225049

رویداد انتخاب کتاب سال کرمان در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان؛ برگزیدگان تجلیل شدند

دنیای معدن: مراسم پایانی بیست و یکمین جایزه کتاب سال کرمان در مجموعه فرهنگی هنری آزادی شهر سرچشمه رفسنجان برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، روح‌الله ابوالهادی مدیر روابط عمومی و امور اجتماعی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان پیش از ظهر امروز در مراسم پایانی بیست و یکمین جایزه کتاب سال کرمان در مجموعه فرهنگی هنری آزادی شهر سرچشمه رفسنجان اظهار کرد: دو دغدغه پیش روی کتاب وجود دارد، کتاب‌ها با عناوین زیادی در حال چاپ است که با نشست‌ها و برنامه‌های مختلف می‌توان در حوزه شناخت کتاب‌های فاخر کمک کرد.

وی افزود: اتفاق دیگر به‌نظر می‌رسد کتاب مانند فیلمنامه، سناریو و ... مقدمات اتفاقات دیگر شود که اگر قرار است کتاب به سمتی برود که هویت مستقل و تاثیرگذار خود را از دست بدهد اتفاق خوبی نخواهد افتاد و پسندیده نیست کتاب اساس تولید یک کلیپ و پادکست شود چراکه کتاب قرار است هویت مستقل داشته باشد.

 

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز با گرامیداشت هفته بسیج و تبریک هفته کتاب اظهار کرد: رویداد بزرگ انتخاب کتاب سال از سال ۱۳۷۳ شروع شده و با هدف توسعه فرهنگ مکتوب و ارتقای کمی و کیفی آثار چاپی و تشویق محققان، مترجمان و همه فعالان این حوزه که متعهدانه در حال تلاش هستند، طراحی شده است.

وی ادامه داد: در راستای این رویداد، ارزیابی فرهنگ مکتوب استان کرمان صورت می‌گیرد و استان کرمان جزو استان‌های پیشرو در برگزاری این رویداد در کشور است.

علیزاده عنوان کرد: سال ۱۳۷۳ رویداد جایزه کتاب سال استان با ۲۲ کتاب رسیده به دبیرخانه کار خود را آغاز کرد و بیست و یکمین دوره رویداد ۷۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد و پس از بررسی و داوری از ۳۰ نفر تقدیر می‌شود.

وی تصریح کرد: جایزه کتاب سال استان امسال مربوط به کتاب‌های چاپی در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ است و امسال در این دوره فراخوان بیست و دومین دوره را خواهیم داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود رفسنجان را شهر خلاق در حوزه کتاب و کتابخوانی معرفی و اعلام کرد: این شهرستان در رویداد پایتختی کتاب کشور توانسته به دوره پایانی راه یابد و جزو پنج شهر برتر قرار بگیرد.

 

حجت‌الاسلام اصغر عسکری امام جمعه رفسنجان نیز با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف جامعی از  فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کند، تصریح کرد: هنوز تعریف درستی از ارشاد اسلامی نداریم اگر این تعریف درست تدوین شود می‌توانیم از هنرمند و ‌...توقع کار درست و در  چارچوب داشته باشیم.

وی افزود: برنامه‌ای که در جامعه خود را نشان داد و نهادینه شود، فرهنگ می‌شود که این برنامه می‌تواند غلط یا صحیح باشد، هر فرهنگی قابل قبولی نیست که این موضوع بر اهمیت تعریف جامع و مانع از فرهنگ می‌افزاید.

مجید فصیحی‌هرندی فرماندار رفسنجان هم گفت: حمایت از اقدامات فرهنگی تاثیرگذار در توسعه فرهنگ جامعه، کاری ارزنده است. نقش کتاب نقشی بی‌بدیل است و باید دسترسی افراد به کتاب سهل‌الوصول شود و هیچ رسانه‌ای به اندازه کتاب ماندگار و نقش‌آفرین نیست.

وی با بیان اینکه هر چه که بخواهد اثرگذار باشد باید مبتنی بر تئوری‌ها باشد، گفت: ما فقدان نظریه و تئوری داریم چون با سلایق کار می‌کنیم. با تغییر افراد و مناصب، رویکردها تغییر پیدا می‌کند که گاهی برای اصحاب فرهنگ و هنر گیج‌کننده است. بنابراین نظریه‌ها باید مبتنی بر  فرهنگ و اهداف انقلاب اسلامی و آیینی که ما بر آن اعتقاد داریم و سنت‌های فرهنگی شایسته‌ای که از دیرباز در ما وجود دارد، باشد.

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: مردان بزرگ اگر به جایی رسیدند با کتاب و مطالعه بوده به‌طوری که حاج‌قاسم سلیمانی در هر سفر به عراق و سوریه یک کتاب مطالعه می‌کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید