابورس درج کنیم و بعد هم مردم ان‌شاءالله در افزایش سرمایه دو باشگاه مشارکت کنند که این اتفاق باعث می‌شود علاوه بر سهام دار شدن مردم، خود باشگاه هم از این درآمد منتفع شود و بعد ان‌شاءالله در خصوص ترکیب سهام‌داری اقدام کنیم که آن هم جلساتش در حال برگزاری است و مدل‌های مختلفی برای آن طراحی شده است. با جناب آقای آجورلو و دیگر مسئولان باشگاه استقلال در این خصوص صحبت شد و دغدغه ما و دوستان این است که اداره بهینه و مطلوبی باشگاه استقلال پیدا کند و سامانی که باشگاه حرفه‌ای در لیگ باید داشته باشد، ان‌شاءالله این دو باشگاه پیدا کنند. اگر هواداران این دو باشگاه نگران سرنوشت این دو باشگاه هستند و دلشان می‌تپد برای این دو باشگاه، به همین نسبت باید افرادی که در این موضوع دخیل هستند، نگرانی داشته باشند و حساسیت ویژه‌ای به خرج دهند. همکاران من در سازمان خصوصی سازی تلاش می‌کنند که این اتفاق رخ دهد و این دغدغه ایجاد شده و ما تلاش می‌کنیم که در بهمن، این اتفاق رخ دهد و درج نماد انجام شود. به تدریج هم با همکاری وزارت ورزش و جوانان و سازمان بورس، جلساتی برای تعیین ترکیب سهام‌داری این دو باشگاه، نتیجه مطلوبی را شاهد باشیم.

* فرمودید که باشگاه قرار است وارد فرا بورس شود. زمان دقیق این موضوع بهمن است یا احتمال تغییر این زمان وجود دارد؟

- این زمان بستگی به همکاری دو باشگاه در ارائه مدارک و مستندات مربوط به درج دو نماد دارد. خوشبختانه صورت‌های مالی حسابرسی شده دو باشگاه انجام شده، ولی بند‌های حسابرسی در صورت‌های مالی، نیاز است که حتما توضیحاتی درباره آن‌ها ارائه شود که سازمان بورس از هر دو باشگاه توضیحاتی در این خصوص داشته است. این مکاتبات باید نهایی شود. همچنین طرح توجیهی در مجمع دو باشگاه باید مطرح شود و هیات واگذاری هم باید ارزش‌گذاری دو باشگاه را باید تصویب کند که این موضوع در جریان است. این موارد موازی در حال انجام شدن است و بخش‌هایی را سازمان خصوصی‌سازی در حال پیگیری است. با فرآیندی که ما در نظر داریم، این اتفاق می‌تواند در بهمن رقم بخورد و من تمام تلاشم را می‌کنم که این اتفاق با همکاری دو باشگاه رقم بخورد و امیدواریم نتیجه نهایی مطلوب باشد تا مزه شفاف شدن عملکرد دو باشگاه و سهام‌داری مردم یک فتح بابی در بهبود فرآیند حکم‌رانی دو باشگاه باشد.

*به بحث ارزش گذاری دو باشگاه اشاره کردید. در دولت قبلی یک ارزش گذاری در خصوص دو باشگاه صورت گرفت. الان همان ارزش گذاری است یا کارشناسی جداگانه‌ای در این خصوص انجام می‌شود؟

- کارشناسی قبلی در فروردین ۱۴۰۰ انجام شد و طبق قانون کارشناسان دادگستری، تاریخ انقضای کارشناسی شش ماه است و، چون این مدت سپری شده است، باید مجددا ارزشگذاری صورت بگیرد و این اتفاق افتاده و الان در مراحل پایانی هستیم. خود دو باشگاه باید به کارشناسان دادگستری کمک کنند و مدارک لازم را ارائه دهند و جلسات مربوطه را بگذارند تا نهایتا برآورد کارشناسان تعیین شود و در ادامه این برآورد باید از سوی هیات واگذاری تصویب شود. یعنی رقمی که این افراد معین می‌کنند، در جلسه با حضور وزرای دادگستری، اقتصاد، روسای اتاق تعاون و بازرگانی، دو نماینده ناظر مجلس، نماینده سازمان و برنامه و وزارت ورزش و بنده که دبیر این هیات هستم، این موضوع مطرح و ارزش‌گذاری تصویب می‌شود و در ادامه افزایش سرمایه از محل ثبت سهام انجام می‌شود و در ادامه درج در بازار فرابورس و مشارکت مردم در این افزایش سرمایه رقم می‌خورد.

* میزان درصدی که قرار است در فرابورس واگذار شود چقدر است؟

- یک تلورانسی در اینجا هست که به میزان مشارکت مردم آن را باید تعیین کرد. در مرحله اول، کف ۱۰ درصد است و حداکثر ۲۰ درصد است. بسته به میزان مشارکت، این درصد تعیین می‌شود. چون ارزش‌گذاری که انجام شود، نحوه قیمت گذاری سهم در بازار پایه فرا بورس اشکال مختلفی دارد و مدلی که ما در فرابورس پیش بینی کردیم، مدلی است که رقم ثابتی را به اقتضای مشارکت مردم، تقسیم می‌شود و به هر فرد سهم ثابتی می‌رسد که بعد‌ها در بازار ثانویه بورس، کسانی که سهم حداقلی را دارند، قابلیت معامله را هم دارند که بسته به بازار عرضه و تقاضا می‌تواند رقمش متفاوت شده باشد.

* هواداران دو باشگاه و حالا ما به عنوان نماینده هواداران استقلال این سوال را از شما مطرح می‌کنیم که هواداران نگرانی‌هایی بابت واگذاری دارند و بالاخره این موضوع بعد از چند دهه در حال رقم خوردن است و این نگرانی هست که باشگاه با واگذاری تضعیف شود و یا آسیب ببیند، در این رابطه توضیحاتی ارائه فرمایید.

- اگر در مدح و مزیت بورسی شدن هرچه بگوییم، کم گفته‌ایم و‌ای کاش من می‌توانستم به بیان الکن خودم این را به هواداران استقلال منتقل می‌کردم که نفس شفاف شدن عملکرد این دو باشگاه که مقدمه بورسی شدن آن‌هاست، چقدر به اداره بهتر دو باشگاه کمک می‌کند. یعنی همه ضوابط و اجزای باشگاه می‌رود زیر ذره‌بینی که مدیری این جسارت را پیدا می‌کند که فعال باشد که ترسی از حسابرسی و دیده شدن نداشته باشد. این یعنی اینکه هواداران این قابلیت را خواهند داشت تا قرارداد‌ها و هزینه‌ها و ... را در جریان باشند و نسبت به آن‌ها اشراف داشته باشند. همین یک مرحله و کار کافی است تا نگرانی را از ذهن هواداران خارج کند و هواداران بیشتر پیگیر بورسی شدن باشگاه باشند، چون بورسی شدن یعنی شفاف شدن و منظم شدن. این موضوع برای دو باشگاه ضروری است و منجر به اداره بهتر و درآمدزایی می‌شود. با بورسی شدن، دو باشگاه روی ریل حرفه‌ای شدن قرار می‌گیرند. این منجر به توانمندی و بضاعت بیشتر دو باشگاه می‌شود و نتیجه‌اش در نقل و انتقالات و نتایج نهایی باشگاه‌ها دیده خواهد شد.

* یکی از ایراداتی که AFC از دو باشگاه گرفت، بحث مالکیت دو باشگاه بود. آیا با واگذاری دو باشگاه در فرابورس این مشکل حل می‌شود؟

- آغازی است برای این فرآیند. این موضوع یک پروسه است. با درج نماد دو باشگاه، یعنی به تدریج می‌تواند سهام دو باشگاه واگذار شود. با اتفاقی که در پایان بهمن رقم می‌خورد، ایراد AFC صرف نظر از باقی ایرادات، برطرف نمی‌شود. حتما باید وارد بحث تغییر ترکیب سهام‌داری شویم و پیش بینی من این است که در شش ماهه اول ۱۴۰۱، ان‌شاءالله حاکمیت به این اشراف برسد که با همیتی که در وزارت اقتصاد، وزارت ورزش و جوانان، دو باشگاه و سازمان بورس و خصوصی سازی است، به یک ترکیب مناسبی برسد که ایراد AFC در خصوص مالکیت مشترک مرتفع شود. سهام دار عمده، شرکت‌های بزرگ و ... از نمونه‌هایی هستند که می‌تواند باعث حل این ایراد شود.

* از اینکه وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید، متشکریم. اگر نکته خاصی باقی مانده، در خدمتتان هستیم.

- من تشکر می‌کنم از مسئولان باشگاه استقلال و شما دوستان عزیز. همین جا هم عرض می‌کنم خدمت هواداران استقلال که کمک کنند و مطالبه کنند تا هرچه سریعتر باشگاه استقلال درج نماد شود و از این موضوع نه تنها نترسند بلکه آن را فرصتی برای اداره بهتر باشگاه ببینند. من هم به سهم خودم تلاش می‌کنم که این اتفاق رقم بخورد، به امید روز‌های بهتر برای این باشگاه.

 

دیدگاهتان را بنویسید