247111

گرانی مسکن؛ گره کور فولادی از زبان مجتبی مختاری

دنیای معدن: بازار مسکن را چه می‌سازد؟ آهن، سیمان و کمی نیروی انسانی. البته که نباید نام‌های بزرگ را فراموش کرد، افرادی که قیمت مسکن را می‌سازند، اما هیچ کس آن‌ها را نمی‌شناسد.

به گزارش دنیای معدن، بازار مسکن می‌تواند دغدغده و نگرانی هر کسی باشد، از منِ خبرنگار که رو به روی جناب آقای مجتبی مختاری نشسته‌ام تا بزرگان بازار که بخش قابل توجهی از سرمایه خود را به ملک تبدیل کرده‌اند. هر طور که به چارت‌ها و نمودارها نگاه کنیم، نیاز به مسکن همیشه با رشد همراه بوده، در هر بازاری که تقاضا در آن وجود داشته باشد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند.  

کارشناسان حوزه مسکن، افزایش قیمت آن را با افزایش قیمت آهن گره می‌زنند و هر بار که بپرسیم خانه چند؟ جواب می‌دهند: آهن چند؟ پُر بی راه هم نیست، پیش از آغاز مصاحبه با یکی از سازندگان مسکن تماس داشتیم، تقریبا نیمی از قیمت یک خانه، آهنی است که در آن به کار گرفته می‌شود. حالا میکروفون را به سمت آقای مجتبی مختاری می‌گیریم، به مدیریت فروش مجموعه آهن چند.

پس از سلام و احوال پرسی به سوالات سخت می‌رسیم: چقدر از گرانی تقصیر شما است؟ در هر حال، آهن چند یکی از هلدینگ‌های بزرگ فولادی کشور به حساب می‌آید.  

"اول از همه، باید از شما تشکر کنم، این که اسم آهن چند را در میان بزرگان یادآوری می‌کنید، افتخار ماست. اما گرانی آهن تقصیر یک یا چند مجموعه فولادی نیست. باید در مورد هزینه‌های تولید آهن صحبت کنیم، شما بهتر از ما می‌دانید که نرخ‌ انرژی و حتی نرخ زمان یا همان خواب پول چقدر در قیمت‌های تمام شده اثر گذار است."

در نهایت احترام، من نمی‌توانم تمام حرف‌های آهن چند را قبول کنم؛ دولتی‌ها تمام تقصیر را به گردن شما می‌اندازند، چطور از خود دفاع می‌کنید؟  

"مجموعه آهن چند شاید یک اسم تازه باشد اما ریشه آن به دو نسل قبل باز می‌گردد. ما در هر حال آهن را می‌فروشیم، گران یا ارزان، مشتری باید برای ساختمان خود یا پتروشیمی و پالایشگاه در حال ساخت آهن بخرد. اما با ریشه دار شدن یک کسب و کار به انجام کارهایی بیشتر و بزرگ‌تر فکر می‌کنیم. در آینده‌ای نزدیک تنها یک فروشنده نخواهیم بود، شما آهن چند را به نام مرجع تخصصی آهن خواهید شناخت."

جالب شد، کمی بیشتر در مورد مرجع تخصصی آهن صحبت کنید، یک وب سایت چطور می‌تواند به کاهش قیمت‌ها در بازار آهن کمک کند؟

"کاری که رسانه‌هایی مثل شما باید انجام می‌دادند را ما انجام می‌دهیم. هیچ کدام از خبرگزاری‌ها‌ در مورد قیمت آهن، کف بازار و در میان بنکداران تهران و اصفهان صحبت نکردند. البته که به عنوان یک آهن فروش نباید از این مساله ناراحت باشیم. وب سایت آهن چند در مرحله تست و به کمک هوش مصنوعی، قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت فروش خود ما را نمایش می‌دهد. در هر حال شاید یکی از همکاران ما چند چک برای پاس شدن داشته باشد، مرجع تخصصی فولاد خیلی به نظر خود ما هم توجهی ندارد."

یک سوال شفاف باید از شما، آقای مجتبی مختاری بپرسم: آیا ما می‌توانیم قیمت کف بازار آهن را در آهن چند پیدا کنیم؟ یا این پیشبینی که فردا بازار نزولی یا صعودی خواهد بود.  

"بله، مرجع تخصصی آهن، کف بازار ایران در لپ تاپ یا تلفن همراه شما است. در وب سایت آهن چند شاخصی به نام «آهن چند» وجود دارد که به زبان ساده نزولی یا صعودی بودن قیمت را مشخص می‌کند. امروز حال بازار چطور بوده؟ درست مثل شاخص بورس تهران، البته با دقت بیشتر با شما صحبت می‌کند. ما امیدواریم شفافیت بیشتر قیمت‌ها در بازار به نفع همه ما باشد، هر کسی که در بازار فولاد فعالیت می‌کند."

یک سوال که بدیهی به نظر می‌رسد، اما آهن چند به عنوان مرجع تخصصی آهن با چه کسی رقابت می‌کند؟

"همین حالا تلفن خود را باز کرده و در قسمت جستجو عبارت "قیمت آهن" را بنویسید، بسیاری از سایت‌های متداول قیمت آهن را بر اساس قیمت‌های بورس کالا عنوان می‌کنند که از بازار معاملات دور است. شما امروز پول را برای شرکت‌های بورسی واریز می‌کنید و بعد از چند روز آهن به دست شما می‌رسد؟ احتمالا تا سه ماه دیگر خبری از آن نیست. در طرف دیگر کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی قرار دارند، به حرف هیچ کس گوش نکرده و قیمت کف بازار را جهت دهی می‌کنند."

عبارت کانال‌های تلگرامی یک حرف تکراری به نظر می‌رسد، در شرایطی که تلگرام فیلتر شده، چطور چنین تاثیری در بازار دارد؟

"راستش را بخواهید، واقعیت را نمی‌شود تحریف کرد یا با ممنوع کردن اعلام قیمت، آن تغییر داد. ما روزهایی را به یاد داریم که قیمت خودرو از سایت‌های مختلف حذف می‌شد، با آهن نیز به همان شکل برخورد شد. آیا تقاضا از بین رفت؟ خیر، قیمت آهن تنها از کانال رسمی به کانال‌های غیر رسمی منتقل شد. کانال‌های غیر رسمی قیمت آهن را هر طور که بخواهند منتشر می‌کنند، ما نمی‌دانیم آن سوی تلفن همراه چه کسی از کجا و با چه قصدی قیمت‌ آهن را منتشر کرده است."

آهن چند نیز به عنوان یکی از مراجع رسمی اعلام قیمت شناخته می‌شود و باید همان قیمت وب سایت‌های رسمی را اعلام کند، آیا شما خود را بالاتر از قانون می‌دانید؟

"اگر به اسامی دقت کنید، متوجه می‌شوید که آهن چند، مرجع تخصصی آهن است و با مرجع رسمی تفاوت دارد. ما آینه واقعیت خواهیم بود، یک آینه که بازار فولاد کشور را به هر کسی در داخل و خارج ایران نمایش می‌دهد. در وب سایت آهن چند قیمت‌ها از آسمان نازل نمی‌شوند، هوش مصنوعی هر روز صبح پاسخ به یک سوال را در تمام بنگاه‌های فروش آهن دنبال می‌کند: چه کسی آهن را ارزان‌تر به فروش می‌رساند؟ جواب این سوال روی تابلو خواهد بود."

اگر یک شخص یا سازمان ادعا کند که آهن را با قیمت کمتری به فروش می‌رساند، چه اتفاقی می‌افتد؟

"مجتبی مختاری یا مجموعه آهن چند با ارزان فروشی هیچ مشکلی ندارد، هر کسی می‌تواند قیمت‌ها را به سمت پایین شکسته و بازار نزولی بسازد. اما باید واقعی باشد، آیا کسانی که ادعای قیمت کمتر دارند، می‌توانند کالا را به مشتری تحویل بدهند؟ من اینطور فکر نمی‌کنم. از طرفی دیگر برخی از همکاران ما گندم نشان داده اما جو به دست مشتری می‌رسانند، آیا دلیل قیمت کم‌تر را می‌دانید؟‌"

از اتاق فرمان اشاره می‌کنند که بحث قیمت ادامه پیدا نکند؛ حرف از هوش مصنوعی شد، واقعا فناوری راه خود را به بازار آهن پیدا کرده؟

"در روزهایی که کلمات معنای خود را از دست می‌دهند، ما تلاش می‌کنیم تا آخرین حرف‌های باقی مانده را نجات دهیم. شاید آهن چند نجات دهنده یک کشور نباشد، اما امیدوار است با کنار هم قرار دادن تمام آن کلمات مثل هوش مصنوعی، فناوری، آهن و قیمت آهن روزهای بهتری را برای این بازار و اهالی آن بسازد؛ شاید در نگاه اول یک رقیب باشیم، اما بهبود شرایط به نفع همه ما خواهد بود."

"می‌توانم چند جمله، خارج از سوالات شما داشته باشم؟"

بله، حتما همینطوره، باید بگم که تقریبا سوالات ما هم به پایان خودش رسیده جناب مجتبی مختاری.

"خیلی از آدم‌ها، در هر مقام، خودشون رو مسافر می‌دونن. اگر خاندان‌های سهام دار و پایه گذار آهن چند هم چنین فکری داشتند، ما امروز و اینجا در مورد رویاهای آهنی در کنار هم صحبت نمی‌کردیم. آهن چند، امروز در قلب خاک دانه‌ای را کاشته است که درخت آن سایه بزرگی خواهد داشت، امیدوارم که زیر این سایه، خوشحالی مردم را ببینیم."

تاریخ دقیق انتشار عمومی وب سایت را به مخاطبین ما می‌گویید؟  

"تا امروز آدم خوش قولی بوده‌ام، نمی‌توانم بی هوا اعداد و ارقام را اعلام کنم. به همین دلیل به شما می‌گوییم که روزهای زیادی تا آهن چند باقی نمانده، شاید کمتر از انگشتان دو دست شما."

به عنوان کلام آخر، لطفا یک جمله به مخاطبین ما بگویید.

"آهن چند را به یاد داشته باشید."

صحبت‌های ما و آقای مجتبی مختاری تا دقایقی بعد به شکل غیر رسمی ادامه داشت، حرف‌های جالبی بین ما و ایشان رد و بدل شد؛ اما نمی‌توانیم آن گفت و شنود غیر رسمی را در صفحه خبرگزاری منتشر کنیم. در هر حال، آهن چند یکی از وقایع مورد انتظار بازار آهن کشور در روزهای آینده خواهد بود. یک کسب و کار خانوادگی رشد کرده و حالا می‌خواهد بر قیمت آهن کشور اثر گذار باشد.  

قیمت آهن مثل قیمت سکه و دلار است، اگر صعودی باشد، چیپس و پفک نیز گران خواهد شد. دولت برای مهار افزایش قیمت آهن ساز و کارهای زیادی را آزمایش کرد و بازار گوش شنوا نداشت. این که گروهی از درون بازار برای بهبود شرایط اقدام کنند، شاید تفاوت‌هایی را ایجاد کند. تا به حال سابقه چنین کسب و کاری را نداشتیم که قصد بهبود داشته باشد، هر کسی که آمد و رفت به فکر جیب خودش بود، البته که کسب سود دور از انتظار نیست اما به چه قیمتی؟ آهن چند حرف‌های جدیدی برای بازار دارد.

اگر از ما در خصوص سابقه بین المللی چنین کسب و کارهایی سوال کنید، بزرگ‌ترین نمونه آن آمازون است. آمازون در بسیاری از کالاهای قابل عرضه در عرصه جهانی تورم منفی ایجاد کرده و قیمت آن در دوره‌های متوالی کاهشی بوده است. اگر یک کسب و کار بزرگ بخواهد، می‌تواند تغییرات قابل توجهی را ایجاد کند.

آیا آهن چند یک کسب و کار بزرگ است، بر کسی پوشیده نیست. تراکنش مالی بزرگان آهن ارقام قابل توجهی بوده و میلیاردها تومان پول در یک روز جا به جا می‌شود. احساس من این بود که مجتبی مختاری و آهن چند می‌خواهند قدم‌های بزرگی را برای ما بردارند اما باید کمی صبر کنیم، کمی صبر کنیم تا رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد. شما در خصوص رویای آهن چند چطور فکر می‌کنید؟  

 

دیدگاهتان را بنویسید