239842

آمادگی واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان MMTE برای “همکاری باز” با تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و متخصصان

دنیای معدن-دکتر میرسینا امیرشنوا گفت:با هدف استفاده از پتانسیل نخبگان در نوآوری‌های بخش معدن و صنایع معدنی فلزی صورت می‌گیرد

به گزارش دنیای معدن، دولت، نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی فلزی را با استفاده از انواع مختلف مشوق‌های سرمایه‌گذاری، از جمله مشوق‌های مالیاتی برای افزایش سطح نوآوری، محقق کند.

دکتر میرسینا امیرشنوا، مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان مهندسی فن‌آور معادن و فلزات (MMTE) در خصوص اهمیت تحقیق و توسعه در بنگاه‌های اقتصادی گفت: تحقیق و توسعه مزیت اصلی شرکت‌های امروزی است و تنها شرکت‌هایی پایدارند که تحقیق و توسعه در آن‌ها نهادینه شده باشد. بی‌تردید رشد و توسعه یکی از اساسی‌ترین نیاز شرکت‌ها برای رسیدن به تعالی است.

وی ضرورت تمرکز ویژه‌ بر تحقیق و توسعه بنگاه‌های اقتصادی را رسیدن به سودآوری بیشتر به دلیل ایجاد فرصت‌های جدید از طریق کسب مزیت رقابتی (پول‌سازی)، امکان یافتن راه‌ حل‌های بهبود فرآیندها و روش‌های ارتقاء کیفیت کالا و کاهش هزینه‌های تولید از طریق تغییر در طراحی و روش‌های تولید دانست و گفت: شرکت MMTE در حال حاضر چهار پروژه احیاء مستقیم و یک پروژه فولادسازی دیگر را نیز در دست اجرا دارد.

به گفته او، این شرکت سابقه صادرات خدمات فنی مهندسی به پاکستان در کارخانه تولید آهن اسفنجی را داشته و در حال حاضر در حال عقد قرارداد برای احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی در کشورهای همسایه است.

وی افزود: شرکت MMTE در تازه‌ترین فعالیت‌های مسیر دانشی خود، بر اساس ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موفق به کسب نشان عالی دانش‌بنیان تولیدی سطح دو شده است؛ ضمن آن‌که، با توجه به ماهیت دانش‌بنیان شرکت MMTE، واحد تحقیق و توسعه به عنوان بازوی فناورانه و نوآورانه شرکت، نقش بسزایی در حضور شرکت در اکوسیستم نوآوری ایفا می‌کند.

امیرشنوا رویکرد این واحد را علاوه برکاهش هزینه‌های اجرا و کاهش زمان اجرا، افزایش کیفیت ساخت واحدهای در دست ساخت دانست و با اشاره به این‌که یکی از اهداف اصلی این واحد، تغییر ذهنیت از “کاهش هزینه” به دیدگاه “ایجاد ارزش” است، مهم‌ترین فعالیت‌های این واحد را به شرح زیر برشمرد:

عقد قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌ صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه نیرو

عقد تفاهم‌نامه همکاری با مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و همکاری در خصوص تجاری‌سازی طرح استحصال وانادیوم و آهن از محصول تیتانومگنتیتی معدن کهنوج

عقد قرارداد تدوین دانش فنی و طراحی برج پاتیل‌گردان ماشین ریخته‌گری پیوسته با سازمان جهاد دانشگاهی شریف با هدف توسعه دانش بومی‌سازی طراحی و ساخت ماشین ریخته‌گری پیوسته در ایران

مطالعات بهینه‌سازی طراحی و ساخت سازه‌های مورد استفاده در کارخانه‌ها با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه خوارزمی

مطالعات کاهش مصرف آب در واحدهای احیا مستقیم

مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت MMTE یکی از اولویت‌های اصلی این واحد را عارضه‌یابی و افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و اثرات مخرب زیست محیطی از معدن تا کارخانه برشمرد و خاطرنشان کرد که از دیگر برنامه‌های این واحد در حوزه معدن، همکاری تحقیقاتی با مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در زمینه‌های استحصال عناصر نادر خاکی، وانادیوم و فرآوری سنگ آهن کم عیار با هدف توسعه و تجاری‌سازی فناوری و تمرکز بر بومی‌سازی تکنولوژی‌های کلیدی در معدن و صنایع معدنی فلزی است.

به گفته او، در حال حاضر طراحی و بومی‌سازی برج پاتیل‌گردان ماشین ریخته‌گری پیوسته که یکی از گلوگاه‌های تکنولوژی در صنایع معدنی فلزی سازی است و بیشترین تأثیر پذیری را از تحریم‌ها داشته، طی قرارداد با سازمان جهاد دانشگاهی شریف در حال اجرا است.

امیرشنوا، تکمیل شکل‌دهی شبکه با اکوسیستم نوآوری، تبیین و شفاف‌سازی تقاضاهای مشاوران، پیمانکاران و بهره‌برداران بخش معدن و صنایع معدنی فلزی برای اکوسیستم، تأمین بخشی از منابع مالی از طرح‌های پژوهشی، حمایت از طرح‌های نوآورانه و پژوهشی و پشتیبانی از تجاری‌سازی آنها با تأکید بر حمایت‌های معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از این شرکت دانش‌بنیان را از جمله برنامه‌های واحد تحقیق و توسعه در تعمیق فعالیت‌های این شرکت در اکوسیستم نوآوری برشمرد.

وی مهم‌ترین چالش‌ها در خصوص انجام تحقیق و توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی فلزی و ورود به اکوسیستم نوآوری را عدم‌ دارا بودن مقیاس کافی برای تقبل هزینه‌های استقرار راه‌حل‌های نوآورانه، شکاف پذیرش بودجه، همپوشانی و فعالیت‌های موازی تحقیقاتی در شرکت‌ها برشمرد و افزود: برای تقویت نوآوری، اجرای رویکرد نوآوری باز مفید خواهد بود. نوآوری باز شرکت‌ها را دعوت می‌کند تا در کسب و کار خود از ایده‌ها و فناوری‌های بیرونی بیشتر بهره ببرند تا از این طریق بتوانند ریسک‌ها و هزینه‌ها را مدیریت کنند و به روند پیشرفت‌های فنی خود سرعت ببخشند.

 

منبع: ماهنامه پردازش

 

دیدگاهتان را بنویسید