233952

"رخصتی" از سرپرستی تا مدیرعاملی ذوب آهن / سهامداران چشم انتظار اقدامات سود آور

دنیای معدن: پس از چندین ماه حضور ایرج رخصتی در سمت سرپرست مجموعه ذوب آهن در نهایت هیات مدیره حکم مدیرعاملی وی را امضا کرد. اما با توجه به شرایط موجود بی شک دوره مدیریت وی با چالش هایی همراه خواهد بود.

به گزارش دنیای معدن، نیمه اول بهمن ماه ذوب آهن اصفهان پس از حواشی های مطرح شده با تغییراتی همراه شد و منصور یزدی زاده مدیرعامل سابق برنامه های مدیریتی این مجموعه را به ایرج رخصتی تحویل داد.

البته رخصتی تا چندی پیش تنها به عنوان سرپرست در ذوب آهن فعالیت داشت اما با توجه به اینکه او از دل این مجموعه برای پست مدیرعاملی انتخاب شده بود، بیش از هر اتفاق دیگری می توانست او را به پست مدیرعاملی برساند زیرا با تمامی مشکلات و مسائل آشنایی داشت.

اما چرا رخصتی در این چند ماه به عنوان سرپرست در این پست فعالیت داشت؟ با توجه به قدمت فعالیت ذوب آهن و تعداد پرسنل مشغول در این مجموعه، در کنار بازنشستگان و سهامداران ، مدیریت ذوب آهن می تواند پست حساسی باشد، آن هم در شرایطی که کشور با تحریم همراه است و مجموعه های بزرگ باید با توسعه همکاری های خود با شرکت های دانش بنیان و استفاده از ساخت داخل، صرفه جویی ارزی داشته باشند.

درواقع این موضوع مشکلی کلی است که بیشتر بنگاه های اقتصادی گرفتار آن شده اند اما در این بین ذوب آهن نیز با مسایل و مشکلاتی همراه است که هم کار رخصتی را سخت خواهد کرد و هم می توان این طور برداشت کرد که ارائه راهکار کارشناسی از سوی وی، باعث شده تا بتواند هیات مدیره را متقاعد به صدور حکم مدیرعاملی کند.

یکی از گلوگاه هایی که می تواند مدیریت رخصتی را سخت کند، موضوع تامین مواد اولیه است. هرچند این مجموعه در ماه های گذشته رکوردهایی را در بخش تولید به ثبت رسانده اما نگرانی برای تامین مواد اولیه همچنان وجود دارد. این موضوع می تواند سرعت توسعه در ذوب آهن را کاهش داده و در نهایت کارنامه رخصتی را با چالش هایی همراه کند. به هر حال امروز وی برای اثبات توان مدیریتی خود نیازمند همراه کردن تیم کارشناسی دارد که بتواند بر مشکلات فائق آید.

این در حالی است که در دوره قبل ذوب آهن افتخار تولید ریل ملی را در کارنامه خود به ثبت رساند و امروز سهامداران این مجموعه منتظر هستند تا مدیرعامل جدید نیز بتواند با توسعه سبد محصولاتی و توسعه بازار علاوه بر درآمدزایی بیشتر، سود سهام ها را هم افزایش دهد.

 

البته صادرات محصولات کیفی این مجموعه به پاکستان می تواند نشان از شروع پرقدرت رخصتی برای توسعه بازار باشد اما همانطور که اشاره شد، ذوب آهن باید برای تامین مواد اولیه راهکارهای مناسب را پیش گیرد.

تامین سنگ آهن و زغالسنگ ، با توجه به افزایش هزینه های حمل و نقل ، قیمت تمام شده محصولات این مجوعه را تحت تاثیر قرار می دهد و رقابت در بازار را برایش سخت خواهد کرد ، این در حالی است که افزایش حقوق نیروی کار نیز نه تنها برای ذوب آهن بلکه برای سایر فولادسازان می تواند مشکلات جدید ایجاد کند.

هرچند در مدت یاد شده رخصتی بخش عمده ای از کارهای خود را به دیدارها و نشست ها اختصاص داده است اما بدون شک باید با برنامه ای دقیق و مشخص هیات مدیره را برای صدور حکم قطعی مدیرعاملی راضی کرده باشد. حال باید دید در مدت مدیریت وی، ذوب آهن که پایه گذار صنعت فولاد کشور بوده به چه دستاوردهایی خواهد رسید.
تیتر20

 

دیدگاهتان را بنویسید