237585

وعده‌‌‌های پکن، تولید فولاد چین را افزایش داد

دنیای معدن: امید به وعده‌‌‌های دولتی چین برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد باعث شد تا بالاخره در هشتمین ماه از سال ۲۰۲۲، بر میزان تولید فولاد در چین طی ماه اوت افزوده شود. با این حال، انتشار داده‌‌‌های منفی از کاهش سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌‌‌وساز مانع از آن می‌شود که این رشد تولید در ماه‌‌‌های پایانی امسال به شکل مستمر ادامه‌‌‌دار شود.

به گزارش «دنیای معدن»، انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد در دنیا (۶۴کشور مورد بررسی) را برای ماه اوت برابر ۱۵۰میلیون و ۶۰۰‌هزار تن اعلام کرد که این رقم نسبت به میزان تولید فولاد ظرف اوت سال ۲۰۲۱ کاهش ۳/ ۰درصدی داشت. اگرچه میزان تولید فولاد دنیا برای ماه اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل همچنان کاهشی بود؛ اما بر میزان تولید فولاد در این ماه نسبت به ژوئیه برابر یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن افزوده شده و به این ترتیب در فاز ماهانه، بازار جهانی با افزایش عرضه فولاد مواجه شده است. افزایش فولادسازی در چین برای ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه، مهم‌ترین دلیل بهبود داده‌‌‌های فولادسازی دنیا طی ماه گذشته میلادی نسبت به ژوئیه امسال بود. ظرف هشت‌ماه ابتدایی امسال، یعنی از ژانویه تا اوت ۲۰۲۲ فولادسازان دنیا بالغ بر یک‌میلیارد و ۲۵۳‌هزار و ۹۰۰تن فولاد تولید کردند که این رقم نسبت به میزان تولید فولاد در دنیا در زمان مشابه سال قبل کاهش ۱/ ۵درصدی داشت.

بحران بدهی شرکت‌های سازنده مسکن در چین و کاهش ساخت‌‌‌وساز در بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی، تاکید دولت چین بر اجرای سیاست کرونا صفر و ادامه این رویه، جنگ در اروپای شرقی و اتخاذ سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو و تبعیت برخی بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا از این تصمیم با ایجاد ذهنیت کاهش تقاضا برای فولاد در سطح جهانی ظرف سال‌جاری میلادی توانست به کاهش محسوس تولید فولاد منجر شود. به این ترتیب، اگرچه ویروس کرونا نتوانست مانع رشد تولید فولاد در دنیا شود، واهمه از فرورفتن اقتصاد جهانی به فاز رکودی توانست از میزان تولید فولاد در دنیا بکاهد.

بازگشت مثبت فولادسازان چینی

میزان تولید فولاد در چین برای ماه اوت برابر ۸۳میلیون و ۹۰۰‌هزار تن اعلام شد که این رقم نسبت به میزان تولید فولاد چین در اوت ۲۰۲۱ حدود ۷۰۰‌هزار تن بیشتر بود و نسبت به ژوئیه امسال یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن بر میزان آن افزوده شده بود. به این ترتیب پس از ماه‌‌‌ها رکود، فولادسازی در چین تا حدی رونق گرفت. بحران بدهی در شرکت‌های سازنده املاک در چین و از دست رفتن اعتماد عمومی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در چین باعث شده است تا از میزان سرمایه‌گذاری در بخش ملک در دومین اقتصاد جهان کاسته شود و این موضوع در عین حال که به بازار فولاد آسیب زده، زمینه عقبگرد اقتصادی چین را فراهم کرده است. البته امیدواری به رونق بخش ساخت‌‌‌وساز در چین طی فصل پاییز باعث شده است تا بر نرخ فولادسازی در چین برای ماه اوت افزوده شود.

اگرچه بر میزان فولادسازی در چین طی ماه اوت افزوده شده است؛ اما این رویه لزوما در ماه‌‌‌های پایانی سال ادامه پیدا نمی‌‌‌کند، در حالی که دولت چین به شکل پی‌‌‌درپی از اعمال محرک مالی برای رونق اقتصاد و به‌خصوص بخش ساخت‌‌‌وساز خبر می‌دهد. از میزان سرمایه‌گذاری در بخش املاک چین به شکل پی‌‌‌درپی کاسته شده است و این موضوع با تحت فشار قرار دادن تقاضا، مانع رشد مستمر فولادسازی در چین می‌شود. داده‌‌‌های منتشرشده از کاهش ۴/ ۷درصدی سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌‌‌وساز مسکن در چین ظرف هشت‌ماه ابتدایی سال‌جاری میلادی، یعنی از ژانویه تا اوت نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. میزان سرمایه ‌‌‌واردشده به بخش ساخت‌‌‌وساز در این کشور ظرف هشت‌ماه ابتدایی امسال به ۰۸/ ۹تریلیون یوآن رسیده که این رقم حدود ۴/ ۷‌درصد کمتر از میزان سرمایه واردشده به بخش ساخت‌‌‌وساز در چین ظرف دوره هشت‌ماه ابتدایی سال ۲۰۲۱ است. کاهش سرمایه‌گذاری و افت همزمان نرخ مسکن در چین، از فشار کاهشی قابل ملاحظه در این بازار حکایت دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید