244740

میلگرد بورسی بدون مشتری ماند

دنیای معدن- شکیبا خیرخواهان : عرضه میلگرد در تالار داخلی بورس‌کالا طی روز گذشته همچون هفته میانی خردادماه با استقبال کم خریداران مواجه شد. به‌‌‌نظر می‌رسد خریداران همچنان منتظر کاهش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت هستند و ترجیح می‌دهند خرید خود را به تعویق بیندازند.

به گزارش دنیای معدن، با وجود کاهش تقاضا برای معاملات نقدی، اما عرضه‌‌‌های اعتباری با استقبال خوبی مواجه شدند. رشد تقاضا برای معاملات سلف نشان‌دهنده این است که فعالان بازار احتمال جهش قیمت‌ها در بلندمدت را نسبت به نرخ‌های کنونی می‌دهند. برخی کارشناسان بازار نیز با این مساله موافق بوده و معتقدند که محدودیت مصرف برق صنایع در نهایت بر جریان کاهشی قیمت‌ها غلبه می‌کند و همچون سال گذشته رشد چشمگیر قیمت‌ها به دلیل کاهش تولید را خواهیم داشت.

خرید میلگرد به‌صرفه نبود

روز گذشته تالار داخلی بورس‌کالا میزبان عرضه حدود 100‌هزار تن میلگرد بود و میزان عرضه نسبت به هفته میانی خردادماه با رشد بیش از 11درصدی مواجه شد. با این حال، بررسی آمار معاملات حاکی از کاهش استقبال خریداران نسبت به عرضه نوردکاران در روز چهارشنبه و برتری عرضه بر تقاضا در این بستر معاملاتی است؛ چرا که میزان تقاضا برای این مقطع طویل فولادی تنها در سطحی برابر با 63‌هزار تن قرار گرفت.

درواقع پس از کاهش تمایل به خرید شمش فولاد از ابتدای هفته‌‌‌ جاری تاکنون، حال نوبت کاهش استقبال از مقاطع طویل همچون میلگرد و تیرآهن شده است. با این حال، بررسی معاملات نشان می‌دهد که میزان تقاضا تنها برای کالاهایی با فروش نقدی کاهش یافته است و میلگردی که به صورت اعتباری در این بستر معاملاتی به عرضه گذاشته شد، با استقبال خوب خریداران مواجه شد. با توجه به استقبال خریداران از معاملات سلف به‌‌‌نظر می‌رسد که در ذهن فعالان بازار کاهش قیمت محصولات فولادی مقطعی بوده و منتظر رشد نرخ‌ها در ماه‌‌‌های پیش‌رو هستند.

با وجود این، به دلیل اینکه در هفته‌‌‌های جاری قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی روند کاهشی را طی می‌کنند، ممکن است برخی مصرف‌کنندگان نیز به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها در کوتاه‌مدت از خریدهای خود صرف‌نظر کردند.

کاهش قیمت پایه

 روز گذشته هر کیلوگرم میلگرد با متوسط قیمت پایه 23‌هزار و 400تومان به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی بورس‌کالا عرضه شد. همچنین نرخ پایه این مقطع طویل فولادی نسبت به هفته گذشته 5/ 1‌درصد کاهش را تجربه کرد. در نتیجه کاهش استقبال از عرضه و برتری آن نسبت به تقاضا نیز رقابت قیمتی چشمگیری برای این کامودیتی رخ نداد و هر کیلوگرم میلگرد با میانگین قیمت معاملاتی 23‌هزار و 500تومان به فروش رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس قیمت تمام‌شده میلگرد به 25‌هزار و 700تومان به ازای هر کیلوگرم می‌‌‌رسد. به عقیده تحلیلگران، افت بهای ارز‌‌‌های شاخص در بازار آزاد طی روزهای گذشته در نتیجه انتشار اخبار سیاسی مثبت و احتمال ازسرگیری دوباره مذاکرات برجام به همراه خبر آزاد‌سازی بخشی از پول‌‌‌های بلوکه‌شده ایران در عراق از عواملی هستند که موجب روند قیمتی کاهشی یا ثبات نسبی برای محصولات فولادی و زمینه‌ساز افت نرخ در این بازار شده‌‌‌اند. با این‌‌‌حال فعالان صنعت معتقدند که این روند در کوتاه‌مدت برقرار بوده و در نهایت تاثیر اعمال محدودیت‌‌‌ برای مصرف برق صنایع از جمله صعنت فولاد بر جو کاهشی غلبه کرده و همچون سال‌‌‌ گذشته افزایش چشمگیر قیمت در این بازار مشاهده خواهد شد.

به گفته کارشناسان بازار فولاد، برآورد می‌شود که  ‌‌‌محدودیت برق کارخانه‌ها در تابستان جاری سبب کاهش تولید این صنعت به میزان حدود 20‌درصد شود. محدودیت برق برای صنایع به مشکل بزرگی تبدیل شده است و با وجود قول‌‌‌ها و ضمانت‌‌‌هایی که وزارتخانه‌‌‌هایی همچون صمت و نیرو در زمینه بهبود شرایط داده‌‌‌اند، هنوز پیشرفتی در این زمینه مشاهده نمی‌شود. همچنین افزایش هزینه تولید برای کارخانه‌ها علاوه بر کاهش تولید موجب کاهش سود یا زیان‌دهی این بنگاه‌‌‌های تولیدی شده است که در نهایت می‌تواند به ورشکستگی آنها نیز ختم شود.

از طرفی درست است که میزان تولید فولاد و محصولات فولادی در کشور مازاد نیاز داخلی است، باید توجه کرد که به طور سنتی مازاد عرضه این کارخانه‌ها به کشورهای دیگر صادر ‌‌‌شده و در صورت افت تولید درآمدهای ارزی نیز با کاهش مواجه خواهند شد؛ آن هم در شرایطی که ترکیه در حال آمادگی برای ورود به بازارهای اقتصادی جدید است و روسیه نیز قصد دارد به دلیل جبران هزینه‌‌‌های ناشی از جنگ با اوکراین مقاصد صادراتی خود را گسترش دهد. واضح است در صورتی که ایران با کاهش تولید و صادرات مواجه شود، فضا برای رقبا مهیا شده و تولید‌‌‌کنندگان داخلی جایگاه خود را از دست خواهند داد.

بازار جهانی

روند صعودی قیمت مقاطع طویل فولادی در بازارهای جهانی ادامه دارد. روز گذشته بهای معاملات آتی میلگرد در بورس شانگهای از مرز 3‌هزار و 770یوآن (حدود 527دلار) به ازای هر تن نیز گذشت و به بالاترین رقم در دوماه گذشته تاکنون رسید. همچنین این کالا بازده هفتگی مثبت 1/ 3‌درصد و بازده ماهانه مثبت حدود 5‌درصد را به ثبت رساند. در نتیجه تحولات کلان اقتصادی در شرق آسیا و به‌خصوص چین، احتمال اجرای بسته‌‌‌های سیاستی برای تحریک اقتصاد در چین و به‌ویژه بخش املاک و مستغلات در این کشور تقویت شده است. بررسی جدیدترین داده‌‌‌های اقتصادی حاکی از آن است که وام‌‌‌های جدید در ماه مه به 36/ 1تریلیون یوآن رسیده که بسیار کمتر از سطح مورد انتظار بازار یعنی 6/ 1تریلیون یوآن است. این مساله نشان می‌دهد که بهبود اقتصادی در این کشور پس از قرنطینه‌‌‌های کووید بسیار دشوار‌تر از انتظارات بوده است. بررسی اخبار نیز نشان می‌دهد در راستای مبارزه با کمبود تقاضا برای وام و ایجاد انگیزه برای توسعه‌دهندگان، بانک خلق چین نرخ تسهیلات وام‌دهی کوتاه‌مدت را کاهش داده است. بهبود ضعیف اقتصاد پس از لغو محدودیت‌‌‌های کووید-19، پکن را مجبور کرد تا سقف تولید فولاد خام را به میزان 5/ 2درصد کمتر از سطح سال میلادی گذشته قرار دهد تا بتواند از قیمت‌ها حمایت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید