222989

اوج گیری دوباره مس در معاملات هفته گذشته

دنیای معدن: قیمت نقدی مس در پایان معاملات هفته گذشته به ۹ هزار و ۹۹۲ دلار در هر تن رسید، در حالی که هر تن آلومینیوم دو هزار و ۹۴۶ دلار و هر تن روی سه هزار و ۴۹۵ دلار بود و سرانجام رشد انفجاری قیمت روی و آلومینیوم در پایان معاملات هفته قدری فروکش کرد.

به گزارش دنیای معدن و بر اساس یادداشتی که پرویز امانیان، تحلیلگر بازار فلزات جهانی در اختیار این رسانه قرار داده است: قیمت نقدی مس لندن بعد از مدت‌ها در پایان معاملات هفته گذشته دوباره به ۱۰ هزار دلار در هر تن نزدیک شد. افزایش قیمت نفت و نگرانی‌ها نسبت به تقاضای روزافزون فلزاتی که در پروسه انتقال انرژی نقش دارند، سبب شد تا هفته گذشته قیمت فلزات پایه با رشد مواجه شود.

داده‌ها نشان می‌دهد که موجودی مس انبارهای بورس فلزات لندن نیز طی دو ماه اخیر روند نزولی داشته است. از طرفی مؤسسه بین‌المللی مطالعات مس(ICSG)، داده‌های مقدماتی از عرضه و تقاضای مس در نیمه نخست ۲۰۲۱ را در بولتن ماه سپتامبر این مؤسسه منتشر و اعلام کرد: تولید معادن مس جهان در نیمه نخست امسال با افزایش ۴.۹ درصدی در مقایسه با زمان مشابه ۲۰۲۰ مواجه شده است.

اگرچه بخش مهمی از نگرانی‌ها نسبت به فلزاتی مانند مس و آلومینیوم مربوط به وضعیت بلندمدت این بازارها بوده، ولی حتی در کوتاه مدت هم نگرانی‌ها نسبت به عرضه فلزات پایه به دلیل قطعی برق برخی نقاط چین و افزایش قیمت برق در اروپا به نوسان بازار دامن زده، به طوری که هم اکنون قیمت نقدی فلزاتی مانند مس از قیمت‌های سه ماهه بالاتر است.

بی شک نقش مس در پروسه انتقال انرژی‌های نو و تجدید پذیر سبب رشد روز افزون تقاضا به این فلز خواهد شد، موضوعی که مدیر ارشد اجرایی شرکت آمریکایی فریپورت-یکی از تولیدکنندگان برتر مس جهان- هفته گذشته بر آن صحه گذاشت و نسبت به کاهش مس جهان در آینده نزدیک هشدار داد.

ریچارد آکرسون در حالی خواستار تسریع در توسعه عملیات جدید معدنی در بخش مس شد که دولت بایدن اقدام‌هایی را برای مسدود کردن معدن مس مینه سوتا در آمریکا انجام داده است. شاید منظور آکرسون تناقض در رفتار مقامات آمریکا بوده است، چراکه که از یک سو استانداردهای سختگیرانه برای توسعه معادن جدید در نظر گرفته می‌شود و از سوی دیگر نیاز روز افزون به مس در پروسه انتقال انرژی و مهار رشد گرمایش زمین، بارها از سوی آنها مورد تاکید قرار می‌گیرد.

به هر روی تغییرات اقلیمی در کانون توجه بسیاری از مردم و کشورهای جهان قرار دارد. پروسه انتقال به انرژی‌های تجدید پذیر و برقی کردن به فلزات نیاز دارد و مس و آلومینیوم به عنوان ضروری‌ترین فلزات این فرایند محسوب می‌شوند.

قیمت نقدی مس در پایان معاملات هفته گذشته به ۹ هزار و ۹۹۲ دلار در هر تن رسید، در حالی که هر تن آلومینیوم دو هزار و ۹۴۶ دلار و هر تن روی سه هزار و ۴۹۵ دلار بود و سرانجام رشد انفجاری قیمت روی و آلومینیوم در پایان معاملات هفته قدری فروکش کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید