167379

در گفت و گو با مدیرعامل کارگزاری نگاه نوین مطرح شد؛

گسترش چتر بازار مالی کشور با ارتقای فرهنگ کارگزارن

دنیای معدن- ساختار سنتی و در عین حال پیچیده بازارهای کالایی در ایران و نواقص بسیار اینگونه بازارها چه در خصوص شفافیت در کشف نرخ مبتنی بر ساز و کار عرضه و تقاضا و چه از نظر ایجاد فرصت یکسان برای حضور فعالان اقتصادی، مدیران وقت را بر آن داشت که به تشکیل بورس کالا همت گمارند.

صبا نمایشی- به گزارش دنیای معدن، این خبر مهم در حالی در سالهای اول دهه هشتاد رقم خورد که کارگزاران فعال در این حوزه که از آنان به عنوان کارگزاران موسس بورس کالا یاد می شود، بنابراین باید تلاشهای بسیاری را از جمله جذب و آموزش نیروهای متخصص و مسلط به مباحث بازارهای کالایی و مالی، مشارکت در تدوین دستورالعملها و رویه های قانونی مختص به بورس کالا، فرهنگ سازی، جلب نظر مساعد و ترغیب مدیران و تصمیم گیران دولتی برای توسعه بازار، آموزش و بازاریابی فعالان اقتصادی و ارائه خدمات گسترده به آنها از پذیرش کالای مورد نظر در بورس کالا تا بازاریابی فروش این محصولات را نام برد.
مهدی میرشاه محمد مدیرعامل کارگزاری نگاه نوین در این خصوص و در گفت‌وگو با دنیای معدن به برخی موضوعات مهم در این بخش اشاره کرده و راهکارهایی نیز برای بهبود فرآیند مدیریت کلان و خرد کارگزارن ارائه کرده است. متن کامل گفت‌وگو با وی را در ادامه بخوانید:
آقای میرشاه محمد، روند توسعه کارگزاری های کالایی بورس کالای ایران را چطور ارزیابی می کنید؟
بورس کالای ایران امروز یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور به شمار می رود که همگان به موفقیت و حضور موثر این بازار مالی در اجرایی کردن گام های اقتصادی دولت های گوناگون اذعان دارند. در این میان نقش شرکتهای کارگزاری را نیز در این موفقت نمی توان نادیده گرفت، به طوری که این کارگزاران بورس کالای ایران بوده اند که با سرمایه خود نسبت به ایجاد شعب مختلف در کل کشور اقدام کرده و با این کار توسعه جغرافیایی و در دسترس بودن را برای جامعه هدف ایجاد و با ارائه جلسات آموزشی متعدد به فرهنگ سازی و توسعه علمی کمک شایان توجهی کرده اند.
در حال حاضر حدود ۳۰۰ محصول به صورت فیزیکی در گروه های مختلف از جمله صنعتی و معدنی، محصولات کشاورزی، پتروشیمی و فرآورده های نفتی در بورس معامله می شود که از جدیدترین آنها میتوان به شیر خشک، جوجه یک روزه، رب گوجه فرنگی و غیره اشاره کرد که در میان این ها ابزار جدید نیز همانند گواهی سپرده کلایی هم موجب رونق گرفتن بازارهای محصولاتی همچون پسته و زعفران شد.
از نظر شما در حوزه آموزش ، بازاریابی محصولات جدید و فرهنگ سازی تا کنون چه اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است؟
در حال حاضر می‎توان گفت پتانسیل‎های بازارسرمایه در حال عملیاتی شدن است و باید در این راستا اقداماتی همچون تشکیل کلاس های آموزشی مربوط و مفید، تهیه بروشور و برگزاری همایش هایی با دید فرهنگ‎سازی انجام شود تا جامعه مالی کشور که به عنوان یکی از بازوهای نظارتی بازار سرمایه بتواند از طریق شناخت این فضا به افزایش حضور بنگاه ها در بازار مالی کمک کند.
به این ترتیب، می توانیم شاهد افزایش حضور بنگاه‎ها در بازارسرمایه باشیم و گام بسیار مفیدی در فرهنگ‌سازی و افزایش نقش بازارسرمایه در بعد تامین مالی بنگاه ها برداریم.
در حقیقت برگزاری همایش‏ ها اقدامی جدی برای آشناسازی افراد حاضر در این صنعت است که خوشبختانه ابزارهای مالی طی چند سال اخیر تا حدی گسترش پیدا کرده و تنوع بخشی آنها زیاد شده است؛ به این ترتیب، با استفاده از این ابزارها تقریبا هر نوع نیازی را می‎توان پوشش داد؛ چراکه شرکت‎ها می‏توانند با توجه به برنامه‎ها و طرح ‏های توسعه‏ ای خود از طریق بازارسرمایه تامین مالی داشته باشند.
در حال حاضر هر بنگاه و شرکتی با توجه به شرایط خود می‎تواند با استفاده از ابزار مخصوص به خود از بازار سرمایه تامین مالی داشته و از آنجایی که ابزارهای از تنوع بالایی که برخوردارند می‎تواند پاسخگوی نیازهای تامین مالی بنگاه‎های اقتصادی کشور باشند.
از سوی دیگر با توجه به تکمیل شدن ظرفیتی بانک ‏ها برای تامین مالی، بنگاه‎ها می‎توانند برای تامین مالی خود وارد بازارسرمایه شوند و نیازهای خود را در این بخش تامین کنند؛ همچنین این ابزارها سبب می‎شوند بنگاه‎هایی که حتی در بازارسرمایه حضور نداشتند با پتانسیل‎های این بازار آشنا شده و حتی تشویق شوند تا به سمت بورس بیایند.
نظر شما کدام کارگزاری ها بیشتر در بحث فرهنگ سازی و راه اندازی شعب و نمایندگی کار کرده؟
به نظر بنده همه کارگزاریها در افتخار توسعه بورس کالا مشارکت داشته و هر کدام نقش قابل توجهی در این خصوص دارند، اما عقیده بنده بهتر است مدیران برای بروز کردن دانش خود تلاش کنند تا با استفاده از قابلیت‎ها و ابزارهای مختلف بازارسرمایه در میان بنگاه‎های اقتصادی کشور گام مهمی به سوی رونق بازار سرمایه کشور بردارند.
پس نخستین بعدی که باید به اصلاح آن بپردازیم، موضوع اطلاع‎رسانی و فرهنگ‎سازی است که دو بعد عمومی و تخصصی را شامل می‌شود؛ چراکه بسیاری از بنگاه‎ها از حوزه بازار سرمایه دور بوده و آشنایی لازم را با بازار سرمایه ندارند که این ضعف بسیار بزرگی است.
علاوه بر تلاش رشد ضریب نفوذ متقاضیان باید در ضمینه فرهنگسازی بین مدیران، حسابرسان، مدیران مالی و کسانی که در این امر دخیل بوده و در تصمیم‎گیری بنگاه‎ها نقش مهمی دارند هم اقداماتی صورت بگیرد؛ به این ترتیب بخش ضعف اطلاع‎رسانی در آینده برطرف خواهد شد.
یکی از عواملی که می‎تواند به مدیران انگیزه بدهد، شناخت جذابیت‌های بازار سرمایه است؛ زیرا بسیاری از مدیران و بنگاه‎ها از امکان تامین مالی در ابعاد بزرگ از طریق بازار سرمایه اطلاعات کلی اما ناکافی دارند.
بنابراین تلاش در جهت ایجاد فرهنگ سازی قوی، افزایش عدالت اقتصادی، رفاه و رشد درآمد را به دنبال خواهد داشت و در نتیجه این امر سبب می شود متقاضیان تمایل بیشتری برای حضور در بازار سرمایه پیدا کنند تا ما نیز با افتخار شاهد توسعه و گسترش بازار مالی کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید