222382

مدیر اکتشاف ایمیدرو از کشف ۵ پتانسیل اکتشافی بزرگ در کشور به دنیای معدن خبر داد

سیر آینده معدنی کشور روی نوار شرقی

دنیای معدن - محبوبه ناطق: مدیر اکتشاف ایمیدرو در گفتگو با دنیای معدن، از اکتشاف ۵ پتانسیل اکتشافی بزرگ مقیاس در کشور خبر داد و گفت: تاکنون، فعالیت فاز شناسایی و پی‌جویی حدود 700 هزار کیلومتر مربع پهنه خاتمه یافته و آزاد شده و امروزه تنها 65هزار کیلومتر مربع باقی مانده است. علی اصغرزاده افزود: شناسایی و پی‌جویی در داخل ۱۰۷ پهنه و در 30 استان کشور انجام شده است و به غیر از خوزستان در تمام استانها کار کردیم.

وی با بیان اینکه از مساحت یک میلیون و 643 هزار کیلومتر مربعی کشور تقریبا یک میلیون کیلومتر مربع برای اکتشاف مواد معدنی فلزی اولویت دارد، تصریح کرد: 70 درصد این مساحت را مورد شناسایی و پی‌جویی اکتشافی قرار گرفته و بقیه‌ مساحت، مربوط به جنوب کشور و استان خوزستان که دارای پتانسیل مواد معدنی هیدروکربنی است می‌باشد.

مدیر اکتشاف ایمیدرو در ادامه اظهار داشت: براساس دستورالعمل پهنه‌ها ما موظف به شناسایی مواد معدنی گروه 6 یا همان فلزات بودیم و هدف‌گذاری ما پیدا کردن پتانسیل‌های فلزی مانند آهن، مس، طلا، سرب و روی، کرومیت، زغال سنگ، آنتیموان، تیتانیوم و عناصر نادر خاکی بود اما غیرفلزی‌هایی هم که شناسایی می‌کردیم مارک کرده و به سازمان‌های صمت استانها اعلام کردیم که این محدوده‌ها شامل چه پتانسیل‌هایی است.

معادن بزرگ مقیاس به 13 معدن می‌رسد

مدیر اکتشاف ایمیدرو با بیان اینکه در نتیجه این اکتشافات چندین محدوده بزرگ شناسایی شده است، گفت: همانطور که اطلاع دارید در طول تاریخ کارهای اکتشافی کشور 8 معدن بزرگ مقیاس شناسایی شده و خوشبختانه در فعالیتهای اخیر اکتشافی ۵ محدوده جدید بزرگ کشف کردیم.

اصغرزاده افزود: از آنجایی که در مرحله شناسایی و پی‌جویی هستیم با اطمینان نمی‌توان گفت اما پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد تا 5 معدن بزرگ مقیاس ارتقا پیدا کند و معادن بزرگ کشور به 13 معدن برسد. این معادن، ذخایر بزرگی دارند و هرکدام در مواد معدنی مختلف می‌توانند رده‌بندی کشور ما را در آن ماده معدنی بالا ببرند.

کشف بیش از 1600 پتانسیل معدنی

وی در ادامه از توافقنامه سه‌جانبه با سازمان زمین‌شناسی و معاونت امور معادن وزارت صمت گفت و تصریح کرد: تلاش ما تاکنون جبران عقب‌افتادگی اکتشافی سالهای گذشته بوده، از این رو سعی کردیم با این فعالیتها و زیر پوشش بردن 70 درصد از مساحت معدنی کشور این عقب افتادگی را مقداری جبران کنیم. ایمیدرو در 700هزار کیلومتر فعالیت شناسایی و پیجویی، بیش از 1600 پتانسیل معدنی کشف کرده که تعداد زیادی از آنها به فازهای عمومی و تفصیلی رسیده‌اند و در حال گرفتن پروانه اکتشاف و گواهی کشف هستند. مرحله بعد این است که با استفاده از تمام ظرفیت‌های اکتشافی کشور، کیفیت کار را با قدرت و انسجام بالا ببریم و جلوی موازی‌کاری را بگیریم. در واقع به جای اینکه مجموعه‌های متولی اکتشاف جداگانه کار کنند در قالب یک کار گروه کار می‌کنیم.

اصغرزاده اظهار داشت: در همین راستا توافقنامه سه جانبه‌ای بین معاونت امور معادن و صنایع معدنی، سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو حاصل شد که بر اساس آن 400 هزار کیلومتر مربع هدف‌گذاری شده تا در 5 سال مورد اکتشاف قرار گیرد. در سال اول که سال 1400 است، با کمک افراد متخصص و اتاق فکر این کارگروه و همچنین اختصاص 250 میلیارد تومان بودجه، اولویتهای اکتشافی را در 2 استان خراسان جنوبی و کردستان تعیین کرده و اکیپ‌ها آماده کار هستند.

وی ادامه داد: قرار است در راستای توسعه فعالیتهای اکتشافی کشور لایه‌های مختلف زمین‌شناسی این استان‌ها تهیه شود.

مدیر اکتشاف ایمیدرو در پاسخ به دنیای معدن که اکتشاف در کدام استان شما را شگفت‌زده کرد، گفت: مسلما در شرق کشور یعنی استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی شگفت‌زده شدیم. این مناطق که در گذشته هم کمتر کار اکتشافی روی آن انجام شده، از نظر پتانسیل‌های زمین‌شناسی و متالوژنی، استانهای فوق‌العاده مستعدی هستند و من مطمئنم آینده معدنی کشور متعلق به این دو استان کشور است.

اصغرزاده در پایان اظهار داشت: انشالله با کمک شما رسانه‌ها که نقش مهمی در فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با بخش معدن دارید اتفاقات خوبی وقوع خواهد پیوست. در این مسیر به ما کمک کنید، از ما نقد کنید و ما را همراهی کنید تا بتوانیم این کار بزرگ را انجام بدهیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید