226494

فری پورت؛ کارخانه های ذوب چین با هزینه های بالاتر تصفیه مس برای سال 2022 موافقت کردند

دنیای معدن- رویترز: دو منبع آگاه در روز پنجشنبه اعلام کردند که شرکت معدنکاری فریپورت مک موران هزینه های تصفیه و فرآوری مس (TC/RCs) برای سال 2022 را با کارخانه های ذوب چینی 65 دلار در هر تن و 6.5 سنت در هر پوند به توافق رسانده است.

به گزارش دنیای معدن، هزینه های 2022 بالغ بر 9.2 درصد بیشتر از شاخص امسال یعنی 59.50 دلار در هر تن و 5.95 سنت در هر پوند است و نشان دهنده پایان شش افت متوالی در شاخص سالانه TC/RC از سال 2015 است. همچنین رویترز گزارش داد که این بالاترین شاخص از 80.80 دلار برای سال 2019 می باشد.

معدنکاران برای فرآوری کنسانتره مس به فلز تصفیه شده، TC/RCs را به کارخانه های ذوب پرداخت می کنند و بدین ترتیب هزینه ماده معدنی را متعادل می کنند.

شاخص TC/RC که در قراردادهای عرضه جهانی به آن اشاره می شود، معمولاً از اولین تسویه حساب بین یک معدنکار بزرگ و یک کارخانه ذوب در چین به عنوان مصرف کننده برتر مس در مذاکرات سالانه اخذ می شود.

یکی از این منابع که مایل به افشای هویت خود نبود گفت: کارخانه های ذوبی که تاکنون این توافق را امضا کرده اند شامل مس جیانگشی، Tongling Nonferrous و مس چین (China Copper) به عنوان یکی از واحدهای گروه فلزات دولتی چینالکو Chinalco هستند.

شاخص های TC/RC زمانی افزایش می یابند که عرضه بیشتری در دسترس باشد و کارخانه های ذوب بتوانند شرایط بهتری را برای مواد اولیه و خوراک خود تقاضا کنند و نقش مهمی در سودآوری هر دو طرف ایفا نمایند. یکی از منابع چینی گفته این یک عدد خوب برای معدنکاران است و ما نیز انتظار ارقام بالاتر از 60 دلار را داشتیم.

رویترز هفته گذشته گزارش داد که پیشنهاد دو طرف 8 دلار در هر تن از یکدیگر فاصله داشت به طوری که ذوبی ها به دنبال حدود 69 دلار در هر تن بودند و معدنکاران 61 دلار را پیشنهاد کرده بودند.

تحلیلگران انتظار دارند که عرضه محدود معادن مس که در سال‌های اخیر مشاهده شده بود در سال 2022 کاهش یابد، اگرچه تعطیلی معدن لاس بامباس (Las Bambas) در پرو در روز چهارشنبه که حدود 2 درصد از مس جهان را تولید می‌کند، می‌تواند به طور قابل توجهی پیش‌بینی‌های تعادل بازار را تغییر دهد.

یک معدنکار دیگری گفت: ما به دنبال عدد کمتری بودیم. بازار برای اکثر سال های آینده بسیار محدود به نظر می رسد.

هزینه های تصفیه مس لحظه ای در چین برای سه ماه گذشته در 60.50 دلار در هر تن ثابت مانده و از سطوح پایین دهه که حدود 30 دلار در آوریل بود، بهبود یافته است.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید