227313

مدیرعامل شرکت مس ایران:

از راه اندازی معاملات آتی مفتول مس استقبال می کنیم/ شفافیت صادرات مس از مسیر بورس کالا

دنیای معدن: اردشیر سعد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص معاملات آتی مس کاتد در بورس کالا گفت: قراردادهای آتی کاتد مس اقدامی مفید برای تجار و فعالان بازار مس قلمداد می شود چراکه آن ها می توانند ریسک های سرمایه گذاری را پوشش داده و با ورود به این معاملات، برای آینده برنامه ریزی خرید داشته باشند؛ در این زمینه امیدواریم به زودی انجام معاملات مفتول مسی نیز در معاملات آتی بورس کالا فراهم شود. سعد محمدی گفت: در حال حاضر تمام محصولات شرکت ملی مس در رینگ داخلی و رینگ صادراتی بورس کالا به فروش می رسند که علاوه بر معاملات داخلی در حوزه صادرات نیز شاهد شفافیت معاملات و فروش براساس معاملات بین المللی هستیم.

به گزارش «دنیای معدن»، بورس کالای ایران در راستای بهبود ظرفیت‌های اقتصادی و صنایع کشور به طراحی ابزارهای مالی نوین اقدام کرده تا علاوه‌بر تنوع‌بخشی به روش‌های تخصیص مواد اولیه تولید، به تامین مالی صنایع و هدفمند کردن سرمایه‌گذاری‌ها در کشور نیز بپردازد.

در همین راستا، دو هفته گذشته بازار آتی برای محصولات مس کاتد و گواهی ‌سپرده کالایی مس و میلگرد در بورس کالا راه اندازی شد که در هفته نخست ارزش معاملات قرارداد آتی مس به ۱۷ میلیارد ریال نزدیک شد، به طوریکه معامله گران حدود ۶۸ قرارداد آتی مس کاتد را برای تحویل بهمن ماه سال جاری منعقد کردند.

تضمین آینده برای سرمایه‌گذاری

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران بیان کرد: با راه اندازی معاملات آتی مس کاتد، در واقع امکان انجام معاملات آتی به عنوان فیوچرز برای مس راه اندازی شد. در این خصوص انبار مخصوص پذیرش شد تا از این طریق افرادی که بخواهند برای این محصول برای آینده برنامه ریزی خرید داشته باشند، امکان خرید کاتد برایشان فراهم شود.

اردشیر سعدمحمدی، افزود: به طور قطع کسانی که برنامه ریزی داشته و می‌توانند تحلیل رفتار بازار آینده را هم انجام دهند، از طریق این معاملات می توانند امکان سرمایه گذاری و خرید قسمتی از منابع نقدینگی خود را برای آینده در خصوص فلز مس فراهم کنند.

وی تصریح کرد: امیدواریم به زودی انجام معاملات مفتول مسی نیز برای معاملات آتی در بورس کالا نیز فراهم شود؛ همچنین معتقدم در آینده نزدیک کالاهای دیگر فولادی نیز امکان حضور در این صحنه خواهند داشت.

سعد محمدی تاکید کرد: در مجموع راه اندازی قراردادهای آتی کاتد مس را اقدامی مفید برای تجار و فعالان حوزه مس قلمداد می کنم. این معاملات می تواند برای تمام شرکت هایی که می خواهند آینده را در دست داشته و از خرید کالا مطمئن باشند، فضای شفافی را توسط بورس کالا فراهم کند. سرمایه گذاران می توانند از این مسیر شرایط آینده را برای تامین کالای خود تضمین کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: بورس کالا بر روند این قراردادها و معاملات آن، ارزیابی و نظارت لازم را انجام می دهد؛ بنابراین راه حل هایی برای جلوگیری از سفته بازی در این معاملات وجود دارد.

وی ادامه داد: این معاملات با دو هزار تن موجودی تضمین شده در انبار راه اندازی شده است و به طور قطع بورس کالا و شرکت ملی مس مسیر این معاملات را کنترل می‌کنند تا اتفاق منفی رخ ندهد.

راه اندازی رینگ صادراتی و افزایش شفافیت

سعد محمدی با اشاره به راه اندازی رینگ صادراتی در چند وقت اخیر نیز گفت: در حال حاضر تمام محصولات شرکت ملی مس در رینگ داخلی و نیز در رینگ صادراتی در بورس کالا به فروش می رسند. معاملات در بورس کالا از شفافیت لازم برخوردار است و این موضوع سبب می شود کشف قیمت کالا به طور شفاف‌تری انجام شده و معاملات نیز صحیح تر رقم بخورند.

وی اضافه کرد: با راه اندازی رینگ صادراتی مس در بورس کالا در مجموع قیمت‌ها در بورس شفاف شد به طوریکه قیمت‌های رینگ صادراتی بر اساس معاملات بین المللی تعیین می شود، بورس نظارت می کند و در تابلو معامله می شود.

استفاده از ابزارهای متنوع معاملاتی و رشد شفافیتِ بازار

سعد محمدی تاثیر راه اندازی معاملات آتی مس و استفاده از ابزارهای دیگر بورس کالا را بر میزان ارزش سهام شرکت های فلزی مثبت دانست و گفت: در حال حاضر بازار فلزات از تلاطماتی برخوردار است، اما از آنجایی که استفاده از ابزارهای مالی شفافیت در بازارهای کالایی را افزایش می دهد، شرایط مساعدتری نیز در ارزش سهم برای سهامداران فراهم می ‌کند.

تولید مس رکورد زد

مدیرعامل شرکت ملی مس آینده بازار مس را مناسب عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در حوزه مس، شرایط بسیار خوبی را سپری می‌کنیم و فروش خوبی داریم، ارزیابی فروش این محصول در کدال قابل ملاحظه و رصد است.

سعد محمدی بیان کرد: شرایط شرکت ملی صنایع مس نیز در ارتباط با تولید، فروش و توسعه شرایط خوبی است. خوشبختانه در حال حاضر حدود ۲۱۵ هزار تن تا پایان ماه گذشته تولید داشتیم، این رقم رکورد محسوب می شود؛ به طوری که از سال گذشته هم در این مدت جلوتر هستیم.

اکتشافات جدید با ارزش ۷ میلیارد دلار

وی افزود: شرکت ملی مس در فروش و توسعه نیز شرایط خوبی دارد به طوری‌که اکتشافات خوبی انجام شده و طی حدود دو سال گذشته نزدیک به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخایر جدید یافت شده که ارزش برداشت آن بیش از ۷ میلیارد دلار است.

سعد محمدی در پاسخ به این شائبه که مصرف کنندگان کاتد مس مشخص هستند و بر این اساس، برقراری معاملات آتی مس شاید تاثیر زیادی بر معاملات این فلز در بازار داخل نداشته باشد، گفت: به نظر من چنین چیزی صحت ندارد. افرادی که بازار را رصد می کنند عرضه و تقاضای بازار را در بازه‌های حداقل سه ماهه بررسی کنند، متوجه تاثیر این قراردادها می شوند این موضوع به حرفه‌ای بودن تیم‌هایی که در این خصوص فعالیت می‌کنند وابستگی زیادی دارد.سنا

 

دیدگاهتان را بنویسید