222144

رییس هیات مدیره کنسرسیوم اکتشافی پایا در گفتگو با دنیای معدن خبر داد:

شناسایی 154 محدوده معدنی به عنوان مناطق امیدبخش در 7 استان

دنیای معدن-محبوبه ناطق: کنسرسیوم پایا برای نخستین بار پای بخش خصوصی را به یک کار حاکمیتی که اکتشاف و شناسایی محدوده‌های معدنی در مراحل اولیه است و بسیار هزینه‌بر می‌باشد، باز کرد.

در سال 98 این کنسرسیوم متشکل از 12 شرکت خصوصی با هدف مشارکت در برنامه دولت برای شناسایی ۳۰۰هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور برای ظرفیت‌های معدنی تاسیس و وارد عمل شد تا، ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از 300هزار کیلومتر مربع اکتشاف اولیه که بر عهده دولت بود را بر عهده بگیرد.

بعد از گذشت دو سال از تاسیس این شرکت به سراغ علی یزدانی رییس هیات مدیره کنسرسیوم اکتشافی پایا رفتیم تا از آخرین وضعیت "پایا" مطلع شویم.

یزدانی در گفتگو با دنیای معدن در این باره اظهار داشت: تاسیس شرکت مدیریت اکتشافات معدنی پایا (پامکو) توسط 12 سهامدار شامل هلدینگ های سرمایه گذاری و شرکت های تولیدی معدنی و صنایع معدنی فولادمبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولادخوزستان، توسعه معادن و فلزات، صبانور، میدکو، گل گهر، گهرزمین، صدرتامین، شرکت توسعه صنایع و معادن غدیر، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری ماهان و چادرملو، در واقع تمهیدی برای پاسخ به چالش تامین پایدار و بلندمدت مواد خام معدنی مورد نیاز برای تداوم تولید فرآورده‌ها و محصولات صنایع معدنی به ویژه در زنجیره آهن و فولاد و تشریک مساعی و انجام یک سلسله عملیات اجرایی به منظور دستیابی بلندمدت به مواد اولیه معدنی مورد نیاز کسب و کارهای سهامداران آن شامل سنگ آهن، مس، سرب و روی، بوکسیت، زغال سنگ، طلا، لیتیوم و عناصر نادرخاکی است.

وی به اهم اقدامات انجام شده شرکت پایا در این مدت اشاره کرد و گفت: تهیه و تنظیم شرح خدمات مرحله شناسایی طبق رعایت استانداردهای جهانی و مبتنی بر وضعیت متالوژنی پهنه‌های اکتشافی واگذار شده، عقد قرارداد فنی بر اساس شرح خدمات مرحله شناسایی، انجام شرح خدمات استاندارد در مرحله شناسایی برای 13پهنه اکتشافی به وسعت 60 هزار کیلومتر مربع، منجر به انعقاد 13 فقره تفاهمنامه واگذاری پهنه‌های اکتشافی در 7 استان و جنوب کرمان شد. همچنین 154 محدوده معدنی به عنوان مناطق امیدبخش مشخص شدند که مختصات و مشخصات آنها برای ثبت آنها به عنوان مناطق امیدبخش اولویت اول و دوم تعیین شد.

رئیس هیات مدیره کنسرسیوم پایا در ادامه به ارزیابی نتایج بدست آمده از داده های زمین شناسی، ژئوشیمی، سنجش از راه دور و ژئوفیزیک در 13 پهنه با دعوت از کارشناسان برجسته زمین شناسی و اکتشافات کشور به عنوان کمیته فنی اشاره کرد و افزود: انجام مدل سازی تکمیلی و تعیین محدوده های امیدبخش توسط کارشناسان بخش فنی شرکت، تهیه و تنظیم گزارش نهایی مرحله شناسایی پی‌جویی و ارسال آنها به استانهای مربوطه، اخذ تاییدیه لازم گزارش های مرحله شناسایی و پی جویی برای تمامی پهنه های واگذار شده، اعلام مختصات و مشخصات محدوده های امیدبخش با اولویت اول و دوم و تعیین مختصات و مشخصات 51 محدوده به نام شرکت پایا، طبق محدودیتی که در بخشنامه مورخ 22/07/1399 توسط وزیر محترم صمت به کلیه استانها ابلاغ شده بود جهت اخذ پروانه اکتشاف از دیگر اقدامات کنسرسیوم پایا در این مدت است.

یزدانی اخذ گواهی صلاحیت فنی و مالی، پیگیری ثبت محدوده های امیدبخش معرفی شده در سامانه کاداستر بنام شرکت پایا و پیگیری استعلام و اخذ موافقت دستگاه های اجرایی موضوع ماده 24 قانون معادن و عقد قرارداد با مشاور برای انجام عملیات صحرایی را از اقدامات دیگر این کنسرسیوم دانسته و اظهار داشت: تهیه نقشه‌های 25000 :1 زمین‌شناسی، ژئوشیمی 25000 :1 و ژئوفیزیک 25000 :1 محدوده‌های ثبت شده در استانهای اردبیل و اصفهان و همچنین استان‌های کرمان، هرمزگان، یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی و جنوب کرمان نیز در دست اقدام است. خلاصه ای از وضعیت پهنه ها و محدوده های امیدبخش در جداول و شکل ذیل آمده است.  

رئیس هیات مدیره کنسرسیوم اکتشافی پایا در پایان تصریح کرد: همچنین این کنسرسیوم اخذ کلیه استعلامات محدوده های ثبتی در سامانه کاداستر و دریافت حدود 40 پروانه اکتشاف را به عنوان برنامه آینده خود رصد کرده و در دست اقدام دارد. این کنسرسیوم کلیه عملیات اکتشافی عمومی و تفصیلی در محدوده های دارای مجوز را براساس دستورالعمل ها و ضوابط و معیارهای ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام خواهد داد.

 

22

 

11

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید