241376

معاون فنی و نظارت بر اجرای طرح های فولاد کردستان خبر داد؛

اشتغال‌زایی برای بیش از ۱۵ هزار نفر با اجرای پروژه‌های آهن اسفنجی بیجار و فولاد قروه

دنیای معدن: شرکت صنایع فولاد کردستان فعالیت خود را تحت نظارت سهامداران خود یعنی ایمیدرو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که از جمله هلدینگ های بزرگ توسعه ای در زمینه معدن و صنایع معدنی کشور هستند به پیش می برد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است که بیش از ربع قرن در عرصه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور حضور جدی داشته است.

به گزارش دنیای معدن، این مجموعه یک هلدینگ توسعه محور است که در بورس به نام (ومعادن) معروف است و با هدف ارتقا معدن و صنایع معدنی در کشور در حال فعالیت است.

پروژه های در دست اجرای شرکت صنایع فولاد کردستان به عنوان تکمیل کننده زنجیره فولاد در استان از جمله مؤثرترین پروژه های استان کردستان محسوب می شوند که قادر است در اشتغال زایی و تولید ثروت در استان و کاهش فقر و محرومیت این استان محروم اما شایسته توسعه نقش به سزایی ایفا کند.

این طرح که با سرمایه گذاری مشترک ایمیدرو، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت های تجلی توسعه معادن و فلزات و توسعه معدنی و صنعتی صبانور شکل گرفته است، در زمره ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی کشور قرار دارد که سال گذشته عملیات اجرایی آن توسط گروه پیشرانان پیشرفت ایران در سراسر کشور آغاز شد. مهندس محمد ابراهیم صبائی، معاون فنی و نظارت بر اجرای طرحهای شرکت صنایع فولاد کردستان در گفت و گوی زیر با اشاره به بهره گیری از ظرفیت های ویژه غرب کشور در راه اندازی این طرح، بر این نکته تاکید دارد که پروژه های فولاد کردستان این منطقه را به توسعه ای که سزاوار آن است خواهد رساند.

به عنوان سوال نخست از ظرفیت های معدنی غرب کشور بگویید. ایا اساسا ظرفیت اولیه برای توسعه بخش فولاد در این منطقه از کشور وجود دارد؟

من با ذکر مقدمه ای پاسخ شما را می دهم. پایه و اساس زنجیره فولاد کردستان طبعاً برمی‌گردد به معادن و ذخایر سنگ آهن و منابع تأمین آب و برق موجود در استان. زمانی که این پروژه کلید خورد، بالغ بر ۱۰۰ میلیون تن ذخیره‌ی قطعی سنگ‌آهن تأیید شده در استان کردستان وجود داشت و اکتشافات جدیدی هم در حال انجام می باشد که قطعاً در نتیجه اکتشافات جدید، ما با افزایش ذخایر مواجه خواهیم شد. در عین حال، تعدادی معادن کوچکتر هم هستند که در حال کار می باشند. آن ۱۰۰ میلیون تن را پایه اش را گذاشتیم روی شرکت هایی که به نوعی از ابتدای پروژه سهامداران ما بودند و یک تفاهم‌نامه تأمین خوراک ۲۰ ساله با ما دارند. پس گام اول اینکه آیا این پروژه اساساً براساس سنگ‌آهن درون استانی حرکت می‌کند؟ پاسخ مثبت است. به این ترتیب این پروژه برمحور سنگ آهن داخل استان پایهگذاری شده است. بعلاوه برای ظرفیت های در نظر گرفته شده برای دو پروژه آهن اسفنجی بیجار و فولاد قروه، منابع لازم و کافی آب و برق نیز وجود دارد و وزارت نیرو تخصیص های لازم را در نظر گرفته و تعیین نموده است. بنابراین طرح تکمیل زنجیره فولاد کردستان بر پایه ظرفیت های موجود در استان پایه گذاری شده است.

موضوع دوم، اگر در مورد زنجیره بخواهیم صحبت کنیم، پروژه های فولاد کردستان عنوانش تکمیل‌کننده‌ی زنجیره فولاد کردستان است.؛ معنی‌اش این است که پیش از آن معادن سنگ آهن و کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله را در استان داریم. مأموریت فولاد کردستان شامل ۲ پروژه می شود؛ اول، پروژه آهن اسفنجی که احداث یک واحد آهن اسفنجی به ظرفیت۱/۶ میلیون تن در سال در شهر بیجار است. دوم، پروژه فولادسازی قروه یا به اختصار؛ فولاد قروه هست که این هم شامل ذوب و نورد پیوسته، تولید ورق گرم فولادی به ظرفیت یک میلیون تن در سال است.

این دو پروژه زنجیره‌ی فولاد کردستان را با هدف ایجاد بیشترین ارزش افزوده ممکن کامل می کند.

 سازمان برنامه و بودجه است.

آب، برق و راه های ارتباطی مورد نیاز دوران ساخت هر دو پروژه تأمین شده و در حال بهره برداری است. تأمین زیرساخت های دوران بهره برداری پروژه ها شامل آب، برق، گاز و راه های ارتباطی که موضوعات مهمی هستند در دستور کار شرکت قرار گرفته و مطالعات آنها توسط مشاورین تخصصی در حال انجام است.

میزان آب مورد نیاز پروژه آهن اسفنجی ۲ میلیون مترمکعب در سال هست و نکته جالب اینکه ما برای تأمین آب این پروژه یک نگاه سبز به موضوع داشتیم با استفاده از امکاناتی که در شهرستان وجود دارد، برای این پروژه از تصفیه‌خانه‌ی فاضلاب شهری به میزان ۲ میلیون مترمکعب که مذاکراتش هم انجام شده و از طریق وزارت نیرو به شرکت ما تخصیص داده شده است استفاده می کنیم. ما خوشحال هستیم که این اتفاق افتاده، به دلیل اینکه درواقع داریم آب بازیافت‌شده را استفاده می‌کنیم. این میتواند یک چراغ سبزی به پروژه‌های دیگر هم نشان دهد که ایجاد چنین صنایعی برای تقویت بنیه مالی و ایجاد یا توسعه سیستم تصفیه‌ی فاضلاب‌های شهری کمک میکند که از آب موجود چندین و چند بار استفاده کنیم و مراقب ذخایر آبیمان باشیم. ما این کار را در پروژه بیجار انجام می‌دهیم. خوشبختانه پروژه های دیگری هم که در زنجیره فولاد کردستان قرار دارند، شروع کردند مراجعه به شرکت آب و فاضلاب شهرستان بیجار تا از این ظرفیتی که وجود دارد، استفاده کنند. این خودش کمک می کند که شرکت آب و فاضلاب استان، این پروژه‌ها را توسعه بدهد. مزیت دیگر استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری این است که برخلاف آبهای سطحی یا زیرزمینی که نوسان دارند و تقلیل پیدا میکنند، ما در اینجا به دلیل افزایش جمعیت با افزایش مصرف آب مواجه هستیم و با یک سرمایهگذاری اندک این آب را که پایدار است می‌توانیم در چرخه بیاوریم و مجددا استفاده کنیم.

میزان آب مورد نیاز پروژه قروه ۴ میلیون متر مکعب در سال است که تخصیص آن توسط وزارت نیرو انجام گرفته و از آبهای سطحی ذخیره شده در سد قوچم در استان کردستان، در فاصله حدودی ۶۰ کیلومتری پروژه تأمین خواهد شد.

در رابطه با برق؛ پروژه بیجار ۳۰ مگاوات و پروژه فولاد قروه به ۱۸۸ مگاوات برق نیاز دارد. قرارداد واگذاری انشعاب را با شرکت برق منطقهای غرب منعقد کردیم. تأمین انرژی آن هم در زمانی که کارخانه می‌خواهد به بهره برداری برسد، از چند محل قابل تأمین است؛ احداث نیروگاه، یا خرید از بورس و یا اینکه مستقیما با بعضی از شرکت‌هایی که نیروگاه دارند. میتوانیم از این سه محل نیازمان را تآمین کنیم.

قرارداد تأمین گاز به میزان ۴۰۰ هزار نرمال متر مکعب سالانه برای پروژه قروه منعقد شده و تخصیص ۴۴۰ میلیون نرمال متر مکعب در سال برای پروژه بیجار (به عنوان خوراک کارخانه) نیز از طریق وزارت نفت انجام گرفته است.

آیا روی احداث نیروگاه فکر کردید؟

یکی از گزینه‌هایی که الان در حال بررسی و ارزیابی هستیم، بحث احداث نیروگاه هست. روی این پروژه داریم کار می‌کنیم و در هلدینگ (ومعادن) هم یک شرکت تخصصی به نام پویا انرژی داریم که آمادگی برای فروش انرژی یا سرمایهگذاری برای ایجاد نیروگاه دارند. تا اینجا هم چند جلسه داشتیم و الان روی یک تفاهم‌نامه‌‌ در این رابطه داریم کار می‌کنیم.

درصد پیشرفت پروژه ها را می توانید بگویید؟

در حال حاضر حدود ۱۴ درصد پروژه‌ی بیجار و حدود ۱۰ درصد پروژه قروه پیشرفت کرده است.

میزان زمین اختصاص داده شده به پروژه ها چقدر است؟

به پروژه‌ی فولاد قروه ۹۰ هکتار زمین اختصاص داده شده است که اکنون در مرحله‌ی تجهیز کارگاه و خاکبرداری‌ هستیم و تمامی این ۹۰ هکتار توسط دیواربتنی پیش‌ساخته محصورشده است.

در پروژه بیجار هم۳۰ هکتار زمین داریم. آنجا هم کار محصور کردن این ۳۰ هکتار با دیوارهای بتنی پیش‌ساخته در حال انجام هست.

زمان دقیق بهره‌برداری دو پروژه را می فرمایید؟

تنفیذ قراردادهایمان با پیمانکاران EPC در مرداد ۱۴۰۱ بوده و دوران ساخت پروژه بیجار ۳ سال و پروژه قروه ۴ سال خواهد بود. در نتیجه بهره برداری پروژه بیجار در نیمسال دوم ۱۴۰۴ و پروژه قروه در نیمسال دوم ۱۴۰۵ میتواند اتفاق بیفتد.

در عین حال هر کدام از این پیمانکارهایمان مطابق قرارداد، موظف هستند که یک سال بهره‌برداری کارخانه‌ای که خودشان ساختند را انجام دهند و این کمک می کند که کارخانه هر مسأله‌ای هم اگر داشته باشد، توسط کسی که کارخانه را احداث کرده، کاملاً آماده بهره‌برداری شود و نیروی انسانی‌ای که برای بهره‌برداری کارخانه ها در نظر گرفته شده، آموزش‌های لازم را ببینند و تخصص‌های لازم را پیدا کنند که کارخانه ها با راندمان و کیفیت مناسب بتواند به بهره‌برداری برسد.

درحال حاضر برگزاری مناقصات خاصی در پیش دارید؟

عرض کردم ما امسال چندین پروژه مطالعاتی داریم که برایش مشاورین تخصصی گرفتیم. پروژه هایی مثل راه‌های دسترسی اصلی، انتقال برق، انتقال گاز و انتقال آب …. اینها پروژه‌هایی هستند که عملیات اجرایی‌شان را در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شروع خواهیم کرد.

منبع: بیرونیت

 

دیدگاهتان را بنویسید