239441

مدیر کنترل پروژه و برنامه‌ریزی شرکت فناوری و پژوهش سهند آهن و فولاد خاورمیانه عنوان کرد؛

ضرورت باور شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر خودکفایی

دنیای معدن: مدیر کنترل پروژه و برنامه‌ریزی شرکت فناوری و پژوهش سهند آهن و فولاد خاورمیانه گفت: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند باور داشتن برای تحقق خودکفایی کشورمان هستند.

به گزارش دنیای معدن، فاطمه شیاسی مدیر کنترل پروژه و برنامه‌ریزی شرکت فناوری و پژوهش سهند آهن و فولاد خاورمیانه در حاشیه نمایشگاه ایران متافو در گفتگو با خبرنگار ایراسین افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باتوجه‌به منابع محدود، نیازمند حمایت‌های مالی برای پیشبرد تحقیقات و پژوهش‌های خود هستند.

وی توضیح داد: هدف از فعالیت این شرکت، برقراری پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه است و نقشه راه از دانشگاه در اختیار صنعت قرار گیرد.

مدیر کنترل پروژه و برنامه‌ریزی شرکت فناوری و پژوهش سهند آهن و فولاد خاورمیانه گفت: اکنون فعالیت این شرکت در چرخه تولید فنی و مهندسی است. ضمن اینکه سهام‌دارانی مانند فولاد مبارکه، خوزستان، خراسان، ذوب‌آهن و.. را در کنار خود دارد و از محیط دانشگاه نیز صنعتی شریف در این فهرست جای گرفته است.

وی اضافه کرد: تولید محصولات دانش‌بنیان، مهندسی معکوس، پروانه مجدد، شناسایی راه حل برای معضل و مشکلات صنایع به‌ویژه فولاد از فعالیت‌های این شرکت است.

شیاسی یکی از طرح‌های این شرکت را بازیابی یا برطرف ساختن غبار کوره‌های قوس الکتریکی که برای محیط‌زیست مخاطره‌آمیزند، ذکر کرد و گفت: همچنین کاتالیست جاذب گوگرد و کاتالیست تصفیه پساب، بریکت خود احیا شونده از دیگر تولیدات این شرکت دانش‌بنیان است.

وی یادآور شد: طرح‌های این شرکت علاوه بر ارزش‌افزوده بالایی که دارند، آثار حفظ محیط‌زیست، کاهش مصرف آب و انرژی را نیز به دنبال دارند.

متخصص شرکت یاد شده گفت: ساخت دستگاه " آبان " که امکان تولید آب از هوا را فراهم می‌کند و مورد استفاده در صنعت فولاد است و آب زیادی را که برای خنک‌سازی تبخیر می‌شود، به میزان ۲۸ درصد به چرخه بازمی‌گرداند .

وی افزود: پروژه‌های زیادی را در دست مطالعه داریم که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به مطالعه برای به‌دست آوردن تکنولوژی‌هایی در عرصه ریخته‌گری مداوم فولاد، آلیاژ پایه روی اشاره کرد.

شیاسی یادآور شد: تاکنون پروژه‌های زیادی برای کارخانه‌های فولادسازی از جمله فولاد مبارکه، خوزستان، هرمزگان و نیز فولاد صبا به مورد اجرا کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: واردات بی‌رویه، مانع از حضور دانش بنیان‌ها در عرصه‌های مختلف صنعتی است و امروز نیازمند پشتیبانی دولت برای تداوم فعالیت خود هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید