239675

مدیرعامل شرکت دانش بنیان راشا در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

 اجرای طرح صنعتی نوین و فناورانه فرآوری سرباره کوره قوس الکتریکی بازدهی اقتصادی و زیست‌محیطی بالایی دارد

دنیای معدن-مدیرعامل شرکت دانش بنیان راشا گفت: اجرای طرح نوین صنعتی فرآوری سرباره کوره قوس الکتریکی که در مراحل نهایی ثبت قانونی است، ارزش اقتصادی بالایی به‌دنبال دارد و موجب جداسازی حداکثری آهن محتوی از سرباره می‌شود و باقیمانده آن در صنایع مختلف از جمله تولید سیمان و نیز تولید آسفالت قابلیت استفاده دارد.

مقداد ملکی در گفت و گو با خبرنگار دنیای معدن یاداور شد، سال ۹۸ شرکت‌‌های بزرگ و فعال صنعت آهن و فولاد کشور نسبت به تاسیس شرکت دانش‌بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا اقدام نمودند. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، معدنی و صنعتی گل گهر، معدنی و صنعتی چادرملو، فولاد خراسان، معدنی و صنعتی صبانور، آهن و فولاد ارفع و سنگ آهن گهرزمین سهامداران شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا محسوب می شوند.

مدیر عامل شرکت راشا توضیح داد: دپوسازی سرباره کوره‌های قوس الکتریکی علاوه بر صرف هزینه بسیار زیاد در کارخانه‌های فولادسازی در واقع یک معضل زیست‌محیطی در صنعت فولاد به حساب می‌آید و اکنون سرباره‌ها با خط نوین، قابلیت فرآوری اقتصادی پیدا کرده‌اند که نیازی به آب هم ندارد و این یکی از مزیت‌های طرح محسوب می‌شود که تاکنون در کشور با این مشخصات طراحی نشده است. پیش از این، معاون پژوهش و توسعه تکنولوژی شرکت راشا اظهار کرده بود، به ازای یک تن فولاد تولیدی در کشور حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلو گرم سرباره ایجاد می‌شود و با حدود ۳۰ میلیون تولید فولاد در کشور که ۹۰ درصد آن به روش کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود، سالیانه حدود هشت میلیون تن سرباره تولید می‌شود که می‌توان با فرآوری و استحصال آهن فلزی آن، خوراک یک واحد فولادسازی کشور را تامین کرد. مدیرعامل راشا یاداور شد: اکنون این شرکت تمرکز فعالیت خود را برای حل چالش‌های پیچیده صنعت آهن و فولاد قرار داده که در واقع خیلی از باطله‌های معادن را بتوان با روش‌های فناورانه مورد استفاده قرار داد

. ملکی تصریح کرد: شرکت راشا با بهره‌گیری از شبکه نخبگان علمی و پژوهشی کشور به‌دنبال شناسایی و حل چالش‌های فناورانه بخش معدن و صنایع معدنی در زنجیره فولاد است و تاکنون حدود ۱۵پروژه در این ارتباط تعریف و در حال اجرا دارد. وی گفت: علاوه بر اجرای موفق طرح نیمه‌صنعتی فرآوری اقتصادی سرباره کوره‌های قوس الکتریکی، طرح فرآوری سنگ دانه‌های کم‌عیار یا هماتیت‌ها را در دست اجرا داریم که برای این طرح‌ها حدود دو سال فعالیت جدی انجام شده است. به گفته ملکی، امروز ذخایر سنگ آهن مگنتیت کشور رو به اتمام است و برای مقابله با این مشکل برنامه استفاده از سنگ‌های کم‌عیار غیرمگنتیت در دستور کار قرار گرفته و انتظار می‌رود در سال آینده به نتایج مطلوبی در این زمینه برسیم

 مدیرعامل شرکت راشا خاطرنشان ساخت: شناسایی تکنولوژی که بتوان در این طرح مورد استفاده قرار گیرد در دست پژوهش و انجام تست‌های مورد نیاز است که پس از بررسی‌های آزمایشگاهی و بررسی‌های اقتصادی، نخست در مقیاس نیمه‌صنعتی طرح اجرا می‌شود، سپس به سمت تجاری‌سازی و خط صنعتی میرویم. ملکی تاکید کرد: خط‌مشی راشا، تجاری‌سازی دستاوردهای دانش‌بنیان جهت حل چالش‌های صنایع معدنی است و امسال با استفاده از نتایج پژوهش‌های عملیاتی، سه شرکت تخصصی در زیر مجموعه راشا در حوزه های فرآوری پسماندهای زنجیره آهن و فولاد، هوشمند‌سازی فرایندهای تولید و بهینه‌سازی تجهیزات و خطوط تولید شکل گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید