228827

کمیسیون سنای شیلی لایحه تعدیل شده حق امتیاز معدن را تصویب کرد

دنیای معدن- رویترز: سنای شیلی روز پنج شنبه یک نسخه اصلاح شده از لایحه حق امتیاز معادن (Royalty) این کشور را ارائه کرد که تعرفه شرکت هایی که در بزرگترین کشور تولیدکننده مس جهان فعالیت می کنند را افزایش می دهد.

به گزارش دنیای معدن، کمیسیون معادن این نهاد پیش نویس اصلاح شده ای که به دنبال رفع نگرانی ها در صنایع مس و لیتیوم بود به مجلس ارائه کرد که در آن نگرانی  تعرفه های بالاتر که به رقابت پذیری شیلی و نیز سرمایه گذاری جدید آسیب می رساند، درج شده بود.

این کمیسیون لایحه تعدیل شده ای را تصویب کرده که حق امتیاز را براساس دو زمینه پیشنهاد می کند: اول ارزش فروش ناخالص مس و دومی محاسبه شده براساس سودآوری (مشابه مدل مالیاتی فعلی برای صنایع).

کمیسیون مذکور گفت: این لایحه شامل مالیات بر ارزش افزوده می شود که معادل یک درصد از فروش سالانه محصولات مس برای شرکت هایی که کمتر از 200 هزار تن مس در سال تولید می کنند می شود. معادنی که سالانه کمتر از 50 هزار تن تولید کنند معاف از این مالیات خواهند شد.

این کمیسیون افزود: برای شرکت هایی که سطوح بالاتری از تولید را دارند، حق امتیاز بسته به میانگین قیمت سالانه مس محاسبه شده براساس قیمت های بورس فلزات لندن اعمال می شود.

صنعت مس شیلی به شدت با طرح های افزایش مالیات مخالفت کرده و این مخالفت را اینگونه استدلال می کند که این سطح از مالیات در حال حاضر به مرز خود رسیده است. قانون گذاران به ویژه اپوزیسیون چپ گرا بر افزایش مالیات ها برای تقویت بودجه و منابع مالی دولت با هدف تامین هزینه های اجتماعی فشار آورده اند.

گابریل بوریچ رئیس جمهور 35 ساله منتخب چپ گرا پس از پیروزی در انتخابات سال گذشته در ماه مارس به قدرت رسید. با این حال او با کنگره مخالفی مواجه است که احتمالا هر گونه طرح اصلاحی را تعدیل خواهد کرد.

لایحه اصلاح شده شامل مالیات بر فروش حدود 3 درصدی بر روی لیتیوم می شود اما قراردادهای امضا شده در Salar de Atacama جایی که دو معدنکار اصلی فعلی لیتیوم یعنی Albemarle  و SQM در آن فعالیت می کنند را شامل نمی شود.

این لایحه اکنون به کمیته خزانه داری سنا منتقل شده و سپس در جلسه عمومی کمیسیون بررسی می شود تا بعدا به اتاق نمایندگان بازگردد.

سناتور Yasna Provoste رئیس هیئت پارلمانی می گوید امیدواریم که کمیسیون خزانه داری بتواند به سرعت این موضوع را رسیدگی نماید و تا قبل از 11 مارس سال جاری این طرح به قانون تبدیل شود.

لازم به ذکر است قیمت جهانی مس به دلیل انتظارات درمورد بهبود تقاضا و اقتصاد جهانی پس از همه گیری کرونا به بالاترین سطح یک دهه اخیر رسیده است.

گفتنی است علاوه بر شرکت معدنی دولتی کودلکو به عنوان بزرگترین تولیدکننده مس جهان، شرکت های چند ملیتی بی اچ پی، آنگلوآمریکن، گلنکور، آنتوفاگاستا و فریپورت در شیلی فعال هستند.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید