223961

کاش این حرف‌ها را نمی‌زدی آقای دایی

دنیای معدن- علی دایی، اسطوره فوتبال ایران، در آستانه بازی حساس تیم ملی، به دراگان اسکوچیچ تاخته است.

به گزارش دنیای معدن، تیم ملی ایران باید فردا، پنجشنبه، در پنجمین بازی از مرحله انتخابی جام جهانی به مصاف لبنان برود. دیداری خارج از خانه که نتیجه اش تاثیر زیادی در سرنوشت ایران برای رسیدن به جام جهانی دارد. با این حال و با وجود چین بازی مهمی، تیم ملی، این روز‌ها اسیر حواشی عجیبی شده است.

 داستان خط خوردن مهدی طارمی از تیم ملی آنهم به دلیل آنکه در توییتر، پاسخ ادعای دراگان را داده، جو را حسابی متشنج کرده است. اسکوچیچ در مصاحبه با رسانه‌ای کروات از این گفته که بازیکنان ایرانی تاکتیک پذیر نیستند و باید به آن‌ها آموزش داد. مهدی طارمی هم پاسخ او را داده و گفته که تاکتیک پذیر هستند، ولی مشکل جای دیگری است. همین مساله باعث ایجاد کدورت شده و مهدی طارمی از تیم ملی برای دو بازی حساس با لبنان و سوریه خط خورده است.

بعد از این مورد، فضای فوتبال ایران هم دو قطبی شده و عده‌ای حق را به سرمربی تیم ملی و عده‌ای دیگر، حق را به مهدی طارمی داده اند. با این حال، با توجه به حساسیت بازی‌های پیش رو، سعی بر این شده که در نقدها، لطمه‌ای به تیم ملی وارد نکند. در واقع همواره از این گفته شده که اولویت با تیم ملی است و بهتر است این مسائل زودتر حل و فصل شوند.

این مورد، اما درباره علی دایی، اسطوره فوتبال ایران چندان صدق نمی‌کند. او که سابقه کاپیتانی، سرمربیگری و تاریخ سازی در تیم ملی فوتبال ایران را دارد، روز گذشته به صورت بی رحمانه‌ای به دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران تاخته و حسابی حق را به مهدی طارمی داده است. «اسکوچیچ بدون شک در دنیای فوتبال مربی بزرگی نیست که بخواهد از تاکتیک‌ناپذیری یا تاکتیک‌پذیری بازیکنان ایرانی صحبت کند. به اعتقاد من اولین اشتباه را سرمربی تیم ملی انجام داد که در مورد بازیکنان ایرانی صحبت کرد. بدون شک اسکوچیچ نباید یادش برود که در ایران در کجا‌ها و در کدام تیم‌ها مربیگری کرده و با چه کارنامه‌ای به تیم ملی رسیده است. اسکوچیچ در اندازه‌ای نیست که بخواهد در مورد تاکتیک‌ناپذیری بازیکنان ایرانی صحبت کند. شما دیدید که پرسپولیس با همین فوتبالیست‌های ایرانی و شرایط سخت دو بار به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.»

دایی همچنان با تعریف از بازیکنان ایرانی گفته است: «در حال حاضر بازیکنان زیادی از ایران در اروپا فوتبال بازی می‌کنند. اگر آن‌ها تاکتیک‌ناپذیر یا فوتبالیست‌های خوبی نبودند به هیچ عنوان تیم‌های اروپایی آن‌ها را جذب نمی‌کردند. صحبتی که طارمی انجام داد برای دفاع از فوتبال ایران بود و اعتقاد من این است که این مسائل باید هر چه زودتر برطرف شود.»

دایی همچنین مقایسه‌ای بین اسکوچیچ و کی روش انجام داده و بار دیگر تاکید کرده که سرمربی کنونی تیم ملی ایران، مربی مطرحی نیست که بخواهد چنین حرف‌هایی بزند. «اگر کارلوس کی‌روش یا یک مربی بزرگ و کارنامه‌دار چنین صحبت‌هایی را انجام می‌داد شاید می‌گفتیم که آن‌ها چیز‌هایی دیده‌اند و در این مورد نظر داده‌اند، ولی آقای اسکوچیچ! شمایی که در تیم مطرحی مربیگری نکرده‌اید نباید چنین حرف‌هایی را بزنید تا در این موقعیت حساس شرایط تیم ملی با مسائل چالش‌برانگیز مواجه شود. اگر هم بازیکن ایراد دارد مربی باید با بچه‌های تیمش کار کند نه اینکه بخواهد مسائلی را عنوان کند که تیم وارد حاشیه شود. همین بازیکنان ایرانی بودند که سرمربی تیم ملی را در چنین موقعیتی قرار دادند و فکر می‌کنم حرف‌هایی که اسکوچیچ زد از روی بی‌تجربگی بود.»

حال با فرض اینکه حرف‌های علی دایی درست باشد، به نظر می‌رسد او زمان درستی را برای انتقاد از اسکوچیچ انتخاب نکرده است. فرض آنکه بازیکنان ایرانی خیلی هم تاکتیک پذیر باشند و مهدی طارمی هم ارزشمندترین ستاره تیم ملی. فرض بر آنکه اسکوچیچ مربی بسیار کوچکی است که در حدواندازه‌های فوتبال ایران هم نیست، ولی سوال اصلی این است علی دایی که تاکید می‌کند عاشق تیم ملی است، زمان مناسبی را برای انتقاد از دراگان انتخاب کرده است؟ او با ایجاد دو قطبی بین بازیکنان تیم ملی و سرمربی کنونی، جو را از چیزی که هست متشنج‌تر می‌کند. کیست که نداند، شهریار فوتبال ایران، طرفدار زیادی در بین بازیکنان کنونی تیم ملی دارد؛ آیا دایی فکر نکرده که با حرف هایش می‌تواند شرایط اردوی تیم ملی را به هم بریزد؟ او خودش به سخت بودن بازی پیش رو با لبنان تاکید دارد و می‌گوید: «ما بازی‌های سختی برابر لبنان، سوریه و دیگر حریفان داریم و نمی‌دانم آقایان چه فکر‌هایی کرده‌اند که چنین تصمیمی را گرفته‌اند. لبنان تیم دست و پا بسته‌ای نیست و اگر ما را شکست دهد به فاصله دو امتیازی ایران می‌رسد. الان زمان گرفتن چنین تصمیمی نبود.»

حالا چه شده که علی دایی، با علم به بازی‌های سخت و دشوار پیش رو، شمشیر را از رو برای سرمربی تیم ملی می‌بندد؟ او بار‌ها ثابت کرده اهل مماشات نیست و تفکراتش را به راحتی بیان می‌کند. شاید در این زمینه حق با علی دایی باشد و دراگان در حد فوتبال ایران نباشد، ولی کاش در آستانه بازی حساس با لبنان، این حرف‌ها از سوی اسطوره فوتبال ایران بیان نمی‌شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید