236942

سقوط آزاد قیمتی فلزات پایه شدت گرفت

دنیای معدن: میزان موجودی فلزات پایه در انبارهای بورسی در کف قرار دارد، با این وجود واهمه از بروز رکود اقتصادی، عزم فدرال رزرو در مهار تورم و اصرار دولت چین بر اجرای قرنطینه کرونایی باعث شده تا همچنان فلزات پایه در مسیر افت نرخ قدم بردارند؛ به نحوی که این هفته در معاملات آتی کامکس مس ۷.۶ درصد، آلومینیوم ۷.۸، روی ۱۲.۳ و قلع ۱۳.۳۷ درصد از ارزش خود را از دست دادند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از اکوایران، فلزات پایه هفته منتهی به روز جمعه دوم سپتامبر را با کاهش قیمت قابل ملاحظه‌ای به اتمام رساندند به نحوی که شاخص قیمت فلزات در بورس لندن، در این بازه زمانی یک هفته‌ای عقبگردی ۷.۵ درصدی را ثبت کرد و به ۳ هزار ۶۱۱ واحد رسید که این رقم ۱۵.۵ درصد نسبت به میزان این شاخص قیمتی در زمان مشابه در سال ۲۰۲۱ کمتر است.

صحبت‌های جروم پاول مبنی بر استمرار سیاست‌های انقباضی سختگیرانه از سوی فدرال رزرو تا مهار موفق تورم، انتشار داده‌های ضعیف از شاخص مدیران خرید صنعتی چین، اتحادیه اروپا و حتی آمریکا و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چین با ایجاد واهمه از اجرای قرنطینه‌های سختگیرانه جدید در بزرگترین اقتصاد کالا محور جهانی مهم‌ترین دلایل قرمزپوشی بازار فلزات پایه ظرف یک هفته اخیر بود.

کاهش تولید فلز سرخ مانع عقبگرد نرخ نشد

مس این هفته مجدد در معاملات بورس فلزات لندن به کانال ۷ هزار دلاری سقوط کرد و در بازه زمانی یک هفته‌ای در فروش نقدی و تحویل فوری حدود ۷۳۰ دلار از ارزش خود را از دست داد و در نهایت با نرخ ۷ هزار و ۵۸۷ دلار به ازای هر تن معامله شد. همچنین این فلز در معاملات آتی کامکس افت نرخ هفتگی ۷.۶ درصدی را به ثبت رساند و در نهایت در روز جمعه دوم سپتامبر با نرخ ۳.۴ دلار به‌ازای پوند به فروش رفت. احتمال بروز رکود در اقتصاد جهانی با تصمیمات سیسات‌گذاران قدرت‌های غربی و شرقی هر روز قوت بیشتری به خود می‌گیرد و واهمه از بروز این رکود باعث می‌شود تا علی‌رغم کاهش تولید و افت موجودی فلزات در انبارهای بورسی، از قیمت آن‌ها در بازارهای جهانی کاسته شود.

در حالی که سخنان جروم پاول در روزهای پایانی هفته قبل زمینه افت نرخ در بازارهای کالایی را فراهم کرده بود، دولت چین مجدد نسبت به قرنطینه چند شهر بزرگ در این کشور با هدف مهار ویروس کرونا اقدام کرد. سیسات کرونا صفر چین باعث شده تا فعالیت تولیدی در دومین اقتصاد جهانی دچار اختلال شده و این موضوع بازارهای کالایی را متشنج کرده و با تیره و تار کردن چشم‌انداز تقاضا زمینه افت قیمت در این بازار را فراهم کرده است.

شیلی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده مس معدنی در دنیا این هفته خبر از کاهش ۸.۵ درصدی تولید مس داد؛ اما در شرایطی که تقاضا برای فلز سرخ تحت فشار واهمه تضعیف داده‌های اقتصاد جهانی قرار دارد، این سیگنال نتوانست به ایجاد جریان رشد قیمت منجر شود.

رکود سیگنال‌ساز اصلی سقوط نرخ

این هفته شاخص مدیران خرید صنعتی مناطق مختلف دنیا برای ماه اوت منتشر شد. این شاخص برای چین و اتحادیه اروپا کمتر از ۵۰ واحد که محدوده بروز رکود تلقی می‌شود اعلام شد؛ اما شاخص مدیران خرید صنعتی آمریکا برابر ۵۱.۵ واحد گزارش شد که اگرچه بالاتر از حد رکود بود اما این شاخص به کمترین میزان خود پس از ژوئیه ۲۰۲۰ رسید. افت شاخص مدیران خرید در مناطق مختلف دنیا علی‌رغم کاهش بهای مواد اولیه در این بازه زمانی سیگنالی مهم از احتمال بروز رکود تلقی می‌شود و خبری منفی برای معامله‌گران در بازارهای کالایی است. در شرایطی که نرخ اغلب فلزات صنعتی در کف یک ساله خود قرار دارد، عقبگرد اقتصاد جهانی میتونه این روند کاهش قیمت را تشدید کند.

کف قیمتی جدید برای آلومینیوم

عقبگرد قیمتی در بازار آلومینیوم این هفته به مراتب جدی‌تر از سایر فلزات بود؛ این فلز ظرف ۲ روز پایانی هفته یعنی اول و دوم سپتامبر کف قیمتی یک ساله جدیدی را در بازارهای کالایی دنیا به ثبت رساند. این فلز در معاملات آتی کامکس تا ۲ هزار و ۲۹۹ دلار به ازای هر تن و در معاملات فروش نقدی بورس لندن تا ۲ هزار و ۳۰۶ دلار به ازای هر تن عقب نشست که این رقم‌ها کمترین نرخ فروش این فلز ظرف یک سال اخیر بود.

تقویت ارزش شاخص دلار آمریکا، شیوع مجدد کرونا در چین و احتمال افت تقاضا برای این فلز و درنهایت بدبینی سرمایه‌گذاران به بازارهای کالایی مهم‌ترین دلایل افت نرخ آلومینیوم ظرف یک هفته اخیر بود. با این وجود موجودی این فلز در انبارهای بورسی دنیا کاهش محسوسی داشته و برخی فعالان بازار امیدوارند که این افت عرضه بتواند سرعت‌گیری در مسیر سقوط قیمتی در این بازار به وجود بیاورد.

میزان موجودی فلز آلومینیوم در انبارهای بورس شانگهای ظرف یک ماه اخیر افتی ۷.۱ درصدی و در بازه زمانی یک ساله کاهشی ۶۲.۶ درصدی داشته است. همچنین میزان موجودی این فلز در بورس فلزات لندن نیز در بازه زمانی یک ماهه کاهشی ۶.۷ درصدی و در بازه زمانی یک ساله افتی ۸۰ درصدی را به ثبت رسانده است. در این شرایط محدودیت تامین برق در نقاط مختلف دنیا از چین تا اروپا می‌تواند بخش عرضه این فلز را با اختلال بیشتری روبرو کرده و مانعی جدی در مقابل سقوط آزاد بیشتر قیمتی در این بازار به وجود بیاورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید