239761

رونق گازی و ارزی فولادی‌‌‌ها

دنیای معدن- راضیه احقاقی : واهمه فولادی‌‌‌ها از قطعی گاز و توقف تولید و رشد ۲۲درصدی بهای آهن‌‌‌اسفنجی به اوج‌‌‌گیری تقاضا برای شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالا و صعود میلگرد به کانال قیمتی ۱۷‌هزار تومانی در بازار آزاد منجر شد.

به این ترتیب به‌رغم فشار تقاضا در بازار داخلی محصولات نهایی و پایین ماندن بهای شمش صادراتی ایران، سیگنال صعود نرخ ارز، کاهش تولید در پی قطعی گاز و افزایش مستمر هزینه‌‌‌ها با توجه به رقابت تولیدکنندگان برای کسب سهم از عرضه محدود مواد اولیه باعث شد تا رینگ شمش فولاد در سومین هفته از آذرماه رونقی دوچندان به خود بگیرد و بازار آزاد مقاطع طویل فولادی نیز با افزایش تمایل به خرید مواجه شود.

بازگشت هیجان به رینگ فولاد با واهمه گازی

فولادسازان کشور ظرف سومین هفته از آذرماه، بالغ بر 182‌هزار تن شمش فولاد را با نرخی در بازه قیمت 12هزار و 900 تا 13‌هزار و 980تومان در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند. این عرضه‌‌‌ها در میانه خبر قطعی گاز صنایع کشور و کمبود عرضه هفتگی آهن‌‌‌اسفنجی به دلیل افت فشار این واحدها و رقابت حدود 22درصدی واحدهای تولیدکننده شمش برای کسب سهم از آهن‌‌‌اسفنجی عرضه‌شده در بازار، با استقبال زیاد خریداران که عمدتا واحدهای نوردی هستند روبه‌رو شد، به نحوی که 425‌هزار تن تقاضا در بازار به ثبت رسید.

 صنایع تکمیلی با واهمه از کاهش عرضه شمش فولاد در هفته‌‌‌های بعد با توجه به خبر قطعی گاز فولادسازان و رشد قیمت عرضه این محصول با توجه به افزایش هزینه تولید در پی صعود بهای آهن‌‌‌اسفنجی حاضر به رقابت قیمتی تا 8درصدی برای کسب سهم از عرضه شمش فولاد شدند. به این ترتیب میانگین بهای فروش شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در روز دوشنبه 19 آذر به 14‌هزار و 100تومان رسید.  متال‌‌‌بولتن آخرین نرخ فروش بیلت صادراتی ایران را در بازه قیمتی 455 تا 450دلار به ازای هر تن اعلام کرد، به این ترتیب میانگین نرخ فروش بیلت صادراتی کشور فوب خلیج‌فارس با ثبت رشد هفتگی 3/ 0درصدی به 5/ 457دلار به ازای هر تن رسید. در همین زمان بیلت صادراتی دریای‌سیاه نرخی برابر 522دلار به ازای هر تن داشت.

 با احتساب دلار نیمایی 28‌هزار و 700تومانی بهای ریالی نرخ بیلت صادراتی کشور فوب خلیج‌فارس برابر 13‌هزار و 130تومان خواهد بود. در حالی که عمده عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران نرخی بالاتر از بهای صادراتی آن داشت، میانگین نرخ فروش این محصول نیز با احتساب دلار نیمایی به 491دلار به‌ازای هر تن رسید. به این ترتیب صنایع تکمیلی، شمش فولاد را در بازار داخل با نرخی معادل 3/ 3‌درصد گران‌تر از مشتریان خارجی از فولادسازان داخلی خریدند.

افزایش مستمر قیمت پایه در شرایطی که بازار با احتمال کسری عرضه در هفته‌‌‌های بعد نیز مواجه است باعث شد تا صنایع تکمیلی از شمش گران عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا استقبال کنند. در این میان ایجاد جریان افزایشی در نرخ ارز ظرف روزهای اخیر نیز مزید بر علت شد و بر هیجان خرید در این بازار افزود.

قطعی گاز، مانع تحقق الزام کف عرضه آهن‌‌‌اسفنجی شد

واحدهای احیا روز شنبه 19 آذرماه بالغ بر 43‌هزار تن آهن‌‌‌اسفنجی و 50‌هزار تن بریکت آهن‌‌‌اسفنجی را در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران عرضه کردند. این اولین عرضه واحدهای احیا پس از آخرین ابلاغیه وزارت صمت در خصوص تغییر کف عرضه واحدهای صنعتی کشور بود. میزان عرضه کل آهن‌‌‌اسفنجی در این روز به 93‌هزار تن رسید که این رقم به‌مراتب کمتر از کف عرضه تعیین‌شده از سوی وزارت صمت بود. وزارت صمت پس از اعطای سهمیه خودمصرفی به واحدهای احیا، کف عرضه هفتگی این بخش از تولیدکنندگان زنجیره آهن و فولاد برای عرضه در بورس‌کالای ایران را 193‌هزار تن تعیین کرده است.

[فروش و قیمت روز انواع آهن‌آلات ساختمانی و صنعتی | آهن‌پرایس]

فروش و قیمت روز انواع آهن‌آلات ساختمانی و صنعتی | آهن‌پرایس

مشاهده

[yektanet-logo-sign]

تبلیغ

البته بخش قابل‌توجهی از عدم‌رعایت کف عرضه از سوی واحدهای احیا به قطعی گاز این تولیدکنندگان در میانه بروز موج جدی سرما در کشور مربوط می‌شود. برتری تقاضا نسبت به عرضه در رینگ آهن‌‌‌اسفنجی ظرف سومین هفته از آذرماه باعث شد تا خریداران رقابت 22درصدی برای کسب سهم از این محصول را در بازار به ثبت برسانند و در نهایت میانگین نرخ فروش آهن‌‌‌اسفنجی در این بازار به 9‌هزار و 390تومان رسید.  اوج‌‌‌گیری بهای آهن‌‌‌اسفنجی در بازار داخل با توجه به کمبود تولید و عرضه این محصول نسبت به تقاضای فولادسازان، زمینه رشد نرخ آن را فراهم کرد. این رشد قیمتی در میانه زنجیره تولید می‌‌‌تواند با افزایش هزینه تولید از رشد نرخ محصولات بعدی زنجیره و در نهایت کالای نهایی حمایت کند.

بازگشت میلگرد به کانال 17‌هزار تومانی

میلگرد به‌‌‌عنوان آخرین جامانده از روند رشد بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد نیز بالاخره به مدار صعود قیمتی وارد شد. به این ترتیب در حالی که محدودیت تقاضای مصرفی و سرمایه‌‌‌ای در بازار مقاطع طویل فولادی مانع ایجاد جریان باثبات رشد نرخ در بازار این محصولات ظرف ماه‌‌‌های اخیر شده بود، افزایش مستمر نرخ ارز و احتمال کاهش تولید و رشد هزینه آن به تبع قطعی گاز و رقابت تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه باعث شد تا موج جدید گرانی به بازار مقاطع طویل فولادی نیز برسد و پس از پنج‌ماه میلگرد در بازار آزاد تهران به کانال قیمتی 17‌هزار تومان صعود کند. پس از نیمه تیرماه امسال، میلگرد در بازار آزاد تهران عمدتا در کانال قیمتی 16‌هزار تومانی نوسان نرخ داشت.

ظرف هفته ابتدایی بازگشایی بازارها در فروردین‌ماه، هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخ 17‌هزار و 700تومان قیمت خورد. در این زمان دلار در بازار آزاد نرخی برابر 25‌هزار و 300تومان داشت. با گذشت حدود 9ماه، میلگرد همچنان در کف کانال قیمتی 17‌هزار تومان در بازار آزاد معامله می‌شود. این در حالی است که نرخ آزاد دلار تا 37‌هزار و 700تومان صعود کرده است. به این ترتیب در حالی که به شکل سنتی نرخ میلگرد و دلار همراستا با یکدیگر نوسان دارد، نبود تقاضای مصرفی در بازار داخل و نبود چشم‌‌‌انداز مثبت از بازگشت تقاضا باعث شد تا این مرتبه میلگرد از نرخ دلار جا بماند و حتی روند معکوسی را در پیش بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید