227012

گزارش‌های برترین مس در سال 2021 و آنچه در سال 2022 باید انتظار داشت

دنیای معدن -رویترز/بلومبرگ: قیمت مس در سال 2021 به بالاترین سطح خود یعنی 4.762 دلار در هر پوند (10476 دلار در هر تن) رسید، زیرا چین اصلی ترین مصرف‌کننده این فلز بازگشت اقتصادی خود را آغاز کرد و موجودی انبارهای بورس ها به پایین‌ترین سطح خود در 47 سال گذشته رسید.

به گزارش دنیای معدن، اختلال در تولیدکنندگان برتر شیلی و پرو و طرح زیرساختی دولت بایدن نیز به ایجاد شتاب برای این فلز پیشرو کمک کرد و این موضوع در فشار جهانی برای اقتصاد سبزتر بسیار مهم است.

این احساس خوش بینی توسط گلدمن ساکس تعریف شد که در گزارش ماه می، این فلز را «نفت جدید» نامید.

در همین حال، تولید بزرگترین پروژه معدن مس در دهه‌های اخیر، در ماه می آغاز شد. در یک سال پرتلاطم، در اینجا برترین گزارش های مس در طول سال 2021 آورده شده است:

 شیلی

برترین تولیدکننده جهان تصمیم گرفت قانون اساسی خود را بازنویسی کند که نتیجه نزدیک به سه دهه رشد معدنکاری در این کشور آمریکای جنوبی بود.

لایحه جدید مالیاتی و بهره مالکانه که قبلاً توسط سنا تصویب شده بود، در صورت عدم تغییر، می تواند حدود یک میلیون تن تولید سالانه را در معرض خطر قرار دهد که حدود 4 درصد از عرضه جهانی مس را شامل می شود.

این قانون که با موانع متعددی روبرو است، بهره مالکانه بالای 75 درصد را بر فروش مس جهت اختصاص به برنامه های اجتماعی اعمال می کند. شرکت‌هایی از جمله BHP می‌گویند که این لایحه سرمایه‌گذاری‌ها را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند.

با انتخاب رئیس جمهور چپ‌گرا گابریل بوریک در دسامبر، این لایحه قابلیت تبدیل به قانون را دارد. بوریک در طول مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد که مدل اقتصادی «نئو لیبرال» شیلی را به خاک بسپارد.

بوریک پس از پیروزی در انتخابات در طی سخنرانی اظهار داشت با طرح‌های معدنکاری که مخرب محیط زیست است به‌ویژه پروژه 2.5 میلیارد دلاری مس و سنگ آهن دومینگا که امسال تصویب شد، مخالفت خواهد کرد.

تولید مس شیلی در ماه سپتامبر به دلیل اختلالات کارگری ازجمله اعتصاب یک ماهه در معدن آندینا کودلکو در نزدیکی سانتیاگو به پایین‌ترین حد ۷ ماه گذشته رسید.

 پرو

پرو ، کشور همسایه دومین تولیدکننده بزرگ مس در جهان نیز شاهد به قدرت رسیدن یک رهبر جدید چپ‌گرا بود.

در ژوئن، پدرو کاستیو سوسیالیست ، در یک نبرد طولانی و پرتنش در انتخابات ریاست جمهوری پرو پیروز شد.

کاستیلو می‌گوید که می‌خواهد با جمع‌آوری وجوه ناشی از افزایش مالیات استخراج و توزیع مجدد سود به جوامع Andean مانند پروژه عظیم لاس بامباس، متعلق به شرکت MMG چین، 2 درصد از هزینه‌های مربوط به سرانه سلامت و آموزش را افزایش دهد.

شیلی و پرو با یکدیگر 40 درصد از تولید مس جهان را تشکیل می دهند.

 کاموآ-کاکولا

در حالی که تولیدکننده برتر آمریکای جنوبی در سال 2021 شاهد آشفتگی بود، معدن آیوانهو کانادا آغاز فعالیت پروژه عظیم کاموآ-کاکولا در جمهوری دموکراتیک کنگو را ماه‌ها زودتر از برنامه اعلام کرد.

این شرکت گفت که کاکولا به عنوان اولین معدن برنامه ریزی شده، در ابتدا پیش بینی می شود که 3.8 میلیون تن ماده معدنی با عیار متوسط  بیش از 6 درصد مس در پنج سال اول بهره برداری خود تولید کند.

رابرت فریدلند، بنیانگذار آیوانهو، معتقد است که این پروژه به دومین معدن بزرگ مس جهان و همچنین معدنی با بالاترین عیار در میان فعالیت های اصلی تبدیل خواهد شد.

این شرکت مستقر در ونکوور همچنین متعهد شده است که «سبزترین» مس این صنعت را تولید کند.

سرمایه گذاری چین

چین هر سال نزدیک به 14 میلیون تن مس مصرف می کند که بیشتر از سایر نقاط جهان است. اما عرضه داخلی در سال گذشته تنها حدود 2 میلیون تن شامل قراضه بود و تولید معادن در سال فوق راکد بوده است.

نیک پیکنز، مدیر تحقیقات بازارهای مس، در سخنرانی خود در گردهمایی بورس فلزات لندن وود مکنزی، دو نمودار را نشان داد که چالش‌های مهم عرضه مس چین را در چشم انداز نشان می داد.

کنسانتره وارداتی از 30 معدن متعلق به چین در آفریقا و دیگر نقاط جهان، 40 درصد از نیاز چین را تامین می کند، سهمی که در دهه گذشته بیش از دو برابر شده است چون واردات هر سال رکورد جدیدی را به ثبت می رساند.

علاوه بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پروژه های معدنی سراسر جهان، چین از سال 2010 بیش از 16 میلیارد دلار برای خرید شرکت ها و دارایی های مس در خارج از این کشور هزینه کرده است.

پیش بینی سال 2022

انتظار می‌رود عرضه‌های بالاتر و تقاضای پایین‌تر عامل کاهش قیمت مس در سال آینده باشد. انتظار رشد کندتر تقاضا در چین و افزایش عرضه ناشی از فعالیت هایی مانند معدن Quellaveco آنگلو امریکن در پرو احتمالا قیمت ها را در سال آینده پایین نگه می دارد.

کارن نورتون ، تحلیلگر ارشد فلزات اساسی در Refinitiv که انتظار دارد بازار در سال آینده مازاد مس داشته باشد گفت: چشم انداز بلندمدت مس همچنان صعودی است، اما به نظر می رسد بازار در سال آینده نسبت به سال جاری در مکث باشد.

تقاضای چین نیز در سال 2022 با ثبات بوده و افت تقاضا ناشی از کاهش فعالیت های ساخت و ساز این کشور، با رشد تقاضا ناشی از فاصله گیری دنیا از کربن و تمرکز بر برق و سوخت های تجدیدپذیر، در تعادل خواهد بود.

بر اساس گزارش گروه مطالعات بین المللی مس، که پیش بینی مازاد تولید 328000 تنی در بازار را دارد، انتظار می رود عرضه معدن در سال آینده با 3.9 درصد افزایش به نزدیک به 22 میلیون تن برسد.

بانک آمریکا انتظار دارد تقاضا در سال آینده ثابت بماند و تنها در سال 2023 شاهد مازاد عرضه خواهیم بود. این بانک پیش بینی می کند که قیمت ها به طور متوسط   9813 دلار در هر تن در سال آینده و 8375 دلار در هر تن در سال 2023 باشد.

تقاضا برای مس ناشی از تلاش‌ها برای کربن‌زدایی تشدید می‌شود و جی‌پی مورگان پیش‌بینی می‌کند که بیش از 40 درصد رشد تقاضای کلی در سال آینده در بازار 25 میلیون تنی را به خود اختصاص دهد.

جی پی مورگان پیش بینی می کند که کل تقاضای مس از انتقال انرژی از 1.8 میلیون تن در سال جاری به بیش از 3 میلیون تن تا سال 2025 افزایش یابد.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید