230173

دومینوی تعطیلی انبارهای بورس فلزات لندن

دنیای معدن: میزان ذخایر فلزات در انبارهای ثبت‌شده بورس فلزات لندن در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل کاهش ۵۶درصدی داشت. اختلال در بخش عرضه در عین رشد تقاضا مهم‌ترین دلایل سقوط موجودی فلزات در انبارهای این بازار بزرگ فلزات بود که به تعطیلی برخی از این انبارها منجر شده است. در این شرایط، گلنکور، شرکتی معدنی که صاحب شرکت لجستیک و انبارداری «اکسس‌ورد» (Access World) نیز است، تصمیم به فروش این دارایی خود گرفته است.

به گزارش دنیای معدن، گلنکور تصمیم به فروش دارایی‌‌‌های مربوط به انبارداری و لجستیک خود گرفته است. گفته می‌شود این تصمیم در پی کاهش ذخایر فلزات در انبارهای بورسی اخذ شده است. گلنکور شرکت «اکسس‌ورد» را که شبکه‌‌‌ای جهانی از حمل و انبارداری بود، در سال ۲۰۱۰ خریداری کرد و این موضوع باعث شد موجودی فلزات، به‌ویژه آلومینیوم، در انبارهای بورس فلزات لندن افزایشی شود. در ابتدای سال ۲۰۰۹ موجودی فلزات انبارهای بورس فلزات لندن برابر ۳میلیون و ۴۱۰‌هزار تن بود که این رقم در ژوئن ۲۰۱۳ به ۷میلیون و ۷۵۰‌هزار تن رسید.

با شیوع همه‌گیری کرونا در دنیا و اختلال در زنجیره عرضه کالاها که به کاهش محسوس موجودی فلزات انبارهای بورسی منجر شد، چشم‌‌‌انداز پیش‌‌‌روی شرکت‌های انبارداری بورس فلزات لندن تیره و تار شده است. در این شرایط گلنکور نیز درصدد برآمده تا دارایی خود در حوزه انبارداری و لجستیک فلزات را به فروش برساند. پس از کنترل نسبی کرونا در دنیا و بازگشت شرایط به روال طبیعی بر میزان تقاضا برای فلزات افزوده شد؛ اما همچنان چالش در بخش عرضه باقی ماند. از همین رو در حال حاضر ذخایر فلزات در انبارهای پذیرش‌شده بورس فلزات لندن به کمترین میزان تاریخی رسیده و این موضوع علاوه بر اثرگذاری بر روند نوسان نرخ جهانی این فلزات، بر فعالیت شرکت‌های انبارداری نیز اثر منفی داشته است.مجموع فضای ذخیره‌‌‌سازی ثبت‌شده برای بورس فلزات لندن در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به ۴میلیون و ۶۰‌هزار مترمربع رسید که این رقم نسبت به میزان فضای ذخیره‌‌‌سازی در نیمه ابتدایی سال کاهش ۲۹۰‌هزار مترمربعی داشت.

فضای ذخیره‌‌‌سازی ثبت‌شده برای بورس فلزات لندن برای پنج‌فصل متوالی کاهشی بوده است.حذف بندر برمن آلمان از فهرست LME به‌‌‌عنوان یک مقصد تحویل در نیمه دوم سال گذشته میلادی به کاهش ۲۹‌هزار و ۹۰۰مترمربعی از فضای در اختیار این بازار برای انبارداری منجر شد. همچنین در این زمان بورس فلزات لندن فضای ۴۵‌هزار و ۹۰مترمربعی خود در روتردام را از دست داد و از فضای ثبت‌شده به منظور انبارداری بورس فلزات لندن در بندرجوهور مالزی به میزان ۵۰‌هزار و ۵۸۳مترمربع و در بندر پورت‌کلانگ مالزی نیز به میزان ۱۲۱‌هزار و ۷۸۳مترمربع کاسته شد.

کاهش تقاضا برای فلزات در پی اعمال قرنطینه‌‌‌های سختگیرانه در نقاط مختلف دنیا طی سال ۲۰۲۰ باعث شد بر موجودی فلزات در انبارهای بورس فلزات لندن افزوده شود؛ به نحوی که میزان موجودی فلزات در انبارهای بورس فلزات لندن در پایان ژوئن ۲۰۲۱ به ۴میلیون و ۳۵۰‌هزار تن رسید. در مجموع، ظرف سال ۲۰۲۰ برابر یک‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تن بر ذخایر فلزات در انبارهای بورس فلزات لندن اضافه شد.

اما افزایش تقاضا و کاهش عرضه در سال ۲۰۲۱ به میزانی جدی بود که باعث شد کل تناژ موجودی ثبت‌‌‌شده در بورس فلزات لندن با کاهش ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار تنی روبه‌رو شده و به یک‌میلیون و ۷۳۰‌هزار تن برسد. کاهش ۵۶درصدی موجودی انبارهای بورس فلزات لندن به تعطیلی انبارهای این بازار بورسی منجر شده است و این روند در حال حاضر ادامه‌‌ دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید