244386

تحقق وعده رییس جمهور از رویای استقلال مس تا انقلاب در صنایع پایین دستی ورزقان

دنیای معدن- آرزوی دیرینه مردم آذربایجان شرقی به خصوص ساکنان شهرستان ورزقان برای بهره مندی از عواید معدن مس و تاثیر در توسعه منطقه ای در سفر بیست و سوم خرداد ماه سال گذشته رییس جمهور به این استان و سفر شخص آیت الله رییسی به معدن مس ورزقان و شنیدن از نزدیک مطالبات از زبان کارگران طلیعه ای شد تا اکنون استقلال مس ارمغان رییس دولت سیزدهم در سفر دوم استانی شود.

به گزارش دنیای معدن، توسعه اقتصادی از اولویت های اول دولت سیزدهم بوده و از همان ابتدا برای فعال سازی ظرفیت های استانی و منطقه ای تاکید شده است بر این اساس آذربایجان شرقی با وجود ذخایر غنی معدنی که تا ۸.۲ میلیارد تن نیز برآورد می شود جزو استان های نخست در ذخایر معدنی بشار می رود.

در این میان وجود ذخایر غنی مس در معدن مس سونگون از جمله ذخایر غنی معدنی آذربایجان شرقی محسوب می شود که با بیش از چهار میلیارد تن ذخیره شناسایی شده و تا به امروز، بزرگ ترین معدن مس کشور و پنجمین معدن مس جهان شناخته شده است.

پیش از این استخراج مس به صورت مواد خام و ارسال آن به استان ها و کشورهای دیگر برای فرآوری گرچه برای کشور تاحدودی آورده داشت اما بیش از درآمد ظاهری آن اتلاف ثروت کشور بوده بر این اساس با اقدامات اخیر دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مس ایران و مسوولان استانی اکنون طرح های صنایع پایین دستی در حال ثمردهی بوده و از طرف دیگر استقلال مس آذربایجان نیز در آستانه تحقق است.

همان طور که در سفر ۲ هفته پیش معاون اجرایی رییس جمهور به استان اعلام شد؛ استقلال مس سونگون ورزقان به زودی با محوریت و مدیریت آذربایجان شرقی ابلاغ می شود.

به گفته منصوری استقلال مس کار بسیار سختی بود که به همت دولت سیزدهم و مدیران استانی محقق شد، وزارت صمت موافقت کرد و دستور آن ابلاغ می شود، ایجاد شرکت منطقه ای مس سونگون دستور رییس جمهوری بود که باید عملیاتی می شد.

همچنین اواخر بهمن ماه سال گذشته با پیگیری‌های مکرر مسوولان ارشد آذربایجان شرقی یکی از مطالبه های دیرین مردم استان محقق و اولین مرحله و اسفند ماه دومین مرحله و فروردین امسال سومین مرحله از مالیات وصولی شرکت مس سونگون نیز به حساب استان واریز شد که پیش از آن نیز امور و مسایل اداری استقلال مس آذربایجان نیز به طور همزمان پیش می رفت.

بدون شک با تکمیل فرایند واریز مالیات مجتمع مس سونگون در استان شاهد تحولات اساسی در حوزه عمران و توسعه این خطه خواهیم بود طوری که ۵۰درصد از وصول مالیات مس سونگون ارزش افزوده بوده و به حساب شهرداری تبریز واریز شده است که طبعا می تواند در انجام طرح های عمرانی موثر باشد.

۵۱۰ میلیارد تومان مالیات مس سونگون به حساب آذربایجان شرقی واریز شد

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان شرقی در این خصوص در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از اواخر بهمن ماه سال گذشته تا کنون ۵۱۰ میلیارد تومان از محل درآمد مالیاتی مس سونگون به حساب درآمدهای مالیاتی استان واریز شد.

عیسی اورج زاده گفت: مالیات اخذ شده مربوط به سال ۱۴۰۰ به بعد می باشد البته اکنون نیز به علت اینکه شرکت مس افزایش سرمایه داده بر اساس قانون معافیت مالیات شاملشان شده است.

وی ادامه داد: البته از محل درآمد مالیاتی مس سونگون در سه تا چهار روز آینده ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب درآمدهای مالیاتی استان واریز شد.در سه تا چهار روز آینده ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب استان واریز می شود.

اورج زاده یادآور شد: البته بر اساس مصوبات سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی مستقل شدن مس قطعی شده بر این اساس شرکت مکلف خواهد بود تا حساب های بانکی و پرونده های مالیاتی خود را در استان تشکیل دهد و بعد از آن دغدغه پرداخت مالیات رفع می شود.

در کنار تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان، افزایش تولید کنستانتره مس، راه‌اندازی واحد ذوب و پالایشگاه برای تولید مس کاتدی و ایجاد صنایع پایین‌دستی جزو مطالبات اصلی مردم آذربایجان شرقی از دولت مردمی سیزدهم به منظور جلوگیری از خروج سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان مس خام مس سونگون از این خطه محسوب می‌شود که البته اکنون با اقدامات و تلاش های دولت گام های عملیاتی و مهمی در این جهت برداشته شد.

از آماده سازی طرح هیپ لیچینگ، اخذ مجوز نخستین شرکت سهامی عام تا اخذ مجوز پردیس فناوری مس

مدیر مجتمع مس سونگون با اشاره به تکمیل بودن پروژه هیپ لیچینگ در ۱۶۴ هکتار در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اعتبار پروژه ۱۲ هزار میلیارد ریال بوده و ۷۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم دارد.

معبود عباس زاده ادامه داد: پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۳۹۷، ۲.۹۸ درصد در انتهای سال ۱۳۹۸، ۲۳.۶۵ درصد و پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۳۹۹، ۴۳.۶۲ درصد، پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۴۰۰، ۷۸.۸۹ درصد و در انتهای سال ۱۴۰۱، نزدیک ۱۰۰ درصد بوده است.

وی گفت: هیپ لیچینگ پروژه ای است که در ۶ بخش اجرا شده و از قسمت هایی مثل هیپ(آب)، ۶ استخر، محلول و غیر بوده رعایت مسایل حفاظت از محیط زیست رعایت شده و بسیاری از مشکلات زیست محیطی بخاطر انبار اکسید کنسانتره مس برطرف شده است.

وی یادآور شد: اکنون یک میلیون تن ماده معدنی بارگذاری شده و زیرپاشش رفته که برای تولید ۱۵۰ هزار تن کاتد آماده شده طوری که ۹هزار و ۵۰۰ مترمکعب محلول حاوی مس به آن ریخته شده و برای ۲۰ تن خوراک مس آماده شده است.اکنون یک میلیون تن ماده معدنی بارگذاری شده و زیرپاشش رفته که برای تولید ۱۵۰ هزار تن کاتد آماده شده طوری که ۹هزار و ۵۰۰ مترمکعب محلول حاوی مس به آن ریخته شده و برای ۲۰ تن خوراک مس آماده شده است.

وی افزود: ارتباط یا هیپ با موفقیت برقرار شده و پمپاژ انجام شده است، برای اینکه محلول خارج شود باید پاشش انجام شود که ۵۱ خودرو اسید تامین شده است.

وی ادامه داد: محلول یون به کارخانه رسیده و ماده اولیه تولید کاتد تمام مراحل از جمله مرحله گرم، سرد، الکترونیکال و مکانیکال را با موفقیت گذرانده است و تمام مراحل آزمایشی با موفقیت انجام شده و تا چند روز آینده آماده تولید کاتد است.

پس از ۴۱ سال در تاریخ سونگون و ۱۷ سال از استخراج کنسانتره، کاتد مس در مجتمع مس تولید می شود

وی خاطر نشان کرد: برای نخستین بار پس از ۴۱ سال در تاریخ سونگون و بعد از ۱۷ سال از استخراج کنسانتره از طریق این پروژه، کاتد مس در مجتمع مس سونگون تولید می شود که موجب انقلاب در صنعت آذربایجان و درآمدزایی و اشتغالزایی بزرگی در آذربایجان شرقی خواهد شد.

وی یادآور شد: سال گذشته برای ۲هزار و ۵۰۰ نفر در این مجتمع اشتغال ایجاد شد.

وی افزود: کل اشتغال رسمی در تاریخ مجتمع مس سونگون تا سال گذشته ۷۰۰ نفر بود که با استخدام رسمی ۵۴۸ نفر در سال گذشته ( ۸۰ درصد استخدام های رسمی تاریخ سونگون)، تعداد نیروهای رسمی به یکهزار و ۲۴۸ نفر رسید.

عباس زاده ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره ارزش مس حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در حال انجام است و اتفاق بزرگ دیگری که در این معدن افتاده در داخل کارخانه پروژه Mine to mill را انجام می دهیم که با این پروژه و با همین زیرساخت های موجود، ۱۵۰ هزار تن کنسانتره مس به تولید شرکت اضافه می شود.

وی افزود: چندی پیش تولید در این واحد به طور آزمایشی آغاز شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید