248000

آغاز خواب زمستانی بازار فولاد ؟

دنیای معدن: بازار فولاد طی دوهفته اخیر، تحت‌تاثیر جنگ در خاورمیانه، با افت و خیز همراه بود؛ به طوری که معاملات هفته گذشته در رینگ صنعتی بورس‌کالا همراه با افزایش قیمت با استقبال بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای مواجه شد. این در حالی است که در معاملات هفته جاری با پیش‌بینی فروکش شرایط جنگی، نوردکاران از خرید شمش فولادی عقب‌‌‌نشینی کرده و به انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار فیزیکی نشسته‌‌‌اند. با وجود رکود در بخش مسکن و شرایط بازارهای بین‌المللی و داخلی پیش‌بینی می‌شود بازار فولاد نیز طی ماه‌‌‌های آینده در شرایط رکود به سر ببرد و کاهش تقاضا به همراه افت قیمت در افق این بازار قابل تصور است.

به گزارش دنیای معدن، معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس‌کالای ایران در هفته جاری تحت‌تاثیر آینده اتفاقات منطقه از تب و تاب افتاده و رینگ صنعتی شمش فولاد نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. از این‌رو بازار فیزیکی روز دوشنبه 24مهرماه میزبان 285‌هزار و 135تن شمش فولادی بود که با تقاضایی در حدود 168‌هزار و 650تن مواجه شد که از این میزان حدود 104‌هزار و 405تن مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر 36.6‌درصد از میزان عرضه به فروش رسید. معاملات رینگ صنعتی بورس‌کالا در روز دوشنبه 24مهرماه نشان می‌دهد که دادوستد شمش‌‌‌های فولادی با میانگین قیمت 19‌هزار و 113تومان به ازای هر کیلوگرم انحام شده که این رقم نسبت به میانگین قیمت 19‌هزار و 400تومانی برای فروش هر کیلوگرم شمش در روز دوشنبه 17مهرماه حدود 3درصد با کاهش قیمت همراه بوده است. عرضه‌‌‌های انواع شمش فولاد در بازار فیزیکی روز 24مهرماه در بازه قیمت پایه 18‌هزار و 200تومان تا 19‌هزار و 59تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. سقف و کف قیمت پایه نسبت به سقف و کف قیمت در هفته قبل کاهش جزئی داشت.

فولاد خوزستان به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و عرضه‌‌‌کنندگان مهم شمش فولاد در بازار داخل، روز گذشته 45‌هزار تن شمش فولادی را در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه کرد که برای این محصول تنها تقاضای 15‌هزار و 500تنی به ثبت رسید و در نهایت 4هزار و 500تن از این میزان به فروش رفت. عدم‌استقبال نوردکاران از عرضه شمش فولاد خوزستان از رکود سنگین حاکم بر معاملات این بخش حکایت دارد.  بررسی‌‌‌های دوهفته اخیر بازار فیزیکی نشان می‌دهد که اوج‌‌‌گیری آتش جنگ در منطقه خاورمیانه موجب افزایش نرخ ارز شد؛ اما اوج‌‌‌گیری نرخ ارز تاثیر چندانی بر میزان خرید و فروش معاملات شمش فولاد در بورس‌کالا نداشته و بازار فیزیکی بدون توجه به افزایش نرخ ارز و اتفاقات اخیر در جهان با آرامش به مسیر خود ادامه می‌دهد و معاملات شمش فولادی در روز دوشنبه 24مهرماه با افت قیمت نسبت به هفته پیش همراه بوده و کاهش 3.35درصدی را به ثبت رسانده است.

رونق شمشی‌‌‌ها ادامه‌دار نشد

بررسی‌‌‌ معاملات دو هفته متوالی تالار صنعتی و معدنی نشان می‌دهد که میزان عرضه در روز 17مهرماه 277‌هزار تن بود که از این میزان 190‌هزار و 500تن مورد معامله قرار گرفت. در واقع رینگ صنعتی هفته گذشته تحت‌تاثیر جنگ در خاورمیانه با رونق معاملات همراه بود و وضعیت پیش‌آمده موجب شد تا نوردکاران با پیش‌بینی میان‌مدت خود برای ادامه جنگ میزان خریدهای خود را افزایش دهند و از این‌رو میزان معاملات هفته منتهی به ‌روز جمعه 14مهرماه حدود 40‌درصد افزایش را به ثبت رساند، اما این رشد حجم معاملات افزایش قیمت را در این بازار به همراه نداشت. رونق رینگ شمش در هفته جاری ادامه‌دار نشد. معاملات بازار فیزیکی هفته جاری از فروکش میزان معاملات حکایت دارد؛ چراکه پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد آتش جنگ در حال فروکش است و از این‌رو نوردکاران استقبال قابل‌توجهی از عرضه‌‌‌های بورس‌کالا نکردند؛ چراکه قیمت تمام‌شده به زیان نوردکاران خواهد بود.

فروکش صعود نرخ ارز بر رکود فولادی‌‌‌ها افزود

صعود نرخ ارز با حمایت اخبار جنگ ادامه‌‌‌دار نبود و از اواسط هفته گذشته شاهد افت نرخ ارز در بازار آزاد هستیم. شرایط بازار از عقبگرد نرخ ارز حمایت کرده و این موضوع به فروکش تقاضا در رینگ کالایی منجر شده است. همچنین نزدیک شدن به فصل سرما و وجود جنگ در منطقه  موجب شده است تا بازار با شرایط بی‌‌‌ثباتی همراه باشد و از این‌رو میزان تقاضا برای شمش فولادی در رینگ صنعتی بورس‌کالا نیز روند کاهشی به خود گرفته است. اگر فرض کنیم با کوچک‌ترین اتفاق در دنیا نرخ ارز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و این امر موجب تشنج در بازارهای داخلی می‌شود که اکنون چنین اتفاقی برای بخش فولاد رخ داده است. در چنین شرایطی دو احتمال قطع برق تحت‌تاثیر کمبود برق در نیروگاه‌‌‌های گازی و بازار آهن اسفنجی می‌‌‌توانند به عنوان محرک بازار عمل کنند و به جز این دو مورد هیچ مولفه خوش‌بینانه‌‌‌ای برای بهبود و رونق بازار در آینده وجود ندارد. در معاملات هفته جاری حدود 25‌درصد از میزان عرضه مورد معامله قرار گرفت، این در حالی است که قیمت پایه عرضه در روز 24مهرماه با کاهش همراه بوده است.

پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد در صورتی که اتفاق خاصی در منطقه نیفتد و شرایط با همین روند پیش برود، طی هفته‌‌‌های آینده میزان تقاضا در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران همچنان کاهشی خواهد بود و با افت تقاضا از میزان رقابت نیز کاسته خواهد شد، از این‌رو در معاملات آتی قیمت نیز مسیر کاهشی را در پیش خواهد گرفت. در حال حاضر نیز خریدار واقعی در بازار وجود ندارد و برای رونق معاملات خرید به صورت اعتباری انجام می‌شود و بازار در حال مهار شرایط بازارساز برای جلوگیری از افزایش قیمت‌هاست. کاهش قیمت دلار ظرف یکی دو روز گذشته موجب شده است تا در رینگ صنعتی 24مهرماه خریداران از خرید عقب‌‌‌نشینی کنند و با توجه به عدم‌ثبات اقتصادی و جنگ‌‌‌های حاکم بر منطقه به انتظار کاهش قیمت نشسته‌‌‌ و از هر گونه معامله انصراف داده‌‌‌اند.خریداران چشم‌‌‌انتظار کاهش قیمت هستند، در نتیجه بازار فولاد در تعطیلی به سر می‌‌‌برد. در آینده نوسان نرخ ارز یا معاملات آهن اسفنجی موجب رونق گرفتن بازار فولاد می‌شود، اما به طور کلی هیچ افق روشنی برای بازار فولاد در فصل سرما و هفته‌‌‌های آتی مشاهده نمی‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید