220199

مدیر فناوری و توسعه مجتمع فولاد البرز ناب آرش در گفتگو با دنیای معدن

تمام شرکتهای فولادی قادر به ساخت نیروگاه برق نیستند

دنیای معدن -مدیر فناوری و توسعه مجتمع فولاد البرز ناب آرش گفت: قطعی بیبرنامه برق اثرات جبرانناپذیری بر تولید و سوددهی شرکتهای فولادی دارد این در حالی است که مصرف برق کارخانجات فولاد نهایتا ده درصد تولید برق کشور را در بر میگیرد.

زکریا نایبی در گفتگو با پایگاه خبری دنیای معدن افزود: در چند ماهه اخیر تولید و فروش کارخانجات فولاد 5 تا ده درصد کاهش پیدا کرد که این عدم فروش هم در بخش داخلی و هم روی صادرات و ارزآوری شرکت‌ها اثر منفی می‌گذارد.

بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل اینکه برنامه مدون و مشخصی برای قطعی برق اعلام نمی‌شود ناچارند مصرف یک ماه آهن اسفنجی یا گندله خود را نگه دارند و هزینه دپو بدهند و دست به تولید نزنند.

نایبی با بیان اینکه قطعی برق بر کل زنجیره تولید فولاد اثرگذار است تصریح کرد: سرمایه‌گذاری فولادی‌ها در زمینه تولید برق یکی از راه‌هایی است که این روزها به گوش می‌رسد اما باید اذعان کرد این راه تنها برای فولادسازان بزرگ عملی است چرا که احداث نیروگاه برق نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد چنانکه برای تولید هر مگاوات برق یک میلیون دلار باید سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. یعنی برای یک نیروگاه 200مگاواتی به 200میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که خود سرمایه احداث یک کارخانه فولادی به شمار می‌رود.

مدیر فناوری و توسعه مجتمع فولاد البرز ناب آرش در ادامه تصریح کرد: برای تشویق شرکت‌های فولادی به سمت احداث نیروگاه و خودکفایی در تولید برق، دولت باید مشوق‌هایی را در نظر بگیرد.

وی افزود: اجرای پروژه‌های بزرگی در اندازه نیروگاه برق باید 10 الی 20 سال پیش در دستور و برنامه شرکت‌های فولادی قرار می‌گرفت با توجه به موانع تحریم، در حال حاضر مشکلات زیادی برای راه‌اندازی نیروگاه برق توسط شرکتهای فولادی وجود دارد. اگرچه در داخل کشورشرکتهایی مدعی اجرای نیروگاه برق هستند اجرای نیروگاه کار سخت و پیچیده‌ای است و باید با احتیاط درمقابل سرمایه‌های شرکت‌های فولادی تصمیم گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید