238240

مدیر مجتمع مس سونگون:

ظرفیت داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز مس سونگون ۷۲ هزار میلیارد تومان است

دنیای معدن- مدیر مس سونگون با اشاره به سرمایه‌گذاری ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای طرح‌های توسعه این مجتمع گفت: ۶۰ درصد از این رقم، معادل ۷۲ میلیارد هزار تومان مربوط به تدارکات و خرید قطعات است که می تواند توسط شرکت های وطنی داخلی‌سازی و تامین شود.

به گزارش دنیای معدن، معبود عباس زاده روز سه‌شنبه در دهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی(رینوتکس) افزود: در راستای اجرای طرح های توسعه مس سونگون شهرک صنعتی مس و صنایع پایین دستی در زمینی به وسعت ۲۰۰ هکتار در شهرستان ورزقان احداث می شود.

وی با بیان اینکه مس سونگون برنامه ریزی کرده تا تمام فعالیت‌های خود را تا حد امکان علم پایه، دانش بنیان و فناوری محور انجام دهد، افزود: در این راستا قرار است که برای اولین بار در ایران و خاورمیانه «پردیس فناوری مس» راه اندازی شود.

عباس زاده با بیان اینکه چشم انداز مجتمع مس سونگون، تشکیل زنجیره ارزش و همکاری با شرکت های دانش بنیان بوده و نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۲ فرصتی مغتنم در شناسایی این ظرفیت هاست، اضافه کرد: در این راستا مجوز فعالیت این پردیس از طرف دانشگاه تبریز، سهند و پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی صادر شده است.

وی ادامه داد: این پردیس با همکاری دانشگاه‌ها و به صورت مشترک با مس سونگون راه اندازی می شود و تاثیر بسزایی در ارتباط دانشگاه با صنعت خواهد داشت.

عباس زاده با بیان اینکه راه اندازی «پردیس فناوری مس»، فضایی برای شرکت های دانش بنیان و فناوران ارائه می‌دهد تا به صورت تخصصی تولیدات و فناوری در این حوزه داشته باشند، اضافه کرد: دانش بنیان هایی که در زمینه مس فعالیت خواهند داشت، باید درجایگاه اختصاصی خود مستقر شوند.

وی افزود: پیش بینی شده است که در شهرک صنعتی مس ۲۰۰ شرکت قطعه سازی کلیدی مستقر شود تا خوشه صنعتی مس راه اندازی شود. 

مدیر مجتمع مس سونگون با تاکید بر اینکه ارتباط صنعت، دانشگاه‌ها، فناوران و کارآفرینان در شهرک صنعتی مس از طریق پردیس فناوری مس صورت خواهد گرفت، گفت: برای اولین بار در شمال غرب آزمایشگاه های مرجع معدن و صنایع معدن به کمک دانشگاه تبریز راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه بازار مس نیازمند شرکت های دانش بنیان و صنایع استان است، ادامه داد: مس سونگون بزرگترین شرکت مس ایران و خاورمیانه است.

وی ادامه داد: حرکت در مسیر توسعه منجر به حل بسیاری از مشکلات می‌شود و جهت حل این مشکلات باید کل زنجیره ارزش مس سونگون شناسایی شود و در تمامی قسمت های از ظرفیت شرکت های داخلی و دانش بنیان استفاده شود.

معدن مس سونگون در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در شهرستان ورزقان، بزرگ ترین معدن مس ایران و یکی از پنج معدن بزرگ مس جهان است که گمانه زنی ها حاکی از رسیدن ذخایر شناخته شده آن به بیش از چهار میلیارد تن می باشد.

در زمان حاضر تنها کارخان های تولید کنسانتره مس این معدن فعال بوده و طرح های چهارگانه برای تولید مس کاتدی در آن نیز توسط قرارگاه خاتم در حال اجراست.

 

دیدگاهتان را بنویسید