236676

عملیات اجرایی طرح ۶۱۵ هزار میلیارد تومانی تولید ورق فولادی آلیاژی در گناوه آغاز شد

دنیای معدن- همزمان با پنجمین روز از گرامیداشت هفته دولت عملیات اجرایی طرح تولید ورق فولادی آلیاژی (مجتمع فولاد بوشهر ) با ۶۱۵ هزار میلیار تومان سرمایه‌گذاری در آیینی با حضور استاندار و دیگر مسئولان استان بوشهر در شهرستان گناوه آغاز شد.

به گزارش دنیای معدن، معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر روز یکشنبه در این آیین گفت: تولید ناخالص داخلی استان بوشهر با احتساب صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در یک سال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که از حیث سهم حدود ۶ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به این استان است.

علی باستین افزود: براین اساس استان بوشهر از حیث سرانه تولید ناخالص داخلی و جایگاه سرانه درآمدی بعد از استان‌های تهران و خوزستان سومین استان کشور است.

وی بیان کرد: اگر صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را از سرانه تولید خالص داخلی استان بوشهر جدا کنیم این استان با ۴۳ هزار میلیارد تومان جایگاه ۱۵ را در سرانه تولید ناخالص داخلی دارد آمارها بیانگر این است که چهار پنجم از اقتصاد این استان متکی به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است.

باستین ادامه داد: تمرکز سرمایه گذاری‌های استان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و بی توجهی به سایر زیربخش‌های صنایع در سایر مناطق استان برهم زدن توازن سرزمینی و افزایش نرخ بیکاری در سایر مناطق این استان بویژه مناطق شمالی را به دنبال داشته است.

وی افزود: در زمان حاضر میانگین نرخ بیکاری استان بوشهر ۷.۴ درصد است این درحالی است که این آمار در شهرستان‌های شمالی استان بوشهر ۱۵ درصد معادل ۲ برابر میانگین استان اعلام شده است.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استان بوشهر گفت: با توجه به نرخ بیکاری شهرستان‌های شمالی ضرورت دارد در این شهرستان‌ها توجه جدی و یک سری اقدامات اساسی از جمله استقرار صنایع مادر و پایه در این مناطق انجام شود که از این مسیر اشتغال‌زایی مناسبی که نقشی مهم در درآمد و معیشت مردم داشته باشد، ایجاد شود.

وی اظهار کرد: ضرورت دارد با استفاده از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی که از مزیت‌های بزرگ استان بوشهر به شمار می‌روند در راستای استقرار صنایع پایین دستی بویژه در مناطق شمالی استان استفاده شود چرا که صنایع مادر ضمن ایجاد اشتغال مناسب زمینه ساز ایجاد صنایع دیگر نیز می شوند.

به گفته باستین یکی از صنایع مهم و مادر صنعت فولاد است که اشتغال‌زایی  و ارزآوری خوبی دارد و با آغاز عملیات اجرایی تولید ورق فولادی در استان بوشهر هشتمین صنعت بزرگ و مادر در این استان مستقر می شود.

وی ادامه داد: راه اندازی این صنعت در شمال استان بوشهر علاوه بر ایجاد چهار هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم نقش مهمی در تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد کارگاه‌های کوچک و متوسط دارد.

باستین تاکید کرد: صنعت فولاد یکی از مهمترین زیرساخت‌های ایجاد سایر صنایع از جمله صنعت خودرو سازی، تولید انواع لوازم خانگی و سایر صنایعی که پایه اصلی آن صنایع فلزی است.

معاون امور هماهنگی اقتصادی استان بوشهر با تاکید براینکه فعال کردن این صنعت می تواند به صنعتی شدن اقتصاد این استان کمک کند گفت: امروز با آغاز عملیات اجرایی پروژه تولید ورق فولادی یکی از خاکریزهای جنگ اقتصادی که دشمن با ما دارد فتح می‌شود و به طور یقین با اجرای این پروژه های بزرگ در جنگ اقتصادی بر دشمن غلبه می کنیم.

باستین گفت: محصولات تولیدی مجتمع فولاد بوشهر که توسط یکی از جوانان بومی گناوه راه اندازی می‌شود، شامل محصولات کنستانتره، آهن اسفنجی و ورق فولادی آلیاژی است.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر افزود: مساحت این پروژه در چرخه کامل فولاد ۲۰۰ هکتار، نیروگاه ۱۰۰ هکتار و آب شیرین کن یک هکتار تعیین شده است. 

وی هدف از اجرای مجتمع فولاد بوشهر را تولید ورق فولادی آلیاژی برای تامین نیاز این استان و صادرات عنوان کرد و افزود: با اجرای این پروژه  زمینه اشتغال یکهزار و ۴۰۰ نفر در استان فراهم می شود و برای اجرای آن ۶۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه می شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران بلندنظر می توانند استان بوشهر را در مسیر پیشرفتی که استحقاق آن را دارد به پیش ببرند، با نگاه های کوچک نمی توان به آن افق و چشم انداز دست پیدا کرد.

عبدالکریم جمیری افزود: فولاد بوشهر کار بزرگی است که امروز در بهترین مکان و در کنار دریا ساخته می شود، با اشتغال ایجاد شده در این پروژه، یکی از خواسته های بحق مردم متناسب با منویات رهبر معظم انقلاب برآورده می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه تولید ورق فولادی آلیاژی به عنوان یک کار ملی و بزرگ است که منافع آن به کشور می رسد ادامه داد: این خدمت بزرگ و پروژه ملی نیازمند تلاش مضاعف سرمایه گذار است و مدیران استان باید قدم به قدم حمایت کنند تا هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

جمیری گفت: اگر این پروژه به ثمر برسد می تواند باعث ترغیب سایر سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در استان شود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر مجوز خوراک پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه ای را گرفته ایم و مسئولان باید این مساله را پیگیری کنند.

جمیری تاکید کرد: کارهای بزرگ نیاز به دوری از حاشیه پردازی و پرداختن به اصل قضیه دارد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم می خواهد کار کند گفت: اگر مسئولان محلی نتوانند از این فرصت استفاده کنند این ضعف ما است که باید مسایل شخصی و سلیقه ای را کنار بگذاریم و به افق های بلند نظر کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید