221557

یک فعال بخش خصوصی طلا در گفتگو با دنیای معدن خبر داد:

طلا، یک سرمایه‌گذاری کم‌هزینه و پرسود با بازگشت سریع سرمایه

دنیای معدن - محبوبه ناطق: بر خلاف تصور عامه، بسیاری از معادن و کارخانجات طلای ایران در اختیار بخش خصوصی است نه دولتی و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث کارخانه در مقایسه با مواد معدنی دیگر کمتر و بازگشت سرمایه سریعتر است.

رئیس هیات مدیره شرکت طلاوران در گفتگو با دنیای معدن با بیان این مطلب گفت: با توجه به قیمت افزایشی طلا و جذابیت‌های آن بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک بخش خصوصی علاقمند به ورود به این حوزه هستند.


مهندس محمدرضا خالصی درباره وضعیت بخش خصوصی فعال در حوزه طلا نیز اضافه کرد: نرخ بازگشت سرمایه در طلا نسبت به عناصر دیگر بسیار سریعتر هست و از آنجا که معمولا محدوده‌های طلا در ایران ذخیره‌های کوچک دارند و معادن کوچک مقیاس محسوب می‌شوند، مناسب بخش خصوصی هستند.


وی ادامه داد: طلا، مثل معادن سنگ آهن و مس نیازمند سرمایه‌گذاری کلان نیست و کمتر از سایر فلزات تحت تاثیر نوسانات جهانی بازار قرار دارد و مثل کنسانتره آهن نیست که به بازار جهانی یا چین وابسته باشد. از سوی دیگر تمام فرآیند استحصال طلا در یک کارخانه انجام می‌شود و مانند سنگ آهن به واحدهای مختلفی نیاز ندارد.


خالصی با بیان اینکه طلا در بخش اکتشاف و استخراج ممکن است به روبار برداری نیاز داشته باشد یا به خاطر عناصر همراه، فرآیندهایش پرهزینه‌ و تخصصی‌تر باشد تصریح کرد: معادن طلا یک ویژگی اختصاصی و منحصر به فرد دارند از این جهت که معمولا فلزات دیگر را همراهی می‌کند و به صورت ناخواسته یا برنامه‌ریزی شده با طلا هم برخورد می‌کنند. چالش اساسی ما این است که معدن، معدن طلا است یا مسی است که طلا را به عنوان فلز همراه در انتهای فرآیند فرآوری باید به دست آورد. این نکته است که اقتصادی بودن یا نبودن یک محدوده طلا را مشخص می‌کند. مهم است ماده معدنی اصلی کدام است و سرمایه‌گذاری اصلی باید روی چه فلزی باید انجام شود که این مهم به یک کار تکنولوژیک، تست‌ها و برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد.


این استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه افزود: گاه ممکن است استحصال طلایی با 0.7 یا 0.6 گرم طلا در تن کاملا اقتصادی باشد و یا به رغم اینکه در هر تن خاک 2 یا 3 پی پی ام طلا دارد اما برداشت آن اقتصادی نباشد چون به شرایط کانی‌شناسی و نوع عناصر مزاحم و تناژ ذخیره و نوع تکنولوژی مورد نیاز آن بستگی دارد به همین دلیل توصیه می‌شود همزمان با اکتشاف، مطالعات فرآوری و استحصال طلا به صورت کامل انجام شود زیرا بسیاری از چالش‌هایی که ممکن است بعدا کارخانه با آن مواجه شده و حتی منجر به غیراقتصادی بودن فعالیت آن شود در مرحله اکتشاف قابل احصا است.


خالصی، درباره اینکه آیا تکنولوژی فرآوری طلا در ایران موجود و قابل دسترس است، تصریح کرد: خوشبختانه به رغم اینکه طلا ترکیبی پیچیده‌‌ای از فرآیندهای شیمیایی و فیزیکی است کل تکنولوژی استحصالش در کشور موجود است و شرکتهای ایرانی به راحتی می‌توانند کارخانه فرآوری طلا را بدون نیاز به واردات احداث کنند که با هر نوع خاک طلا و هر ذخیره طلایی قابل استفاده باشد.


رئیس هیات مدیره طلاوران ادامه داد: نکته مهم، دانش فنی است که آن هم موجود است ولی متاسفانه مراجعه به این دانش فنی کم است. دانشگاه‌ها و شرکتهای تخصصی ما این دانش را دارند که اگر مس همراه طلا باشد چکار باید کرد و اگر آرسنیک همراه طلا باشد باید چکار کرد. یا کانسنگ‌های سولفیدی چه راه حلهایی برای استحصال دارند؟ متاسفانه محدوده‌ها فقط ثبت شده، دست به دست می‌شوند و قیمتشان در این دست به دست شدن بالا می‌رود و آن نفر آخر گرفتار می‌شود.


این دانشیار دانشکده تربیت مدرس درخصوص اینکه یک سرمایه‌گذار در بدو ورود به این بخش به چه میزان نقدینگی نیاز دارد، گفت: کارخانه‌هایی با 500 تن خاک محتوا در روز به راحتی در مدت زمان کمتر از 6 ماه قابل احداثند و با تخصصی که دانشگاه‌های ما دارند بازده سرمایه سریع خواهد بود.


وی میزان سرمایه مورد نیاز برای احداث یک کارخانه فرآوری طلای کوچک مقیاس یا متوسط مقیاس با ورودی خاک 300 تا 500 تن در روز را بین 50 تا 100 میلیارد تومان دانست و گفت: در مورد سرمایه مورد نیاز برای معدن طلا به دلیل اینکه بحث اکتشافات و اینکه محدوده‌ها با چه قیمتی جابجا می‌شوند پیچیدگی دارد و بهتر است رقمی را اعلام نکنم. این رقم در مقابل سودی که از طلا به دست می‌آید اصلا بالا نیست و در یک بازه 30 روزه در مقیاسی که گفته شد حدود 21 میلیارد تومان می‌شود و در عرض 5 ماه سرمایه بازگشت خواهد داشت. البته در حوزه طلا بازگشت سرمایه زیر یک ماه یا دو ماه هم هم داشتیم.


خالصی با بیان اینکه مجموعه طلاوران یک شرکت عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس است گفت: شرکت ما از معدود شرکت‌های تخصصی بخش خصوصی در مشاوره، طراحی و نصب کارخانه‌ طلا است. به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در یک دهه اخیر دانشجوهای مختلفی را در حوزه طلا فارغ التحصیل کردیم و در این مدت توانستیم تیم بسیار خوبی جمع کنیم و پروژه‌های بسیار خوبی را در سه چهار سال اخیر توانستیم انجام بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید