230815

در پنل تخصصی آموزش، ارتقای علمی و مدیریت دانش صورت گرفت؛

تشریح اقدامات شرکت مس ایران در حوزه ارتقای سطح آموزش و مدیریت دانش

دنیای معدن: پریا پارسایی سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت مس در پنل تخصصی آموزش، ارتقای علمی و مدیریت دانش در دومین روز از چهارمین همایش و نمایشگاه چشم انداز از صنایع فلزات غیر آهنی ایران به تشریح اقدامات شرکت مس در حوزه آموزش پرداخت.

به گزارش دنیای معدن، پارسایی در این پنل گفت: توسعه دانش حرفه ای در علم آموزش بزرگسالان و حرکت روز افزون به سوی تخصصی شدن حرفه آموزش و بهسازی، سرعت تغییرات محیطی و لزوم استفاده بهینه از ظرفیت‌های کارکنان، همگامی و انطباق سریع کارکنان سازمان ها با تغییرات و فناوری ها سبب شکل گیری پارادایم های جدیدی در حوزه آموزش و یادگیری و به عبارت دیگر تغییر پارادایم را رقم زده است.

وی افزود: با عنایت به این موضوع، حرکت از نگرش سنتی به آموزش به معنای مدیریت و مالکیت کلاس درس را به نگرش نوین با نام مدیریت شایستگی ( حاکمیت یادگیری) و توسعه استعدادها  نه به عنوان یک گزینه مطلوب بلکه به عنوان یک ضرروت گریز ناپذیر، ناگزیر نموده است.

به گفته سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش شرکت مس گذار و انتظار برای پیشرفت امور و بهبود کیفیت فرآیند ارائه خدمات یادگیری در امور آموزش و تجهیز نیروی انسانی بدون تفکر جدید، مدل‌های جدید، رویکرد جدید، ابزارها و مکانیزم های جدید امکان پذیر نیست، بنابراین  امور آموزش شرکت ملی صنایع مس ایران - مجتمع مس سرچشمه  در این راستای  اقدامات و برنامه‌های خود در سال 1400 را تدوین نمود.

پارسایی تصریح کرد: چشم‌اندازی که در حوزه یادگیری و توسعه در افق 1403 برای امور آموزش متصور شده است برند و مرجع تخصصی توسعه شایستگی در استخراج و فرآوری مواد معدنی در خاورمیانه می باشد.

وی افزود: در این راستا و با رویکرد پارادایمی که آن را مطرح کردم نزدیک به 68 پروژه در امور آموزش تعریف شد که 33 پروژه و 35 تکلبف برای واحد های مختلف امور تعریف گردید.

سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش شرکت مس ادامه داد: اما این گذار و انتظار برای پیشرفت امور و بهبود کیفیت فرآیند ارائه خدمات یادگیری در امور آموزش و تجهیز نیروی انسانی بدون تفکر جدید، مدلهای جدید، رویکرد جدید، ابزارها و مکانیزم های جدید امکانپذیر نیست. یکی از رویکردهای جدید در امور آموزش کنترل پروژه ها و اقدامات امور در قالب نظام ارزشیابی اقدامات و نتایج مرتبط با مدیریت شایستگی و توسعه کارکنان است. برای  کنترل پروژه‌ها و اینکه این پروژه‌ها به صورت بهره‌ور انجام شوند داشبورد مدیریتی کنترل پروژه را طراحی کردیم و برای کنترل وظایف جاری سازمان از نرم‌افزار تسکلو استفاده نمودیم.که بر اساس روش کانبان طراحی شده است.

پارسایی خاطرنشان کرد: که برای کنترل و مانیتورینگ فرآیندهای آموزش بانک شاخص های آموزش تدوین گردید و اقدام به طراحی داشبورد مدیریتی مانیتورینگ آموزش نموده ایم.

وی با بیان اینکه اقدامات و فعالیت‌هایی آموزش در سه حوزه ساختارسازی، قانون گذاری و فرهنگ سازی تعریف شد، تاکید کرد: در حوزه ساختارسازی بازبینی ساختار مدیریت شایستگی و‌ توسعه و جاری سازی آن، راه‌اندازی کمیته تحول یادگیری،راه‌اندازی کمیته های خبرگی و تدوین محتوا، استقرار باشگاه مدرسان داخلی و  استقرار نظام مربیگری عملیاتی شد.

سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش شرکت مس گفت: تدوین نقشه راه مدیریت شایستگی کارکنان در افق 1403، آینده‌پژوهی صنعت مس و تعیین نیازهای آموزشی آتی، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای مرتبط با مدل شایستگی برای کارکنان امور آموزش و‌ تدوین و نصب تابلوی اهداف یادگیری جزء کارهایی بود که در حوزه استراتژی انجام شد.

پارسایی اظهار کرد: در حوزه نیازسنجی به‌روزآوری مدل شایستگی و در نهایت تدوین سند صلاحیت شایستگی کارکنان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در حوزه طراحی و برنامه‌ریزی در واقع همکاران  ما علاوه بر اینکه دوره‌های پرتکرار سازمان را طراحی مجدد کردند و تولید محتوا برای آنها انجام دادند در بحث شناسایی و برگزاری مسابقات کاریکاتوری مرتبط با مسائل و موضوعات رفتاری و تهیه اطلس مصادیق نیز فعالیت کردند.

سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش شرکت مس تصریح کرد: در حوزه اجرای آموزش نیز فعالیت مهمی در بحث ساختارسازی صورت گرفته است که طراحی مکانیزم سکوی تجارب یادگیری  LEP  ویژه مهارتهای فنی و تخصصی یکی از آنها محسوب می شود.

پارسایی خاطرنشان کرد: اجرای یک مرحله مسابقات مهارت در سطح مجتمع سرچشمه و استقرار نظام محک‌زنی توانمندی‌ها، طراحی و پیاده‌سازی راهبردهای بازخوراند اطلاعاتی از دیگر برنامه‌های اجرایی حوزه آموزش بوده است.

وی تاکید کرد: در حوزه ارزشیابی و پایش، پیاده‌سازی نظام ارزشیابی اقدامات و نتایج مرتبط با مدیریت شایستگی و توسعه کارکنان، مستندسازی نرخ بازگشت انتظارات ذینفعان، مستندسازی گزارش نرخ بازگشت سرمایه‌های برنامه‌های تخصصی و فنی ، برنامه‌ریزی جهت اخذ گواهینامه استاندارد ایزوی 10015 ویرایش جدید و اجرای دو مرحله شبیه‌سازی در راستای شرکت در جایزه ملی تعالی آموزش جزء برنامه‌های ما بوده است.

سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش شرکت مس گفت: در حوزه مدیریت دانش حدود 12 الی 13 پروژه تعریف شد و تکنیک‌های مختلفی در این حوزه در مجتمع مس سرچشمه در حال اجرا است و اهم فعالیت‌هایی که امسال انجام شد شامل ارزیابی بلوغ سطح مدیریت دانش، تدوین ارکان جهت‌ساز و برنامه‌عملیاتی مدیریت دانش، توانمندسازی و ارتقاء سطح فرهنگ دانش‌محور، طراحی و تدوین نقشه‌دانش سازمانی در پایلوت منتخب، تعیین ارتباط مدیریت دانش با سایر فرآیندهای منتخب اجرای نمودن تکنیک‌های مختلف مدیریت دانش ازجمله تکنیک کافه دانش و داستان سرایی بود.

وی افزود: در حوزه توسعه شایستگی کارکنان طرح شناسایی و توسعه استعدادها، بهبود نظام جانشین‌پروری، طراحی دوره‌های MBA و DBAبرای مدیران ارشد سازمان، ارزیابی سبک رهبری مدیران مجتمع سرچشمه را اجرایی شد.

سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش شرکت مس با اشاره به طرح استعدادیابی تصریح کرد: هدف از این طرح در مجتمع مس سرچشمه در واقع  تضمین عرضه مطلوبی از استعدادها به منظور انطباق افراد مناسب با مشاغل مناسب در زمان مناسب بر مبنای اهداف استراتژیک سازمان است. جامعه هدف این طرح کارکنان و پرسنل شرکت ملی صنایع مس ایران - مجتمع مس سرچشمه و کلیه شرکت‌های تابعه که با شرکت مس کار می‌کنند است و در فاز اول این طرح ابتدای  اطلاع رسانی و آشنایی باطرح از طریق تبلیغات گسترده و همچنین با استقرار حدود 50 کانتر اطلاع رسانی توزیع و جمع آوری فرم ها ی خوداظهاری انجام شد

پارسایی خاطرنشان کرد: در این طرح حدود 3 هزار فرم خوداظهاری در حوزه  مختلف علمی و مهارتی جمع‌آوری شد و براساس آن قرار است استعدادهای حوزه علمی و مهارتی شناسایی شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر خودارزیابی‌ها درباره این طرح انجام شده است و اطلاعات به مرحله استعلام رفته است و مرحله بعد تشکیل کمیته‌های تخصصی است که افراد بااستعداد و مستعد را شناسایی کنیم و در بانک استعدادهای شرکت مس قرار دهیم.

سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش شرکت مس گفت:  از دیگر طرحهای اجرا شده در آموزش نظام جانشین پروری شرکت مس است و هدف در این طرح فراهم کردن فرصت های شغلی برای کارکنان با استعداد در رده های مدیریتی، شناسایی نیازهای جایگزینی بعنوان ابزاری برای توسعه و آموزش افراد،آمادگی برای از دست دادن ناگهانی افراد در سطوح کلیدی به هر دلیل، افزایش دادن خزانه استعدادها از کارکنان قابل ارتقا است.

به گفته پارسایی، در این طرح افراد را به چهارگروه تقسیم کنیم، گروه اول کسانی هستند که بالقوه قابلیت رشد و ارتقا دارند، گروه دوم کسانی هستند که پتانسل ارتقا را در حال حاضر ندارند ولی قابلیت‌شان در شغل فعلی‌شان بالاتر است و ما می‌توانیم این افراد را برای کارآیی بیشتر آماده کنیم.

وی اظهار کرد: گروه سوم در واقع کسانی هستند که در شغل فعلی خودشان کارآمد هستند و می توانند به عنوان مربی در آموزش کار کنند و دسته آخر کسانی هستند که در شغل فعلی‌شان شایستگی‌های لازم را ندارند و امور آموزش به آنها کمک می‌کند تا مهارتشان بهتر شود.

پارسایی درباره نظام جانشین پروری شرکت مس تصریح کرد: در حال حاضر در مجتمع  مس سرچشمه بیش از 500 نفر از روسا و سرپرستان وارد کانون ارزیابی شدند و در مدل شایستگی که برایشان تعیین شده است این افراد هم از نظر شایستگی های مدیریتی و هم از لحاظ رفتارشناسی ارزیابی شدند و اسامی آنها در داشبورد مدیریتی جانشین پروری ثبت شده است و به عنوان ابزاری برای انتخاب فرد شایسته در اختیار مدیریت ارشد مجمتمع مس سرچشمه قرار دارد.

سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش شرکت مس خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه سخت‌افزاری ساخت و استقرار شبیه‌ساز جوشکاری و‌ موارد دیگر ایجاد شده است و در بحث نرم‌افزارهای آموزشی توسعه نرم‌‌افزار مدیریت آموزش و اپلیکیشن آموزش و موارد دیگر را داشتیم.

پارسایی با اشاره به اینکه تمامی دستورالعمل‌های حوزه آموزش به روزرسانی شده است تاکید کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی و یادگیری راه‌اندازی ایستگاه یادگیری در سطح مجتمع، راه‌اندازی تلفن گویا آموزش، تدوین کتابچه‌های راهنمای عملیاتی، برگزاری وبینارهای تخصصی توسط دانشگاه‌های برتر دنیا از جمله دانشگاه استرالیا و طرح مسابقات کتابخوانی برای کل کارمندان شرکت صنایع ملی مس جزء برنامه های آموزش بوده است.

وی گفت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی سازماندهی خدمات آموزشی و روانشناختی به خانواده کارکنان در قالب طرح خانه آرام، حمایت از موسسه مکتب و اجرای طرح هر خانه یک توانمند از برنامه‌های امور در سال جاری  است.

وی با اشاره به نصب سنبل آموزش در محوطه شرکت اظهار کرد: اگر کسی یکسال پیش به امور آموزش مس سرچشمه آمده باشد دوباره به آموزش مراجعه کند تغییر بسیار عمدی را در فضا و امکانات آموزش مشاهد خواهد کرد.

پارسایی تصریح کرد: ایجاد کافی شاپ برای مراجعه کنندگان، بازسازی کلاس‌ها براساس روانشناسی محیطی، ساخت کافه کتاب و به روزرسانی تجهیزات سالن کنفرانس از دیگر اقدامات در حوزه آموزش بوده است

وی خاطرنشان کرد: در حوزه توسعه سخت‌افزاری ساخت و استقرار شبیه‌ساز جوشکاری و‌ موارد دیگر ایجاد شده است و در بحث نرم‌افزارهای آموزشی توسعه نرم‌‌افزار مدیریت آموزش و اپلیکیشن آموزش و موارد دیگر را داشتیم.

پارسایی با اشاره به اینکه تمامی دستورالعمل‌های حوزه آموزش به روزرسانی شده است تاکید کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی و یادگیری راه‌اندازی ایستگاه یادگیری در سطح مجتمع، راه‌اندازی تلفن گویا آموزش، تدوین کتابچه‌های راهنمای عملیاتی، برگزاری وبینارهای تخصصی توسط دانشگاه‌های برتر دنیا از جمله دانشگاه استرالیا و طرح مسابقات کتابخوانی برای کل کارمندان شرکت صنایع ملی مس جزء برنامه های ما بوده است.

وی گفت: در بحث مسئولیت‌های اجتماعی سازماندهی خدمات آموزشی و روانشناختی به خانواده کارکنان در قالب طرح خانه آرام، حمایت از موسسه مکتب و اجرای طرح هر خانه یک توانمند از برنامه‌های ما بوده است.

سرپرست آزمون و ارزشیابی امور آموزش شرکت مس اظهار کرد: اگر کسی یکسال پیش به امور آموزش آمده باشد دوباره به آموزش مراجعه کند تغییر را مشاهد خواهد کرد.

پارسایی تصریح کرد: ایجاد کافی شاپ برای مراجعه کنندگان، بازسازی کلاس‌ها براساس روانشناسی محیطی، ساخت کافه کتاب و به روزرسانی تجهیزات سالن کنفرانس از دیگر اقدامات ما در حوزه آموزش بوده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید