235951

در جلسه کمیته‌ بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی زنجیره آهن و فولاد مطرح شد؛

دستیابی به صنعت استراتژیک با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان

دنیای معدن: جلسه مشترک کمیته بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با وزارت صمت و عتف در راستای بهره‌گیری حداکثری در بهمرسانی توانمندی‌های صنایع کوچک و پارک‌های علم و فناوری برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این نشست با اشاره به اینکه رفع نیازهای مطرح شده در حوزه فولاد و توسعه تکنولوژی توسط پارک‌های علم و فناوری امکان‌پذیر است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور شهرک‌ علمی و تحقیقاتی اصفهان توانایی بومی‌سازی در این مسیر را دارند.

جعفر قیصری همچنین پیشنهاد داد سامانه کارلینگ با سامانه (نظام ایده و نیازها) در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مرتبط شود تا هم‌افزایی بیشتری شکل گیرد.

وی با بیان اینکه باید با شاخص‌های کمی میزان مشارکت شرکت‌های دانش بنیان را با صنایع فولاد مشخص کرد، گفت: با توجه به میزان کم این مشارکت‌ها باید با هدف‌گذاری بلند مدت به طور شفاف و کمی افزایش پیدا کند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اشاره به نحوه انتقال تکنولوژی کشورهای خارجی به سایر کشورها، گفت: کشورهای صاحب تکنولوژی و فناوری به گونه‌ای انتقال تکنولوژی انجام می‌دهند که وابستگی به بهره‌برداری از تکنولوژی با کشور مبدا مستمر باشد، زنجیره محصول کامل نباشد، آن تکنولوژی چند نسل عقب‌تر و ارزش افزوده کمی داشته باشد.

وی معتقد است صنایع باید تکلیف خود را مشخص کنند که نحوه فعالیت خود را به صورت صنعت استراتژیک پیش خواهند برد یا کارخانه و یا وارد کننده هستند که در صورت تمرکز بر صنعت استراتژیک بودن، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ورود پیدا کنند.

قیصری خاطر نشان کرد: در حوزه صنعت باید معین شود ورود به چه حوزه‌ای مقرون به صرفه است تا در آن بستر توانمند و خبره شد.

کاهش وابستگی ارزی فولاد در کشور

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این جلسه با اشاره به آغاز فعالیت‌ها و تلاش برای بهمرسانی در فولاد و شرکت‌های زیر مجموعه وزارت صمت، بیان داشت: اساس این فعالیت‌ها بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی است.

خلیفه سلطانی ادامه داد: در سال‌های اخیر میزان وابستگی ارزی به هر تن فولاد حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است که البته در بلند مدت می‌توان میزان کاهش را به سالی ۵ دلار رساند.

وی با ابراز رضایتمندی نسبت به این موضوع، گفت: باید گردهمایی‌ها و‌جلسات به سمت برنامه‌ریزی منسجم‌تر برای دستیابی به اهداف بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی سوق پیدا کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطر نشان کرد: راه‌اندازی (صندوق نوآوری و شکوفایی) صنعت فولاد و سامانه جامع اطلاعاتی برای تعریف نیازهای ساخت داخل در واقع دو شاهراه توسعه‌ای برای فولاد قلمداد می‌شوند.

خلیفه‌سلطانی با اشاره به سامانه کارلینگ، به عنوان بستر شبکه‌سازی تخصصی کسب و‌کارها گفت: این سامانه با حمایت انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ایمیدرو و ... راه‌اندازی شده که هدف آن معرفی تولیدات داخلی و ایجاد یک فضای کاری رقابتی است.

این جلسه به میزبانی مشترک شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و ذوب آهن اصفهان برگزار و بیش از ۵۰ تن از مدیران و کارشناسان از وزارت صمت، وزارت علوم، ایمیدرو، انجمن تولیدکنندگان فولاد و شرکت های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، چادرملو، گل گهر، گهر زمین، فولاد هرمزگان، اپال پارسیان، سنگ آهن مرکزی، شرکت ملی فولاد، فولاد سبزوار، سنگ آهن سنگان، فولاد آلیاژی ایران و ایریسا به صورت فیزیکی یا مجازی حضور پیدا کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید