243357

هرمزگان در افق ۱۴۰۴ به بزرگترین تولیدکننده‌ فولاد کشور تبدیل می‌شود

دنیای معدن- استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه این استان امروز در صنعت فولاد مقام سوم کشور را در اختیار دارد، گفت: تمامی تولید فولاد هرمزگان تاکنون چهار میلیون تن بوده و ایجاد ظرفیت برای پنج میلیون تن تولید جدید را آغاز کرده‌ایم که تا سال ۱۴۰۴ به بزرگترین تولید کننده‌ فولاد کشور تبدیل بشویم.

به گزارش دنیای معدن، مهدی دوستی شامگاه سه‌شنبه در نشست با دانشجویان شرکت کننده در اردوی راهیان پیشرفت که با حضور سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور فرمانده معظم کل قوا برگزار شد، اظهار کرد: به برکت جمهوری اسلامی ایران، پیشرفت‌های زیادی در استان به نسبت قبل از انقلاب محقق شده است و صنایع فولاد، پالایشگاه‌ها و بنادر مولود انقلاب اسلامی هستند و در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی هستیم که مجموع سرمایه‌گذاری آن از تمام طرح‌های نفتیِ تاریخ هرمزگان بیشتر است.

وی بیان کرد: بندر شهید رجایی نیز که یکی از مولفه‌های هویتیِ بندرعباس است بعد از انقلاب به وجود آمده و در همین دولت مردمی نیز بندرگاه سیریک و بندرخمیر به بهره‌برداری رسیده و طرح توسعه‌ای برای بندرگاه لنگه نیز آغاز کرده‌ایم، ضمن اینکه احداث و توسعه‌ی اسکله‌های جزیره‌ای متعددی در ابوموسی، هرمز، لارک و گوکسر را در دستورکار داریم.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اظهار کرد: در صنعت آلمینیوم، نساجی و کود و سم نیز پیشرفت‌های بسیار زیادی در استان هرمزگان حاصل شده است و احداث نیروگاه اتمی سیریک نیز در چهار مرحله با تولید حدود پنج هزار مگاوات برق اتمی امسال آغاز خواهد شد.

دوستی تصریح‌کرد: گازرسانی یکی از امور مغفول در هرمزگان بود که در حال حاضر در غرب به بندرلنگه و بستک، در شرق به میناب، سیریک و جاسک و در شمال به حاجی‌آباد رسیده است.

طرح مهار رواناب‌های شیرین سواحل مکران اجرایی خواهد شد

استاندار هرمزگان عنوان‌کرد: ما تقریبا ۲۶۰ میلیون مترمکعب رواناب شیرین در استان هرمزگان داریم که از سواحل مکران بی‌هیچ استفاده‌ای وارد دریای عمان می‌شود و بر همین اساس طرحی به عنوان مهار رواناب‌های سواحل مکران را آماده کردیم که به زودی آغاز خواهد شد.

دوستی با بیان اینکه در استان هرمزگان امکان ترکیب زنجیره‌ی نفتی و معدنی هم وجود دارد، اظهار کرد: در تلاش هستیم با ترکیب زنجیره نفتی هرمزگان و زنجیره معدنی جنوب استان کرمان، زمینه‌های توسعه را در استان افزایش دهیم و بر همین اساس زنجیره کود و سم و شوینده‌ها را ایجاد کردیم ضمن اینکه یک‌سری کارهای جدید در حوزه زنجیره هلیم و هیدروژن نیز در استان آغاز کرده‌ایم.

وی با اشاره به کسب رتبه نخست هرمزگان در جذب سرمایه‌گذاری صنعتی، عنوان‌کرد: صنعت کشتی‌سازی یکی از صنایع پیشران در هرمزگان است، اما متأسفانه تولیدات فولاد استان نمی‌توانست نیاز این صنعت را برآورده کند بر همین اساس طی تفاهم نامه‌ای با ایمیدرو تلاش کردیم تا تولیدات فولاد استان را با نیاز صنعت کشتی‌سازی منطبق کنیم.

تحقق ۱۲۰ میلیون دلار صادرات آبزیان

نماینده عالی دولت در هرمزگان صنعت آبزی‌پروری را یکی دیگر از بخش‌های پیشران استان دانست و با بیان اینکه سال گذشته حدود ۱۲۰ میلیون دلار صادرات آبزیان در هرمزگان محقق شده است، گفت: یکی از اولویت‌هایی که از سفر ریاست محترم جمهور به استان دنبال شد، برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو بود که حدود هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص پیدا کرد و اجرای این طرح می‌تواند تولید میگو در سطح را تا حدود زیادی افزایش دهد.

دوستی عنوان‌کرد: در حوزه پرورش ماهی در قفس نیز کل ظرفیت‌مان قبل از دولت پنج هزار تن بوده اما توانستیم پنج هزار تن ظرفیت جدید در سال اول دولت ایجاد کنیم و برای امسال نیز چشم‌اندازمان اضافه‌کردن ۱۰ هزار تن ظرفیت دیگر است.

وی راه‌اندازی زنجیره تولید کاغذ در استان را از دیگر موفقیت‌های دولت سیزدهم در استان دانست و گفت: به زودی نخستین کارخانه تولید کاغذ بر پایه واردات مواد اولیه آغاز به کار خواهد کرد ضمن اینکه برای تکمیل زنجیره و تولید مواد اولیه در داخل کشور، کشت درختان اکالیپتوس نیز با مدلی ابتکاری آغاز شده است.

نرخ بیکاری در هرمزگان کاهشی است

استاندار هرمزگان، همچنین رشد اقتصادی استان را ۶.۵ درصد دانست و گفت: نرخ بیکاری در هرمزگان کاهشی است و استان از رتبه نخست بیکاری در ابتدای دولت سیزدهم به رتبه هفتم رسیده است.

دوستی، در پاسخ به سوالی در رابطه با نرخ بیکاری در استان نیز تصریح‌کرد: در ابتدای دولت استان هرمزگان با ۱۸.۲ درصد نرخ بیکاری رتبه بالایی در این حوزه داشت اما با تلاش‌های انجام شده این نرخ به ۱۱.۴ درصد رسیده و نرخ بیکاری کاهشی بوده و استان از رتبه نخست بیکاری به رتبه هفتم رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید