233193

رئیس انجمن سنگ اهن ایران در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

تصمیم گیرندگان مطابق مقتضیات روز و نیاز کشور تدبیر کنند

دنیای معدن- رئیس انجمن سنگ آهن ایران معتقد است: امروز ضرورت صادرات در صنعت بویژه فولاد نقش کلیدی برای توسعه زیر ساخت ها دارد و انتظار می رود تصمیم گیرندگان به مقتضیات روز توجه جدی داشته باشند.

مهرداد اکبریان در گفت وگو با خبرنگار دنیای معدن تصریح کرد: بحران جنگ اوکراین هرچند نامطلوب است،اما فرصتی برای افزایش صادرات فولاد محسوب می شود و برخی کشورها از این شرایط بهره گرفتند و ایران بلعکس با وضع عوارض در زمینه صادرات فولاد، محدودیت ایجاد کرد.

وی خاطرنشان ساخت: امروز تولید شمش فولادی در ایران به رقم ۳۲ میلیون تن رسیده، در حالی که میزان مصرف به سطح ۵۰ درصد تولید هم نرسیده، بنابراین فرصتی مناسب برای حضور در بازارهای صادراتی است.

رییس انجمن سنگ آهن ایران توضیح داد: اکنون فرصت صادرات فولاد زمینه ای مناسب برای جذب منابع است و تزریق آن در شاهرگ زنجیره فولاد بحساب می آید و انتظار می رود دولت مشوق صادرات باشد و ابن امر را  تسهیل کند ، اما بلعکس با وضع عوارض آن را محدود کرده ایم.

به گفته وی، دولت از ابزار های دیگری برای تنظیم بازار بهره گیرد ، زیرا اخذ عوارض سنگین علاوه برآنکه ضد تولید محسوب می شود، برای تداوم فعالیت این صنعت زیانبار و خطرناک است.

اکبریان براین اعتقاد است، محدودیت برای صادرات فولاد با وضع عوارض موجب فراهم سازی رانت برای یک عده می شود و سلب امتیاز برای یک عده دیگر را بدنبال دارد.

وی یاداور شد: سیاست وضع عوارض همواره به بهانه حمایت از مصرف کنندگان اجرایی می شود، اما آنها کمترین برخورداری را داشته اند و از سوی دیگر تامین مواد اولیه فولاد با قیمت های غیر واقعی از جمله سنگ آهن با نصف قیمت واقعی و یا گندله ۶۰ درصد و غیره صورت گرفته است.

اکبریان ابراز امیدواری کرد: بحران اوکراین هرچه زودتر برطرف شود، اما ایران باید به نحو مطلوب از این فرصت صادراتی برای فولاد بهره گیری کند و منابع حاصل در زمینه بهبود و توسعه زیر ساخت‌ها استفاده نماید.

مشکل انرژی دغدغه تولیدات صنعتی

رئیس انجمن سنگ آهن ایران پیرامون مشکل تامین انرژی در ماه‌های گرم و سرد سال هم گفت: کوچکترین مشکلی که در سال‌های گذشته داشته ایم ، دولت ها فشار خود را روی صنعت متمرکز می ساختند و قطع برق در تابستان و گاز در زمستان ، بمنزله مرگ تولید فولاد محسوب می شود.

وی خاطر نشان ساخت: تولید صنعت برق در قالب برنامه های پنج ساله باید افزایش سالیانه پنج تا هشت درصدی را بدنبال داشته باشد، اما بررسی تولید برق سالانه ظرف ۶ تا هفت سال گذشته گویای وضعیت  در این بخش است و مسوولان ذیربط باید به افکار عمومی جامعه پاسخ دهند.

به گفته اکبریان ، واقعیت ها باید توسط مسوولان تامین انرژی ( برق، گاز و ...) بازگو شود و زمانبندی لازم برای برطرف ساختن این مشکل جدی بعمل آید و  دستگاه نظارتی مرتب این مساله را رصد کند.

وی گفت: موضوع مشارکت واحدهای بزرگ صنعتی در تولید انرژی برق باید در قالب یک برنامه دقیق دنبال شود، انتظار همکاری یکطرفه کارخانه های بزرگ در این امر واقع بینانه نیست، باید دولت گام های اساسی در توسعه زیرساخت ها بردارد و سپس از واحدهای بزرگ درخواست همکاری داشته باشد.

آخرین روزهای اسفند پارسال ستاد تنظیم بازار موضوع عوارض از صادرات صنایع فلزی و معدنی مصوب کرد و وزارت صنعت هم بیستم فروردین ۱۴۰۱ بخشنامه اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار را ابلاغ کرد.

قراراست پس از سه ماهه امسال اجرای مصوبه یاد شده مورد بازنگری قرار گیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید