220522

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس در گفتگو با دنیای معدن مطرح کرد:

قطع برق و کاهش عیار مواد معدنی، مانع افزایش تولید در شرکت ملی مس نشد

دنیای معدن - محبوبه ناطق- قطع برق و کاهش عیار مواد معدنی هم، مانع افزایش تولید و تحقق برنامه‌های تولید در شرکت ملی مس نشد.

مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت مس در گفتگو با خبرنگار دنیای معدن با بیان این مطلب گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران به مدد استراتژی های متقن وصحیح و اعتقاد به توسعه متوازن و پایدار و استفاده از تکنولوژی‌های روز توانست دو مانع بزرگ بر سر راه تحقق برنامه‌های تولید شرکت مس را از سر راه خود بردارد.


سعد عبدی در ادامه به این دو مانع اشاره کرد و افزود: مانع اول کاهش عیار معادن است که هرچه به سمت عمق معادن پیش می‌رویم عیار ماده معدنی کاهش بیشتری پیدا می‌کند چنانکه به مرور زمان متوسط عیار ماده معدنی استخراج شده از 20 سال گذشته از 1/2 درصد مس به کمتر از 0/623 درصد مس درسال ۹۹ رسیده، درسال جاری نیز برنامه شرکت برای برداشت با متوسط عیار 0/61 درصد مس است که این موضوع همزمان درجهت صیانت از معادن و حفظ ثروت برای آیندگان نیز می‌باشد.


وی تصریح کرد: با این حال کاهش عیار معادن امری است طبیعی و به مرور زمان ضمن تغییر مینرالوژی خاک از کالکوسیتی که خاک بسیار مرغوبتری است به کالکوپریتی عیار معادن نیز رو به کاهش می‌رود، متوسط عیار معادن دنیا امروز کمتر از 0/61 درصد است و این مهم در اکثر معادن مس دنیا اتفاق می‌افتد که استراتژی لازم باید درخورد با این پدیده اتخاذ شود.


دکتر عبدی ادامه داد: از آنجا که در اکثر کارخانجات تولیدی ما، ظرفیت‌های تولید پر شده است باید بحث توسعه را با برنامه و طرحی جامع و تعهدآور تولید را افزایش داد و ظرفیتهای جدید را وارد خطوط تولید کرد که این امر خود مقوله‌ای است جداگانه و نیازمند فرصتی دیگر است.


مدیر امور برنامه‌ریزی و نظارت شرکت ملی مس در ادامه به چگونگی رفع مانع اول اشاره کرد و گفت: ابتدا لازم است بهره‌وری را بالا ببریم. افزایش بهره‌وری نیز با ارتقای دانش و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های برتر و خودباوری و کسب تجربه‌های ارزشمند امکان‌پذیر است. شرکت مس در سالهای اخیر ضمن افزایش بهره‌وری نیروی انسانی به مقوله استفاده از تکنولوژی‌‌های جدید در کارخانجات جدیدالاحداث خود بهره برده است؛ مثل کارخانجات ذوب فلش درسرچشمه و مس خاتون‌آباد و پالایشگاه مس خاتون‌آباد وکارخانجات جدید تغلیظ و حتی قسمتهایی در پالایشگاه سرچشمه که در مجموع این اقدام باعث بهینه‌سازی سوخت و عدم استفاده از سوختهای فسیلی، افزایش بهره‌وری تجهیزاتی، کسب ریکاوری بهتری نسبت به تکنولوژی‌های قدیمی، حفظ محیط زیست، کاهش مصرف برق و افزایش اشتیاق نیروی کارگری می‌شود که بحمد الله این امر محقق شد.


عبدی با اشاره به عامل تاثیرگذار دیگر در حفظ سطح تولید تصریح کرد: عامل دیگری که باعث جلوگیری از دستیابی شرکت مس به افزایش بیشتر سطح تولید شد، قطعی برق است. چنانکه فقط در یک مورد 14روز کارخانجات یکی از مجتمع‌های تولیدی ما به دلیل قطعی برق توقف اجباری داشت که اورهال و تعمیرات گسترده‌ای انجام دادیم. بدیهی است این مدت در برگیرنده تولید 17هزار و 500 تن کنسانتره مس است که چنانچه ضرب در قیمت هر تن کنسانتره شود، به رقم هنگفت ضرر و زیان می‌رسیم. ازطرفی از تاریخ ۱۲ تیر ماه تا پایان مرداد ماه۱۴۰۰ در سطح کل شرکت از مس سونگون گرفته تا مس سرچشمه کاهش مصرف برق و یا قطع متناوب برق داشتیم اما ضمن همکاری صد درصد با دولت برای تامین برق واحدهای مسکونی، وضعیت کلی را به خوبی مدیریت کردیم.

با این حال شرکت ملی صنایع مس ایران با استفاده از افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی در تمامی سطوح معادن خود، طبق برنامه و بلکه بالاتر تولید خود را محقق کرد؛ تنها در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ استخراج از معادن با ۶ درصد بالاتر از برنامه و تولید کنسانتره ۳ درصد بالاتر از برنامه و تولید آند و کاتد با ۳ درصد بالاتر از برنامه محقق شد و اگر موانع یادشده نبود طبق محاسبات قطعا بیش از ۵ درصد در تولید کنسانتره و بیش از ۱۰ درصد در تولید آند و ۶ درصد بالاتر در تولید کاتد افزایش تولید را شاهد بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید