238584

توسعه سیستان و بلوچستان با پروژه «جانجا»

دنیای معدن: باتوجه به اهمیت بالا و روزافزون مس و وجود ذخایر غنی مس درکشور، شرکت «ومعادن» با ورود به این حوزه تصمیم به بهره‌‌برداری از ذخایر مس در منطقه «جانجا» گرفت؛ جذب سرمایه‌‌گذار برای بهره‌‌برداری از این معدن سال گذشته توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) در مزایده‌‌ای به کنسرسیوم معدنی به رهبری شرکت توسعه معادن و فلزات باحضور شرکت‌‌های بزرگ چادرملو، گل‌‌گهر، گهرزمین، سرمایه‌‌گذاری غدیر و تجلی معادن و فلزات سپرده شد.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی شرکت سرمایه‌‌گذاری توسعه معادن و فلزات، امین صفری، معاون امور معادن و صنایع معدنی «ومعادن» این پروژه را از دیگر پروژه‌های مس متمایز دانست و گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌‌های لازم در استان سیستان و بلوچستان برای فعالیت معدنی وجود ندارد و نیروی کار متخصص در این منطقه بسیار محدود است با دیگر استان‌های معدن‌خیز همچون کرمان و یزد قابل قیاس نیست. وی بیان کرد: مشاورهای معتبر و متخصص در بخش‌های معدن، لیچینگ و فلوتاسیون به صورت جداگانه انتخاب شده‌‌اند و ابلاغ قرارداد‌‌ها در مرحله انجام است لذا مطالعات فنی در هریک از بخش‌ها به‌صورت عملیاتی آغاز می‌شود. پیمانکار حفاری به زودی انتخاب و حداکثر تا انتهای آبان ماه عملیات اجرایی حفاری اکتشافی در محدوده آغاز خواهد شد. پیمانکار استخراج و ماشین‌آلات نیز حداکثر تا دو ماه آتی انتخاب و عملیات تجهیز معدن پس از آن صورت می‌گیرد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی ومعادن در ادامه تصریح کرد: تنها بخشی از محدوده توسط ایمپاسکو مورد اکتشاف قرار گرفته بود و فرآیند اکتشاف تکمیلی با تحویل پروژه به «ومعادن»  ادامه خواهد داشت به‌علاوه اینکه باید مطالعات در زمینه جانمایی انجام شود. با انجام اکتشافات تکمیلی و جانمایی بخش‌های مختلف از جمله کارخانه‌ها، سدباطله، دمپ باطله و... تا پایان سال صورت می‌گیرد و از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد. مطالعات و آزمایش‌های مربوط به نمونه‌های معروف و انجام تست فرآوری و ... نیز توسط مشاوران مربوطه انجام می‌شود. فقدان زیرساخت ازجمله آب و... نیز ازجمله نکاتی است که باید در محاسبات موردنظر لحاظ شود؛ که مشاوران مربوطه در بخش‌های آب و برق در حال بررسی سناریو‌‌ها و طرح‌های مرتبط هستند.

صفری خاطرنشان کرد: میزان ذخیره معدن حدود ۳۰۰ میلیون تن با عیار ۲۶/ ۰درصد است؛ باتوجه به پایین بودن عیارمیانگین معدن، حجم عملیات بسیار بالاست و اینکه کارخانه‌های مشابه با این عیار در داخل کشور وجود ندارد و نیازمند فناوری و مطالعات توسط شرکت‌‌های معتبر است؛ همچنین عیار پایین این ذخیره باعث می‌شود حجم ورودی مواد معدنی کارخانه بالاتر باشد و برای تولید سالانه ۱۳۰ هزار تن کنسانتره مس، سالانه حدود ۱۶میلیون تن خوراک نیاز است. حجم عملیات معدنی در این محدوده معدنی بالا خواهد بود و سالانه باید ۷۰ تا ۸۰ میلیون تن عملیات معدن‌کاری صورت گیرد. معاون امور معادن و صنایع معدنی ومعادن اظهار کرد: این پروژه نیازمند زمانی پنج ساله برای مطالعات، استخراج، ساخت کارخانه و تامین زیرساخت‌‌ها از جمله خطوط انتقال آب و برق است که این مراحل در فازهای مختلف خواهد بود. میزان ظرفیت‌‌های تعریف‌شده در بخش کنسانتره ۱۳۰ هزار تن و در بخش کاتد مس حدود ۵ هزار تن است. اجرای کامل این پروژه و بهره‌برداری از کارخانه کنسانتره مس، ۵ سال خواهد بود. همزمان روی بخش اکسیدها هم کار خواهیم کرد که ظرف دو سال و نیم، کاتد در بخش اکسیدی تولید خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید