240602

آیا عرضه‌‌‌ فلزات در ۲۰۲۳ پاسخگوی تقاضا خواهد ماند؟

شروع سبز فلز سرخ

دنیای معدن: شکیبا خیرخواهان : کمبود عرضه و رشد تقاضا همزمان با آغاز بازگشایی‌‌‌ها در چین موجب شده است تا فلزات پایه، سال ۲۰۲۳ را با روندی صعودی آغاز کنند. رشد بهای مس و آلومینیوم طی هفته گذشته به‌‌‌دلیل تحریک تقاضا ادامه دارد. از طرفی خبرها حاکی از آن است که میزان عرضه در سال میلادی جاری پاسخگوی رشد تقاضا نیست. علاوه بر افزایش فعالیت کارخانه‌‌‌ها در چین به‌‌‌دلیل کاهش محدودیت‌های کرونا صفر، ‌گذار صنایع مختلف دنیا از سوخت‌‌‌های فسیلی به سمت انرژی‌‌‌های پاک نیز محرک تقاضا خواهد بود؛ چرا که مس یکی از فلزات پرکاربرد در تولید با استفاده از انرژی‌‌‌ها تجدید‌پذیر است.

 همچنین بورس فلزات لندن به‌تازگی اعلام کرد که ذخایر فلزات انبارهای این بستر بسیار کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است؛ مساله‌ای که می‌‌‌تواند در کوتاه‌مدت تاثیر زیادی بر سطح قیمت‌ها داشته باشد.

بهای مس افزایشی شد

در حالی که فلز سرخ سال 2023 را با افت نرخ آغاز کرد، در ادامه با جهش قیمتی و پرش به کانال 9‌هزار دلاری در روزهای اخیر، 2023 سالی پررونق به نظر می‌رسد. جمعه گذشته بهای فلز مس در بورس فلزات لندن به بیش از 9‌هزار و 100دلار به ازای هر تن رسید. این سطح قیمتی از تابستان گذشته تاکنون دیده نشده بود. مس همچنین نسبت به روزهای آغازین سال میلادی جاری حدود 10‌درصد رشد قیمت را تجربه کرد. بهبود تقاضا به جهت بازگشایی بازارها در چین و افزایش نگرانی‌ها از کاهش عرضه، از عوامل این رشد قیمتی نامیده می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که تولید کل مس شیلی، بزرگ‌ترین تولید‌‌‌کننده مس دنیا، در سال میلادی جاری حدود 6‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یابد. مس پرکاربردترین فلز در راستای‌ گذار از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدید‌پذیر در صنایع به‌‌‌شمار می‌رود. حال بسیاری از تحلیلگران هشدار می‌دهند که میزان عرضه فلز سرخ نمی‌‌‌تواند جوابگوی افزایش تقاضا با رشد استقبال از انرژی‌‌‌های پاک باشد. در همین راستا، برآوردهای شرکت معدنی گلنکور نشان می‌دهد که تا سال 2023 جهان با کمبود عرضه فلز مس به میزان 50میلیون تن مواجه خواهد شد.

تحریک چینی تقاضا

در سمت تقاضا اما کشمکش‌‌‌هایی وجود دارد. کاهش محدودیت‌های سیاست کرونا صفر در چین موجب شد تا تقاضا برای فلزات صنعتی از جمله مس در دنیا بهبود یابد. با این‌‌‌حال، لغو این سیاست موجب شیوع گسترده بیماری در این کشور شد و پیش‌بینی می‌شود که موج جدید سویه کرونا تا حدود سه‌ماه در این کشور باقی بماند؛ مساله‌ای که عاملی برای تعطیلی کارخانه‌‌‌ها و کاهش تقاضا از سمت آنها شده است. با این‌‌‌حال خبرها حاکی از آن است که برآیند تقاضا افزایشی است. نیتش شاه، تحلیلگر شرکت ویزدوم‌تری معتقد است، بیشتر سرمایه‌گذاران انتظار افزایش تقاضای مس از چین را دارند.

وی افزود، احتمالا عرضه‌ها برای سال‌جاری کافی نبوده و بازار با کمبود مواجه خواهد شد. اما خبر خوب برای صادر‌کنندگان فلزات پایه از جمله مس این است که هنوز تا بازگشایی کامل در اقتصاد چین فاصله داریم و قیمت‌ها نیز بیش از این می‌‌‌توانند رشد کنند؛ به‌‌‌خصوص برای کامودیتی‌‌‌هایی از جمله مس که موجودی انبار آنها کمتر از میزان تقاضا بوده و این خود فشاری به قیمت‌ها وارد می‌کند. همچنین تحلیلگران معتقدند 2023 برای صادرکنندگان برتر مس از جمله شیلی، پرو، کنگو و زیمباوه سال پررونقی خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود مصرف فلز سرخ در چین طی سال میلادی جاری با افزایش حدود 5/ 4درصدی به 8/ 14میلیون تن افزایش یابد. سرمایه‌گذاران امیدوارند با تحریک بخش املاک و مستغلات در چین با پشتیبانی دولت، تقاضا برای فلزات صنعتی در سال میلادی جاری به‌‌‌دلیل افزایش ساخت‌وساز با رشد چشمگیری مواجه شود. کریستین فیلپات، مدیر مالی آلیانس برناستین، معتقد است، به‌‌‌دلیل تقاضای بالا و رشد پس‌‌‌انداز‌‌‌ها اقتصاد چین می‌تواند بسیار بیش از این رشد کند. با این حال ریسک‌‌‌ بازگشت دوباره محدودیت‌ها برای تولید‌‌‌کنندگان همچنان وجود دارد.

رشد تقاضا برای آلومینیوم

با گذشت چند روز از آغاز سال میلادی جاری، بهای آلومینیوم نیز روند افزایشی را در پیش گرفت. تحلیلگران بازار معتقدند کاهش موجودی آلومینیوم به همراه افزایش تقاضا که از ابتدای ۲۰۲۳ بر بازار حاکم شده، آرام‌آرام تاثیرات مثبتی بر بازار گذاشته و باعث صعودی‌شدن قیمت آلومینیوم شده است. جمعه گذشته بهای آلومینیوم در بورس فلزات لندن به بیش از 2‌هزار و 500دلار به ازای هر تن رسید. این سطح قیمتی نسبت به هفته اول ژانویه حدود 12‌درصد رشد را تجربه کرد. از طرفی نگرانی‌ها از کاهش عرضه نیز بر رشد قیمتی فلز نقره‌‌‌ای تاثیر گذاشته است. بورس فلزات لندن نیز به‌تازگی اعلام کرد موجودی انبارهای این فلز در این بورس بسیار کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. همچنین کمبود گاز موجب شده است تا آلکوآ، از بزرگ‌ترین تولید‌‌‌کنندگان آلومینیوم برای تداوم تولید از گازوئیل به‌‌‌جای گاز استفاده کند. کمبود عرضه گاز همچنین موجب شده است تا این شرکت تولید خود را در پالایشگاهای غرب استرالیا حدود 30‌درصد کاهش دهد.

کاهش موجودی انبارهای  LME

موجودی انبارهای بورس فلزات لندن در انتهای دسامبر سال میلادی گذشته به سطح 654‌هزار و 345تن رسید. این میزان تقریبا نصف موجودی این انبار در انتهای سال 2021 و کمترین سطح موجودی در قرن اخیر و منعکس‌کننده دوسال برداشت مداوم بدون جایگزینی به میزان کافی است. این مساله فقط مربوط به بورس فلزات لندن نیست و سهام انبار بورس آتی شانگهای نیز سال میلادی گذشته را در پایین‌ترین سطح خود از 2017 تاکنون به پایان رسانده است. موجودی انبارهای بورس از عوامل تاثیر‌گذار بر بازار است؛ به‌طوری که می‌‌‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت‌ها به‌ویژه در کوتاه‌مدت داشته باشند. این کمبود احتمالا تا زمانی که اقدام اساسی برای پر کردن ذخایر انجام شود، ادامه خواهد یافت.

موجودی تمام فلزات پایه بورس‌کالای لندن در سال میلادی گذشته به‌جز قلع که با افزایش 950تنی به حدود 3‌هزار تن رسیده، کاهشی شده است. ذخایر مس نیز سال 2022 را مانند مدت مشابه سال گذشته به پایان رساند. باقی فلزات نیز سال 2022 را به‌سختی به پایان رساندند. ذخایر ثبت‌شده برای نیکل نسبت به 2021 بیش از 45‌درصد کاهش داشته است. این میزان برای آلومینیوم 52درصد، برای سرب 54‌درصد و برای روی 85‌درصد ثبت شده است. از طرفی خبرها حاکی از آن است که LME در حال رقابت با تولید‌‌‌کنندگان غربی برای پر کردن انبارهای خود است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید