226479

با پیگیری شرکت مس و موافقت بورس کالا؛

خرید مس کاتدی از طریق قرارداد آتی فراهم شد

دنیای معدن: شرکت ملی صنایع مس ایران با هدف حمایت از خریداران عرضه مس کاتدی را با شیوه خرید قرارداد آتی با تصویب و موافقت بورس کالا از شنبه 27 آذرماه اجرایی می کند.

به گزارش دنیای معدن، در این راستا و بر اساس اطلاعیه مدیریت بازار «قرارداد آتی مس کاتد تحویل بهمن ماه سال جاری از روز شنبه 27  آذرماه امسال راه‌اندازی می‌شود و تا تاریخ 12 بهمن‌ماه قابل معامله خواهد بود.»

بر اساس این گزارش، قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش گشایش به مدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی رأس ساعت 10:30 با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می یابد.

قیمت پایه قرارداد آتی همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک قیمتی قرارداد آتی متوقف و مجدداً همین فرآیند روز کاری بعد تکرار می‌شود.

این اطلاعیه در توضیح مفاهیم پایه قرارداد آتی مس آورده است: «دارایی پایه در این قرارداد «مس کاتد» و اندازه هر قرارداد 100 کیلوگرم است. حداکثر حجم هر سفارش تا 25 قرارداد در نظر گرفته شده و ساعت معاملات شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 10 صبح تا 15 است. حد نوسان قیمت روزانه در این قرارداد حداکثر تا «مثبت و منفی 5 درصد» با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل است.

جریمه نکول قرارداد 0.1 درصد ارزش قرارداد براساس قیمت تسویه نهایی است. نحوه محاسبه قیمت تسویه نهایی نیز به صورت تئوریک و شامل قیمت یک کیلوگرم مس کاتد براساس قیمت نقدی اعلام شده در سایت بورس کالا رأس ساعت 15 آخرین روز معاملاتی ضربدر نرخ حواله دلار آمریکا براساس میانگین نرخ خرید و فروش سامانه سنا رأس ساعت 15 آخرین روز معاملاتی است.»

رویدادی بزرگ و مثبت در بازار سرمایه

بسیاری از فعالان و تحلیل گران تنوع بخشی به راه های فروش راهی برای کشف قیمت واقعی و ایجاد سازوکاری درست برای فرایند عرضه و تقاضا می دانند. به گفته میرفلاح میر شمس عضو شورای عالی بورس راه اندازی قراردادهای آتی مس در بورس کالا رویدادی بزرگ با اثراتی مثبت است.

وی افزود: کشف روزانه و بهتر قیمت مس به همراه امکان پوشش ریسک قیمتی برای فعالان بازار این محصول از مزایای این قرار داد است.

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه این اقدام باعث کوتاه شدن دست واسطه های زاید می‌شود اظهار داشت:  بورس کالا با حذف دست واسطه‌ها یک انسجام و نظم در معاملات کالاها ایجاد می‌کند در نتیجه باعث می‌شود محصولات با قیمت تمام شده پایین‌تری به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده مس کاتد به زودی

افزون بر راه‌اندازی معاملات آتی مس کاتدی، شرکت ملی صنایع مس ایران در تلاش است تا به زودی معاملات گواهی سپرده مس کاتد را راه‌اندازی نماید.

بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار گواهی سپرده کالایی اوراق بهاداری است که مؤید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالا است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تایید بورس صادر می‌گردد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید