221421

دکتر غفرانی مدیر توسعه و تکنولوژی چادرملو درگفتگو با دنیای معدن خبر داد:

حاضریم کارخانه‌های فولادمان را با معادن فولادی‌ها عوض کنیم/ دو سال دیگر در D19 به توده سنگ می‌رسیم

دنیای معدن-محبوبه ناطق: مدیر توسعه و تکنولوژی چادرملو درگفتگو با دنیای معدن در خصوص انتقاداتی که به معادن در خصوص ورود به حوزه پایین‌دست معادن و ایجاد صنایع معدنی وارد می‌شود گفت: باید در نظر داشت هر بنگاه اقتصادی و شرکتی به فکر سودآوری است. امروزه ما نزدیک به 500 مگاوات برق به شبکه سراسری می‌دهیم با این که خود با کمبود برق مواجه هستیم چرا راجع به برق این حرف را نمی‌زنند که معادن را چه به ورود در حوزه برق؟

بزرگمهر غفرانی افزود: خواهش ما این است که ما را به شکل فقط معادن نبینند. گاه شرکت‌های معدنی مانند "وله" فقط در حوزه معدن فعالیت می‌کنند چرا که ذخیره چند ده میلیارد تنی دارند و دنبال کار دیگری نمی‌‎روند و معدن تمام ظرفیتهای‌شان را پر می‌کند در حالی که برای ما اینگونه نیست.

غفرانی با بیان اینکه به اعتقاد من معدن و فولاد یکی هستند تصریح کرد: همانطور که امروزه فولادی‌ها دنبال معدن هستند و مالک معادن متعدد سنگ آهن شده‌اند طبیعی است که باید به معادن هم چنین اجازه‌ای بدهند. البته اگر شرکت‌های فولادی راضی باشند ما حاضریم همین امروز کارخانه‌هایمان را با معادن آنها عوض کنیم و البته می‌دانیم این اتفاق قطعا نمی‌افتد.
مدیر توسعه و تکنولوژی چادرملو در ادامه با اشاره به اینکه من قبول دارم که شرکت‌های معدنی باید صرفا کار معدنی کنند و فولادی‌ها کار فولادی، تاکید کرد: اما اینها شرط و شروطی دارد آیا شرکت‌های فولادی حاضرند به قیمت جهانی از ما سنگ آهن بخرند؟

غفرانی ادامه داد: این را هیچ وقت در هیچ مصاحبه ای نگفتم ولی امروز می‌گویم چون احساس می‌کنم جو فعلی آمادگی یکسری ساختارشکنی‌ها را دارد و وارد فضای جدیدی از تفکر شده. ما در حقیقت داریم به شرکت‌های فولادی کمک می‌کنیم اما با قیمت‌هایی که سنگ آهن از ما خریداری می‌شود کم کم همین معادن هم در حال از بین رفتن است چرا که پولی برای اکتشافات جدید برایشان باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به اینکه من شخصا یک فولادی هستم که امروزه در بخش معدن کار می‌کنم،به خبرنگار دنیای معدن گفت: در حالی که اگر امروز چادرملو توانسته 8 دستگاه حفاری ‌عمیق بخرد به خاطر داشتن کارخانه فولاد و ایجاد ارزش افزوده در سنگ آهن است، و به همین دلیل درصدد است به سرعت اکتشاف کند. اگر ما نتوانیم ذخایر جدیدی را کشف و به بهره‌برداری برسانیم فولادی‌ها ناچارند مواد اولیه مورد نیازشان را به قیمت روز از بازار جهانی تامین کنند در این صورت قیمت فولاد بازهم برایشان همین خواهد بود؟

غفرانی در خصوص آینده معادن و مواد اولیه کارخانه جات افزود: در این رابطه سعی کردیم برخلاف بسیاری از شرکتهای دیگر به نحوی اقتصادی کار کنیم که حتی با واردات سنگ آهن از خارج بازهم تولید اقتصادی داشته باشیم ولی با اکتشافات جدید پیش‌بینی می‌شود تا 25 سال آینده با مشکلی در زمینه تامین سنگ آهن مواجه نشویم.

ذخایر چادرملو نهایتا 6 تا 7 سال دوام می‌آورند و مابقی قابل دسترسی نیستند یعنی ذخایر معدنی هستند که هنوز دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در محدوده معدنی D19 نیز گفت: D19 به سرعت در حال اکتشافات تفصیلی و تکمیلی هست به علاوه اینکه در حال حاضر شروع به باطله‌برداری کرده و انشالله طی دو سال آینده به توده سنگ می‌رسیم.

دیدگاهتان را بنویسید