242557

گام های عملی برای استقلال مس آذربایجان دستاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی

دنیای معدن- با واریز دومین قسط درآمد مالیاتی مس سونگون به حساب آذربایجان شرقی گام های عملی مهمی برای تحقق وعده دولت برای استقلال مس آذربایجان، انتقال حساب های این شرکت و واریز درآمدهای مالیاتی به استان برداشته شد.

به گزارش دنیای معدن، در واقع دستور رییس جمهور به مسئولان مربوطه در سفر استانی به ورزقان و بازدید مستقیم از معدن مس این شهرستان اراده راسخ آیت الله رییسی برای تحقق استقلال مس سونگون و ایجاد شرکت مس آذربایجان برای محرومیت زدایی از چهره محروم ورزقان و شهرها و روستاهای اطراف آن و استان آذربایجان شرقی را نشان می دهد.

استقلال مس سونگون، بازگشت درآمدهای این معدن به استان و عدم خروج مواد خام معدنی از آذربایجان شرقی جزو مطالبات مردمی بود و از سال ها پیش تبدیل به آرزوهای دیرین ساکنان استان به خصوص شهرستان ورزقان شده بود که با اقدامات دولت سیزدهم رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است.

پس از سفر آیت الله رییسی به آذربایجان شرقی و بازدید رییس جمهور و همین طور گفت و گوی صمیمی با کارگران و مدیران معدن سونگون در محل معدن و شنیدن مطالبات مردمی و معدن کاران، ضمن موافقت با استقلال مس سونگون دستور اقدامات لازم برای تحقق این مطالبه را در همان بازدید صادر کرد که اکنون شاهد گشایش های مختلف در این عرصه هستیم.

استاندار آذربایجان شرقی هم بلافاصله بعد از سفر استانی، پی گیری های خود را در جهت تحقق دستورات رییس جمهور آغاز کرد و وزیر صمت و مدیر عامل مس ایران نیز دستور فوری اقدامات مربوط برای استقلال مس آذربایجان را بر اساس دستور آیت الله رییسی صادر کرد که پس از چند ماه از سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی این موضوع نیز در حال انجام روند قانونی مستقل شدن است.

آذربایجان شرقی یک درصد ذخیره مس دنیا و ۵۲ درصد ذخایر مس کشورمان را در خود جای داده است و معدن مس سونگون واقع در یک منطقه کوهستانی در شمال‌غرب ایران بر روی کمربند مس جهانی قرار دارد و با توجه به این ظرفیت های غنی منطقه ای، مردم استان خواستار بازگشت سرمایه مالی این ذخایر استانی برای رفع محرومیت از شهرها و روستاهای محروم و توسعه متناسب این استان هستند.

در کنار تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان، افزایش تولید کنستانتره مس، راه‌اندازی واحد ذوب و پالایشگاه برای تولید مس کاتدی و ایجاد صنایع پایین‌دستی جزو مطالبات اصلی مردم آذربایجان شرقی از دولت مردمی سیزدهم به منظور جلوگیری از خروج سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان مس خام مس سونگون از این خطه محسوب می‌شود که البته با اقدامات و تلاش های دولت گام های عملیاتی و مهمی در این جهت برداشته شده است.

چنانکه پیش از این تنها رقم کمی از گردش مالی سالیانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از فعالیت مجتمع معدن مس سونگون ورزقان در بانک های آذربایجان شرقی انجام می شد که آن هم با پیگیری های مدیریت ارشد استان در اسفند ماه سال گذشته از محل قسط دوم را ۵۰۰ میلیارد ریال از محل مالیات و ۵۰۰ میلیارد ریال از محل عوارض ارزش افزوده و اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز ۱۰۰ میلیارد ریال به حساب واریز شد.

پنج هزار میلیارد تومان از حساب های بانکی مس در بانک های آذربایجان شرقی گردش دارد

استاندار آذربایجان‌شرقی در این خصوص روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سفر رییس جمهوری به آذربایجان شرقی ۱۴ مصوبه داشت که از جمله مهمترین آنها موضوع استقلال مس آذربایجان است.

عابدین خرم با بیان اینکه ساختار جدید مجموعه مس سونگون و تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان نیز ابلاغ شده و اقدامات اجرایی آن نیز از چند ماه پیش آغاز شده است، اظهار کرد: بازگشت مالیات وصولی از آن نیز موضوعی است که در ارتباط بخشی از آن محقق شده که تحقق یکی از وعده های دولت در مورد مجتمع مس سونگون است.

وی ادامه داد: گردش مالی حساب های مس در آذربایجان شرقی تا اندازه قابل توجهی محقق شده است به طوری که هم اکنون پنج هزار میلیارد تومان از حساب های بانکی مس در بانک های استان گردش دارد.

بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری فعالیت های مس سونگون در بخش های تغلیظ، ذوب پالایش و تولید مس کاتدی در دست اجرا است و تولید مس کاتدی به روش هیپ لیچینگ آماده افتتاح استخرم یادآور شد: با انتقال حساب‌های مالیاتی مس سونگون، میزان درآمدهای مالیاتی استان ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی همچنین بار دیگر از پیگیری برای انتقال حساب‌های بانکی مس سونگون به بانک‌های استان خبر داد و گفت: در صورت انتقال کامل این حساب‌ها، منابع قابل توجهی به بانک‌های استان تزریق می‌شود که می‌تواند در ارائه تسهیلات به بخش تولید موثر باشد.

وی با بیان اینکه از سفر اخیر ریاست جمهوری به استان، سه هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار در ۲ سال آینده برای شهرستان ورزقان مصوب شده است، اظهار می کند: ۱۴ عنوان مصوبه سفر استانی ریاست جمهوری مشخصا برای ورزقان تصویب و توسط معاون اول رییس جمهوری به همه وزارتخانه ها ابلاغ شده و همه آنها حداکثر باید تا ۲ سال دیگر اجرا و خاتمه یابد.

استاندار آذربایجان شرقی می گوید: در ۲۵ سال گذشته نه تنها توسعه ای در معدن مس سونگون اتفاق نیفتاد بلکه فقط کنسانتره آن استخراج و به خارج از استان انتقال یافته که در سایه اقدامات انجام شده، از این به بعد تغلیظ مس در این منطقه انجام و کاتد نیز تولید می شود.

خرم یادآور شد: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری فعالیت های مس سونگون در بخش های تغلیظ، ذوب پالایش و تولید مس کاتدی در دست اجرا است و تولید مس کاتدی به روش هیپ لیچینگ آماده افتتاح است.

[گام های عملی برای استقلال مس آذربایجان دستاورد سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی]

نامه ۱۴ ماده ای به عنوان میثاق مردم آذربایجان شرقی با مسوولان مس ایران مطرح بوده که امید است هرچه سریعتر اجرایی شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی گفت: حدود ۱۰هزار میلیارد تومان از محل مسوولیت های اجتماعی مس سونگون در قالب ساخت دهکده ورزشی، گازرسانی به بیش از ۶۰ روستا و راه اندازی سایت اطفای حریق جنگل های ارسباران در حال اجرا است.

محمد کلامی همچنین با اشاره به تاکید استاندار آذربایجان شرقی و به دنبال آن تصویب رییس جمهوری برای ایجاد شرکت مس آذربایجان، می گوید: انتظار می رود فرآیند ایجاد این شرکت، شتاب بیشتری به خود گرفته و در کنار آن نیز ایجاد زیرساخت ها و صنایع تبدیلی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر انتقال حساب های درآمدی و پرداخت مالیات شرکت در خود استان، می افزاید: در این راستا تاکید ویژه ای بر اجرای نامه ۱۴ ماده ای معاون اول رییس جمهوری وجود دارد که اگر این نامه اجرایی شود، بخش بالایی از مطالبات استان پاسخ داده می شود.

وی با تاکید بر رصد و پیگیری اجرای این نامه، اظهار می کند: این نامه ۱۴ ماده ای به عنوان میثاق مردم استان با مسوولان مس ایران مطرح بوده که امید است هرچه سریعتر اجرایی شود.

۳۰۰ میلیارد تومان از اقساط واریز مالیات مس سونگون به حساب آذربایجان شرقی واریز شد

مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: به علت تقارن با تعطیلات نوروزی و بسته شدن حساب ها قسط سوم از محل درآمد مالیاتی مس سونگون به حساب درآمدهای مالیاتی واریز نشده ولی تا آخر فروردین مبلغ قابل توجهی از مانده بدهی به حساب استان واریز می شود.

عیسی اورج زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تاکنون ۳۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی مس سونگون به حساب آذربایجان شرقی واریز شده است.

مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه وصول درآمدهای مالیات از محل مس سونگون مطالبه عمومی استان بوده است، گفت: دومین قسط از محل درآمد مالیاتی مس سونگون اواخر اسفند سال گذشته به حساب درآمدهای مالیاتی استان واریز شد.

وی اظهار کرد: با پیگیری های استاندار و تیم اقتصادی استان و این اداره کل واریز قسط دوم مالیات مس سونگون به حساب درآمدهای مالیاتی آذربایجان شرقی محقق شده است.

وی مبلغ واریزی از محل قسط دوم را پانصد میلیارد ریال از محل مالیات و پانصد میلیارد ریال از محل عوارض ارزش افزوده اعلام کرد و افزود: با تمرکز درآمدهای این شرکت در استان و با افزوده شدن مبلغ هزار میلیارد ریال فوق به سر جمع درآمدهای مالیاتی استان، شاهد روند سریع تر اجرای پروژه های عمرانی و توسعه ای در استان خواهیم بود و اکنون این مقدار به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

اروج زاده از واریز درآمد مالیاتی مس سونگون به استان نیز خبر داد و گفت: اصل مالیات این مجتمع ۴۵ هزار میلیارد ریال است که ۲۵ درصد آن برای آذربایجان شرقی تعیین شده است.

وی اضافه کرد: مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال از مالیات مس سونگون مربوط به ارزش افزوده است که این رقم به صورت مستقیم در استان هزینه می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید