232826

مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا اعلام کرد؛

همت بلند کارکنان مجتمع فولاد سبا در تحقق شعار سال با ثبت رکوردهای تولید

دنیای معدن- مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا گفت: در فروردین‌ماه سال جاری که توسط مقام معظم رهبری مزین به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» شد، کارکنان مجتمع فولاد سبا موفق به ثبت رکورد ماهیانه ۱۳۳ هزار و ۶۹ تن آهن اسفنجی، ۱۵۰ هزار و ۳۵۱ تن مذاب، ۱۴۵ هزار و ۵۱۹ تن تختال و ۱۴۰ هزار و ۳۱ تن کلاف گرم شدند.

به گزارش دنیای معدن، بهمن خلیلی، مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا اعلام کرد: در فروردین‌ماه سال جاری که توسط مقام معظم رهبری مزین به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» شد، کارکنان مجتمع فولاد سبا موفق به ثبت رکورد ماهیانه ۱۳۳ هزار و ۶۹ تن آهن اسفنجی، ۱۵۰ هزار و ۳۵۱ تن مذاب، ۱۴۵ هزار و ۵۱۹ تن تختال و ۱۴۰ هزار و ۳۱ تن کلاف گرم شدند.

وی رکوردهای ماهیانه قبلی را ۱۳۱ هزار و ۶۵۷ تن آهن اسفنجی در فروردین ۱۴۰۰ و ۱۳۸ هزار و ۶۸۳ تن مذاب و ۱۳۴ هزار و ۴۸ تن تختال در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ و ۱۳۱ هزار و ۱۹۲ تن کلاف گرم در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ بیان کرد.

خلیلی کیفیت محصولات تولیدی را بیش از ۹۷ درصد با کمترین انحراف از برنامه تولید برشمرد و افزود: تولید محصول با ضخامت پایین ازجمله ۲ میلی‌متر که حدود ۱۲۰ هزار تن از مجموع تولید را به خود اختصاص داده است، خود رکورد جدیدی در تولید محصولات کم‌ضخامت در این ناحیه به حساب می‌آید.

مدیر عملیات مجتمع فولاد سبا در ادامه به عوامل دست‌یابی به این رکوردشکنی‌ها اشاره کرد و گفت: عزم و اراده شبانه‌روزی همکاران ساعی، خدوم و باتجربه مجتمع فولاد سبا به‌عنوان اصلی‌ترین سرمایه‌های شرکت، کاهش ۳۳ درصدی شات‌دان‌های برنامه‌ریزی‌شده از دو هفته یک‌بار به سه هفته یک‌بار که حاصل خبرگی و توان بالای کارکنان تولید و تعمیرات خطوط تولید سبا است، افزایش سرعت تولید در کلیه خطوط تولیدی علی‌الخصوص در کوره‌های قوس الکتریکی به‌عنوان مولد تولید، کاهش توقفات اضطراری در کلیه خطوط تولید، آماده‌به‌کاری بالای تجهیزات مختلف اصلی و پشتیبان خطوط تولید و کاهش تأخیرات خطوط بالادستی و پایین‌دستی مربوطه و همچنین افزایش عمر نسوز مصرفی و کاهش مصرف نسوز تا حدود ۸ کیلوگرم بر تن تولید و تولید ورق‌های تجاری و ساختمانی با گرید متوسط کربن به‌جای کم‌کربن که نتیجه آن افزایش سرعت تولید و کاهش ضایعات در کوره‌های قوس الکتریکی است از مهم‌ترین عوامل دست‌یابی به این رکوردها به شمار می‌آید.

وی همچنین بهره‌گیری مناسب از خطوط تولید توسعه‌یافته فولادسازی، ریخته‌گری و نورد گرم پس از انجام نوسازی خطوط تولید و به‌روزرسانی اتوماسیون صنعتی در سال گذشته را که توسط همکاران توسعه و پیمانکاران سبا با حمایت مدیریت ارشد فولاد مبارکه به انجام رسید از دیگر عوامل دست‌یابی به این رکوردها برشمرد.

خلیلی در پایان از حمایت‌های مدیرعامل، معاونت بهره‌برداری، مدیران ارشد و کلیه مدیریت‌های مختلف و همچنین همکاران در مجتمع فولاد سبا و فولاد مبارکه که با تلاش‌های شبانه‌روزی خود باعث ثبت این رکوردهای غرورآفرین شدند، تشکر و قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد با تکرار و تثبیت این رکوردها بتوان حداکثر تولید کمّی و کیفی را که نیاز صنایع پایین‌دستی است رقم زد و گامی در جهت حل مشکلات در کشور عزیزمان برداشت.

افزایش طول عمر نسوز شل‌های کوره‌های قوس از دیگر عوامل کسب این رکورد

سیروس اسدی، رئیس فولادسازی مجتمع فولاد سبا نیز در خصوص کسب این رکورد افزود: کارکنان تلاشگر فولادسازی سبا موفق شدند با برنامه‌ریزی و کاهش توقفات اضطراری و کنترل بهینه فرایند در جهت افزایش طول عمر نسوز شل‌های کوره‌های قوس و کاهش تعداد تعویض شل‌ها، به رکورد ۱۵۰ هزار و ۳۵۱ تن مذاب دست پیدا کنند. رکورد قبلی، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۳۸ هزار و ۶۸۲ تن فولاد مذاب محقق شده بود.

نوسازی ماشین ریخته‌گری شماره ۱ فولاد سبا

جواد صباغی رئیس ریخته‌گری مداوم سبا درخصوص این رکوردها اظهار کرد: در راستای بهبود مستمر و ارتقای کمی، کیفی و تنوع محصولات در واحد ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا و نوسازی ماشین ریخته‌گری شماره ۱ این مجتمع اقدامات زیادی انجام شده است. ارتقا و به‌روزرسانی سیستم‌های اتوماسیون از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، هوشمندسازی ماشین ریخته‌گری برای کنترل دقیق‌تر فرایند تولید تختال و افزایش توان آن ازجمله اقدامات انجام‌شده است.

وی با اشاره به دیگر اقداماتی که در بهبود مستمر و ارتقای کمّی، کیفی و تنوع محصولات فولاد سبا در واحد ریخته‌گری انجام شده به خبرنگار فولاد گفت: انجام تعمیرات اساسی بر روی تجهیزات اصلی ازجمله قیچی پاندولی برای اولین بار از زمان راه‌اندازی و انجام تست‌های عملکردی تجهیزات، با استفاده از توان کارشناسان داخلی ازجمله موارد مهم دیگر بوده که می‌تواند ما در امر تولید یاری کند.

رئیس ریخته‌گری مداوم سبا افزود: این اقدامات که با همت و تلاش فولاد مردان فولاد سبا در مجموعه‌های مختلف تولید، تعمیرات و پشتیبانی و با حمایت‌های مدیریت فولاد سبا انجام شده موجب افزایش توان تولید و کسب رکوردهای کمی و کیفی و تنوع بخشیدن به سبد محصولات شده است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های همکاران ما در این زمینه منجر به کسب رکوردهای روزانه و ماهانه در بخش تولید شد که به همین خاطر از تمام زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان فولاد سبا برای رسیدن به این موفقیت‌ها تشکر می‌کنیم.

برنامه‌ریزی جهت تأمین و ارسال مواد اولیه از عوامل تحقق این رکورد

علیرضا فرجی، رئیس حمل مواد مجتمع فولاد سبا در این خصوص یادآور شد: با توجه به برنامه‌ریزی ناحیه برای تولید ۱۴۰ هزار تن محصول کلاف گرم، واحد حمل مواد با بسیج کلیه امکانات و نیروها، جهت تأمین و ارسال مواد اولیه موردنیاز برنامه‌ریزی کرد و ۱۶۷ هزار تن آهن اسفنجی شامل ۱۳۳ هزار تن تولید واحد احیا مستقیم و ۳۴ هزار تن آهن اسفنجی خریداری‌شده، تأمین و به کوره‌های قوس شماره ۱ و ۲ ارسال نمود.

وی در ادامه به دیگر اقدامات این واحد در جهت کسب این رکوردها اشاره کرد و گفت: افزایش آماده‌به‌کاری کلیه تجهیزات خطوط انتقال مواد (متریال هندلینگ) به کوره‌ها با انجام به‌موقع و صحیح استانداردها و تعمیرات پیشگیرانه جهت کاهش توقفات اضطراری واحد و سرویس‌دهی بدون وقفه به فولادسازی و همچنین بازرسی ۱۱ هزار و ۲۰۰ فیلتر بگ‌هوس‌های غبارگیرکوره ۱ و ۲ و متعاقبا تعویض فیلترهای معیوب و آماده‌به‌کاری غبارگیرهای آهک و DRI با تغییر عملکرد سیستم فیلتراسیون آن‌ها و انجام پروژه‌های بهبود و کاهش میزان آلودگی زیست‌محیطی راز دیگر عوامل کسب این رکورد بود.افزایش کمی و کیفی تولید آهن اسفنجی به همت کارکنان فولاد سبا

فرهاد رجبی، رئیس آهن‌سازی مجتمع فولاد سبا در این باره اظهار کرد: با توجه به نام‌گذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و با توجه به محدودیت‌های انرژی در سال اخیر که موانعی را برای تولید در فولاد سبا به وجود آورده است در سال جدید اقداماتی برای کم کردن محدودیت‌ها در زمینه گاز انجام شد.

وی با اشاره به گوشه‌ای از این اقدامات گفت: با برنامه‌ریزی برای نظم‌بخشی به امور و ارتقای کیفیت سرمایه‌های انسانی به‌ویژه با آموزش مداوم کارکنان، گام‌هایی در جهت افزایش کمّی و کیفی تولید آهن اسفنجی برداشته شد. با توجه به توقف انتهای سال گذشته در واحد آهن‌سازی فولاد سبا به دلیل محدودیت گاز، این تهدید را تبدیل به فرصت کردیم تا بتوانیم از این زمان برای ذخیره‌سازی گندله و اجرای پروژه‌های مختلف بیشترین استفاده را ببریم.

رئیس آهن‌سازی مجتمع فولاد سبا افزود: در این راستا انگیزه و انسجام سرمایه‌های انسانی و عزم جزم دفاتر فنی و گروه‌های سرویس‌دهنده موجب شد تا بتوانیم سال ۱۴۰۱ را با رکوردهای روزانه شروع کنیم و با حفظ این رکوردها بتوانیم از رکوردهای ماهانه قبلی نیز عبور کنیم.

اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی در اتوماسیون جدید نورد از عوامل مؤثر در کسب این رکوردها

مهدی ناظم الرعایا، رئیس نورد گرم مجتمع فولاد سبا عوامل مهم دست‌یابی به رکورد فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در نورد سبا را افزایش ضخامت اسلب ورودی به نورد از ۵۲ میلی‌متر به ۵۸ میلی‌متر بیان کرد که افزایش حداقل ۱۰ درصدی فلوی ورودی به نورد را در پی داشت.

وی یکی دیگر از عوامل دست‌یابی به این رکوردها را اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی خصوصا در اتوماسیون جدید نورد دانست و گفت: با اصلاح و تنظیمات اتوماسیون واحدهای تولیدی و تعمیرات، موفق به تولید بیش از ۱۴۰ هزار تن محصول با کیفیت ۹۷ درصدی و ۹۹.۵درصد مطابق سفارش شدیم که ۸۵ درصد از این رکورد که حدود ۱۲۰ هزار تن است با ضخامت ۲ میلی‌متر تولید شدند.

رئیس نورد گرم مجتمع فولاد سبا کاهش توقفات اضطراری و برنامه‌ریزی‌شده در نورد از شات‌دان‌های دو هفته یک‌بار به شات‌دان‌های سه هفته یک‌بار را از دیگر عوامل دست‌یابی به این رکوردها بیان کرد و از تلاش و پیگیری مستمر شبانه‌روزی کلیه همکاران بهره‌بردار و پشتیبانی تولید که در این موفقیت سهیم بودند، تشکر و قدردانی نمود.

آماده‌به‌کاری جرثقیل‌ها افزایش تولید را به همراه داشت

رضا خسروان، رئیس واحد جرثقیل‌های مجتمع فولاد سبا نیز در خصوص این رکوردها گفت: با توجه به نام‌گذاری سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، تلاش خستگی‌ناپذیر کارکنان واحد جرثقیل‌های سبا در رسیدن به این رکوردها و موفقیت‌های شرکت نقش مهمی داشت.

وی یکی از پارامترهای مهم در نیل و رسیدن به این رکوردها را آماده‌به‌کاری جرثقیل‌های خط تولید برشمرد و گفت: انجام به‌موقع گراف‌های تعمیراتی و باکیفیت، توقفات اضطراری جرثقیل را کاهش می‌دهد و همچنین انجام بهینه‌سازی‌ها با استفاده از توان و تجربیات کارکنان مجرب این واحد بر کاهش توقف و افزایش آماده‌به‌کاری بسیار تأثیر دارد و راه را برای ثبت این رکوردها هموار کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید