230508

سیسا (CISA) انتظار دارد تقاضای فولاد در سال 2022 پایدار باشد

دنیای معدن: به گفته خانم Qu Xiuli، نایب رئیس و دبیر کل انجمن آهن و فولاد چین (CISA)، انتظار می رود مصرف فولاد چین در سال جاری ثابت باشد که از سوی تصمیم دولت مرکزی برای حفظ رشد اقتصادی ثابت و تلاش های آن برای ارتقای تولید و زیرساخت های حمل و نقل حمایت می شود.

به گزارش دنیای معدن، وی در 26 فوریه در کنفرانس سالانه Mysteel در شانگهای، از بازیگران بازار خواست تلاش‌های مشترکی برای حفظ عرضه و ثبات قیمت فولاد در سال جاری انجام دهند تا تقاضای داخلی بهتر برآورده شود و از سودآوری صنعت محافظت شود.

خانم Qu به نقل از آمار CISA گفت، چین به عنوان بزرگترین کشور تولیدکننده و مصرف کننده فولاد جهان شناخته می شود که مصرف ظاهری فولاد آن در سال گذشته به 993 میلیون تن رسید که 5.3 درصد نسبت به سال قبل تر کمتر بود، در حالی که تولید فولاد خام آن با 3 درصد کاهش سالانه به 1.033 میلیارد تن رسید.

وی توضیح داد که کاهش تولید فولاد خام منعکس کننده دستور شفاف دولت مرکزی در سال گذشته برای پایین نگه داشتن تولید فولاد خام کمتر از سال 2020 است و در نتیجه سهم چین از تولید جهانی فولاد خام در سال گذشته اندکی به 54 درصد در مقایسه با 57 درصد سال 2020 عقب نشینی کرده است.

طبق گفته Qu امسال، کنترل‌های پکن بر تولید و ظرفیت فولاد داخلی به دلیل عزم قوی دولت برای کاهش انتشار کربن باقی خواهد ماند. با این حال، از سوی دیگر، برای تضمین توسعه اقتصادی پایدار در سال جاری، به عرضه کافی فولاد نیاز است. وی گفت که روش‌های کنترل تولید فولاد امسال با سال گذشته متفاوت خواهد بود.

با این حال، او توضیح بیشتری در این باره ارائه نداد. در حالی که فضای سیاست گذاری کلی نسبت به سال گذشته نسبتا متعادل تر خواهد بود اما فولادسازان چینی همچنان باید از نظر تثبیت تولید، منضبط باشند. خانم Qu گفت برای امسال تلاش ها در زمینه ترویج تولید فولاد سبز کم کربن براساس پیشرفت های حاصل شده در سال 2021 ادامه خواهد داشت.

تا پایان سال 2021 بالغ بر 23 شرکت فولادی با حدود 145 میلیون تن ظرفیت سالانه فولاد، تمام معیارها و استانداردهای آلایندگی بسیار سختگیرانه این کشور را که در آوریل 2019 به صنعت فولاد ارائه شده بود، برآورده کردند. همچنین در حدود 225 شرکت با ظرفیت سالانه 536 میلیون تن در حال انجام تحول سبز به منظور رعایت استانداردها هستند.

وی گفت: تا سال 2025 بالغ بر 80 درصد از ظرفیت فولاد چین باید استانداردهای لازم را رعایت کنند. دیگر دستاوردهای صنعت فولاد در سال گذشته که توسط Qu به آن اشاره شده افزایش تمرکز صنعتی و رکورد بالای سودآوری است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته سهم 10 فولادساز برتر چین در کل تولید فولاد ایناین کشور به 41.5 درصد افزایش یافت که نسبت به سهم 39.2 درصدی سال 2020 بیشتر است. وی به ادغام قابل توجه فولادسازان پیشرو چین یعنییعنی گروه آهن و فولاد Ansteel و گروه Bengang به عنوان یک‌ موفقیت اشاره کرد.

در این میان سود انباشته کارخانه های فولاد عضو سیسا در سال گذشته به رکورد 352.4 میلیارد یوان معادل 56.8 میلیارد دلار رسید که حدود 60 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است. Qu تاکید کرد حاشیه سود این صنعت اما در سال گذشته تنها 5.1 درصد بود که هنوز کمتر از میانگین 6.8 درصد برای کل بخش صنعتی کشور است. وی اضافه کرد این حاشیه سود کم، تا حد زیادی به دلیل هزینه های بالا ازجمله هزینه مواد اولیه خام بوده است.

او هشدار داد که امسال سودآوری صنعت فولاد همچنان با چالش هایی روبرو خواهد بود. از یک طرف تصور اینکه قیمت فولاد در سال جاری به میزان قابل توجهی نسبت به سطوح فعلی افزایش یابد دشوار است زیرا پکن به شدت افزایش قیمت کامودیتی ها را کنترل خواهد کرد. از طرف دیگر قیمت سنگ آهن و زغال سنگ همچنان بالاست و هزینه های برق و سرمایه گذاری کارخانه ها در حفاظت از محیط زیست رو به افزایش است.جعفری طهرانی

 

دیدگاهتان را بنویسید