235474

فرصت‌هایی که فولاد کردستان خلق می‌کند

دنیای معدن: ایجاد زنجیره فولاد در کردستان بهانه‌ای شد تا فولاد کردستان که طرح اولیه آن از سال ۹۴ مطرح بود در سال ۱۳۹۷ شکل بگیرد.

به گزارش دنیای معدن- طرحی که زنجیره‌ای کامل از کنسانتره تا ورق نورد گرم فولادی را در خود جای داده و در اشتغال و درآمدزائی منطقه بسیار نقش آفرین است.

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به عنوان اولین شرکت پروژه محور، که دراین پروژه‌ها مشارکت چشمگیری داشته است می‌تواند با افزایش سرمایه گذاری درهر یک از این پروژه‌ها گامی موثر در اجرای طرح‌های توسعه‌ای بردارد، که این امر علاوه بر افزایش اشتغال و سود، می‌تواند بر میزان تولید و تنوع محصولات بیفزاید. با توجه به موقعیت مکانی و ترجیح حمل مناسب و همچنین حمایت سهامداران، این مجموعه توانائی تبدیل شدن به قطب فولاد در منطقه غرب کشور را دارد.

اما این طرح دستاورد‌های بسیاری به همراه دارد که می‌توان در ابعاد مختلف آن‌ها را بر بوته نقد گذاشت.

جلوگیری از خام فروشی

شاید یکی از مهمترین دستاورد‌های اجرای این طرح، جلوگیری از خام فروشی در زنجیره ارزش باشد. در واقع تولید کنسانتره و گندله نیازمند سنگ آهن است که می‌تواند تولید در بخش معدن را افزایش دهد. از سویی دیگر این طرح می‌تواند بهانه‌ای برای فعال سازی معادن غیرفعال باشد که امروز یکی از اصلی‌ترین مشکلات بخش معدن محسوب می‌شود. همچنین فعال سازی این معادن می‌تواند برای دولت نیز مفید باشد، زیرا حقوق دولتی نیز با افزایش همراه می‌شود. البته در حالی این اتفاق می‌تواند به نفع استان باشد که حقوق دولتی اخذ شده، جهت توسعه هرچه بیشتر به استان کردستان بازگردد.

بدون شک امروز صنعت فولاد در حوزه تامین زیرساخت با مشکلاتی همراه است که بخشی از آن را می‌توان از محل حقوق دولتی تامین کرد. به هر حال تامین آب، برق و گاز امروز از مهم‌ترین چالش‌های صنعت فولاد است که می‌تواند سرمایه گذاری‌های موجود را از توجیه اقتصادی خارج کند. در نتیجه احداث این واحد فولادسازی ضمن جلوگیری از خام فروشی، باعث درآمدزایی برای دولت و توسعه در منطقه می‌شود.

اشتغالزایی از همان گام اول

اشتغالزایی یکی از مزیت‌های پروژه‌ها و طرح‌های معدنی است که در مناطق و استان‌های مرزی، رنگ و بویی دیگر به خود می‌گیرد. به هر حال استان کردستان از استان‌های مرزی کشور است که با مشکل بیکاری همراه بوده و احداث واحد‌های صنعتی می‌تواند گامی مهم در راستای اشتغالزایی باشد. این در حالی است که فولاد کردستان در بخش‌های مختلف و اجرای هر مرحله با اشتغالزایی جدید همراه است که عمده‌ی این پرسنل از همین مناطق و استان خواهند بود. از سویی دیگر با بهره برداری از این طرح و اجرای برنامه‌های مسوولیت‌های اجتماعی می‌توان به توسعه فرهنگی و اجتماعی نیز امیدوار بود که از مهاجرت به شهر‌های بزرگ جلوگیری خواهد کرد و هنجار‌های اجتماعی را کاهش خواهد داد.

در واقع پروژه فولاد کردستان با سرمایه گذاری ۳۴ هزار میلیارد تومانی در دست اجرا بوده که می‌تواند تحول بزرگی در حوزه اشتغال در منطقه ایجاد کند. این پروژه با ایجاد فرصت اشتغال ۴ هزار و ۲۰۰ نفری می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

این پروژه که با ظرفیت یک میلیون تن و با روش CSP در حال احداث است و بیش از ۱۱۷۴ اشتغال مستقیم در دوران بهره برداری در این منطقه ایجاد می‌شود.

افزایش تولید فولاد

اما بعد دیگر این پروژه افزایش تولید فولاد در کشور است. با توسعه واحد‌های پایین دستی و همچنین تمرکز دولت بر صادرات غیرنفتی، تولید فولاد از اهمیتی بیش از گذشته برخوردار می‌شود که بخشی از این نقش را فولاد کردستان برعهده دارد.

البته نقشه راه فولاد کردستان مسیر روشنی را ترسیم کرده است و پروژه احداث نورد گرم فولادی را هم در دستور کار دارد. پروژه‌ای که علاوه بر تامین نیاز کشور می‌تواند سوددهی خوبی برای خود و باقی سهامدران، از جمله شرکت تجلی را به همراه داشته باشد. به هر حال صنعت خودرو در تلاش است تا با بهبود شرایط خود به افزایش تولید دست پیدا کند که در این بین ورق فولادی یکی از مواد اولیه مهم آن است. در واقع تولید این محصول به اندازه‌ای برای کشور استراتژیک است که پس از فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان اکنون فولاد کردستان با حمایت سهامداران خود برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده و آن را در برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار داده است.

به طور کلی با بهره برداری از این مجموعه باید به شکل گیری زنجیره ارزش فولاد در غرب کشور امیدوار بود که می‌تواند علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی نقش مهمی در صادرات نیز داشته باشد. زیرا موقعیت جغرافیایی این مجموعه دسترسی به بازار‌های عراق و اربیل را آسان کرده و هزینه حمل و نقل را کاهش می‌دهد، در نتیجه این مجموعه می‌تواند در صادرات نیز حضور پررنگی در بازار‌های منطقه داشته باشد./تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید