240094

چالش‌های قیمتی پیش‌روی فلزات در سال ۲۰۲۳

دنیای معدن: وود مکنزی اخیرا در گزارشی جدید ۱۰پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۳ ارائه کرده، از جمله اینکه رشد تقاضای جهانی نفت باز خواهد گشت. مساله انتشار کربن، استفاده و ذخیره‌‌‌سازی آن مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت و کشورهای توسعه‌‌‌یافته از قانون کاهش تورم ایالات‌متحده آمریکا پیروی خواهند کرد و حمایت خود را از انرژی کم‌کربن افزایش خواهند داد.

به گزارش «دنیای معدن»، اگر سایر پیش‌بینی‌‌‌های متخصصان این موسسه از جمله پیش‌بینی بهبود تاسیسات خورشیدی ایالات‌متحده، افزایش فروش خودروهای برقی و سیاستگذاری‌های مربوط به آن در خارج از آمریکا درست باشد، استخراج معادن، به‌‌‌ویژه فلزات مربوط به صنعت تولید باتری، تقویت خواهد شد.

ولی در کل چشم‌انداز این بخش در سال آینده ضعیف است. کاهش تقاضا، رشد عرضه و جو ضعیف‌‌‌تر بازارها نشان‌‌‌دهنده کاهش میانگین قیمت‌ها در صنایع فلزی و معادن در سال ۲۰۲۳ است. بخش ساخت‌‌‌وساز که حوزه کلیدی برای سنگ‌‌‌آهن، فولاد و فلزات اساسی است، بر تقاضای جهانی تاثیرگذار خواهد بود و به‌‌‌ویژه بازار املاک و مستغلات چین کساد باقی خواهد ماند. در همین حال، عرضه مس، آلومینیوم، سرب، روی، سنگ‌آهن و فولاد همگی نرخ رشد بالاتری نسبت به سال ۲۰۲۲ خواهند داشت.

پتانسیل صعودی در سمت تقاضا در سال آینده وجود دارد، اما به طور کلی، به نظر می‌رسد تمایل غالب در قیمت‌ها نزولی خواهد بود. فشارهای تورمی نشانه‌‌‌هایی از کاهش را نشان می‌دهند و محدودیت‌های زنجیره تامین نیز همین‌طور کمتر می‌شود. این امر می‌تواند به این معنی باشد که رکود اقتصادی جهانی کمتر از حد انتظار خواهد بود. بهبود در بخش خودرو و انرژی‌های کم‌کربن نیز می‌تواند به جبران بخشی از ضعف تقاضا در سایر بخش‌های مصرف‌کننده کمک کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید