232564

مهندس سعد شمس‌الدین، معاون توسعه بازار :

مهم‌ترین دستاوردها، برنامه‌ها و اولویت‌های شرکت MMTE اعلام شد

دنیای معدن: با گذار به دوره انرژی‌های سبز، حفظ و توسعه شرکتی مانند MMTE نه تنها برای دولتمردان و صنعتکارن ایرانی بلکه برای همسایگان در این جغرافیای گازی باید در لیست اول اولویت‌ها قرارگیرد.

به گزارش دنیای معدن، مهندس سعد شمس‌الدین، معاون توسعه بازار شرکت MMTE در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی پردازش نقش اصلی توسعه و بازار در ساختار شرکت را پاسخگویی به اهداف خود در بازار و نیاز بازار به خدمات و توانایی‌های این شرکت دانست و تصریح کرد که سازماندهی و روش کار طوری است که همه ارکان شرکت در ایفای این مهم همیشه فعال هستند. شاید این روش یکی از رازهای موفقیت ما در بازار بوده باشد.

 به گفته او، بازار مرکزی این شرکت صنایع معدنی و متالورژیکی هستند و تا کنون توجه خاص آن بر زنجیره صنایع فولاد بوده است. ضمن آن‌که، جغرافیای بازار هدف شرکت هم علاوه بر بازار داخل، کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه و شمال آفریقا هستند.

شمس‌الدین با بیان این که این شرکت در دو سال گذشته با حجم تقاضای فزاینده‌ای برای ارائه خدمات لازم در زنجیره فولاد مواجه بوده، خاطرنشان کرد: اگر تا چند سال پیش در این بازار با تعداد متقاضیان معدودی روبرو بودیم اما در دو سال گذشته تجربه همکاری در پروژه‌های بزرگ و کلید دردست با بالغ‌بر ۳۰ شرکت-مشتری در داخل کشور را داشته‌ایم که از جمله آن می‌توان به احداث کارخانه احیای مستقیم، کارخانه فولادسازی، کارخانه گندله‌سازی و… در شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، توسعه آهن وفولاد گل‌گهر، جهان فولاد سیرجان، معدنی و صنعتی چادرملو، شرکت ملی فولاد، کاوه پارس، فولاد سپیددشت چهارمحال، پارس فولاد سبزوار، فولاد میانه، فولادخراسان، فولاد نوظهور بافق، فولاد کاوه جنوب، فولاد هرمزگان، فولاد کردستان، فولاد جهان آرای اروند، فولاد اکسین خوزستان، فولاد سرمدابرکوه، فولاد غدیر نی‌ریز، فولاد ارفع، ستاره سیمین هرمز، مادکوش، فولاد بافق، فولاد تربت حیدریه، طلوع تجارت خلیج فارس، فولاد ماهان سپهر البرز، فولاد خیام نیشابور، صبا غرب، فولاد شادگان و… اشاره کرد.

به گفته او، نظر به نوع خدمات‌رسانی MMTE از قبیل فرآیند تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و نظر به حساسیت ذینفعان مختلف در ساختار هر یک از مشتریان، خدمات‌رسانی‌های این شرکت زمان‌بر بوده و باید گفت جامع الاطرف است از این روی، خود را ملزم به همراهی با مشتریان در قدم‌های مختلف یک پروژه می‌دانیم؛ بنابراین، درست است که این شرکت در ایران و در منطقه به یک جنرال-کنتراکتور اصلی در صنایع معدنی و متالورژی ارتقا یافته است اما در بسیاری از جزئیات به مشتریان خود خدمات مشاوره‌ای نیز ارائه می‌کند.

وی تمرکز کار شرکت در حلقه صنایع فولادی را بر احیای مستقیم به روش میدرکس (که لیسانس آن را نیز داراست) دانست و تصریح کرد که نکته مهم آن است که بر همه زوایای تکنولوژیک این فرآیند به‌طور بی‌بدیلی مسلط شده‌ایم به‌طوری که در پنج سال گذشته از حیث ظرفیت تحویل شده به مشتری، در صدر شرکت‌های در جهان قرار گرفته‌ایم.

معاون توسعه بازار شرکت MMTE گفت: این شرکت از مجموع ۴۰ میلیون تن ظرفیت آهن‌سازی در ایران، بالغ‌بر ۱۶ میلیون تن ظرفیت را MMTE تحویل بهره‌برداران به تعداد ۱۴ واحد، که همگی بخوبی و با رضایت کامل و بیش از ظرفیت‌های قراردادی کارکرده‌اند، داده است.

او با اشاره به قرارداد و پروژه‌های در دست احداث این شرکت بالغ‌بر ۳/۷ میلیون تن شامل ۵ واحد مختلف، افزود: MMTE در حال تهیه پیشنهادات فنی و مالی برای ظرفیتی بالغ بر ۷۵/۱۳ میلیون تن پروژه آهن‌اسفنجی است که شامل پروژه‌های خارج از کشور هم می‌شود.

شمس‌الدین انگیزه سرمایه‌گذاران و تسهیلات برای آنها را از مهم‌ترین عوامل پویایی بازار دانست و موانعی که جدیدا برای تامین گاز و برق واحدها پیدا شده است را برای این انگیزه‌ها زیانمند برشمرد و تصریح کرد: محدودیت در تامین مالی پروژه‌ها از دیگر مشکلات این شرکت است. ضمن آن‌که در یکسال گذشته دیده می‌شود که فرآیند صدور مجوز برای آغاز به کار پروژه‌هایی که قرارداد هم شده‌اند کندتر شده و شاهد تردیدهای بیشتری هستیم. این مورد اگر تنها ناشی از آن باشد که کارشناسی بیشتری بشود (که نشانه امیدوار کننده‌ای برای امکان‌سنجی است)، ولی باید مراقبت شود که به دام بلاتکلیفی فرو نرود.

وی با ناچیز دانستن سهمی که از کل ارزش‌افزوده در چرخه عمر این صنعت ایجاد می‌شود از دیگر مشکلات خاص شرکت‌های خدمات تکنولوژیک مانند MMTE اشاره کرد و گفت: سهمی که به این شرکت‌ها میرسد، آنقدر ناچیز است که این رشته حیاتی از کسب و کار معدن و متالورژی را در خطر فقر و ناپایداری می‌برد و بدون تردید ادامه این وضعیت به زیان توسعه تکنولوژی و پایداری خود صنعت خواهد بود.

معاون توسعه بازار شرکت MMTE یکی از ویژگی‌های این مجموعه را همراه و همدلی با مشتریان در همه شرایط به‌ویژه در شرایط سخت و طاقت برشمرد و گفت: در روزگاری که محدودیت‌ها و ملامت‌ها برای مشتریان بالا می‌گیرند، ما تلاش مستمر کرده‌ایم که از سرمایه آنها دفاع و برایشان همراهی و دلگرمی باشیم تا به نوبه خود امیدشان را زنده نگهداریم.

شمس‌الدین انتظار خود از مسوولان را تسهیل سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت و تکنولوژی فولاد، رفع کمبودهای جدی و نقایص مهم در زیرساخت‌ها دانست و افزود: مسوولان از دخالت مستقیم در رویه‌های کاری و اداری سازمان‎های تکنولوژیک و بهره‌برداری پرهیز نمایند.

 وی در پایان با اشاره به نتایجی که از کنفرانس‌ها و ترندهای سیاستی برای محیط‌زیست و رژیم کربن به‌دست آمده‌، گفت: همگی بر نقش فزاینده گاز طبیعی در نیم قرن آینده اصرار دارند. وفور مخازن عظیم گازی در ایران و خاورمیانه و نیز بخش‌هایی از آسیای میانه طوری است که توجهات همه را در جهان بیش از پیش به این جغرافیا جلب میکند. باید فکر کرد که حداقل در یک دوره چند ده ساله، گذار به انرژی‌های سبز، بخش قابل ملاحظه‌ای از تولید آهن و فولاد جهان به این پهنه جغرافیایی منتقل شود. در این‌صورت حفظ و توسعه شرکتی مانند MMTE نه تنها برای دولتمردان و صنعتکارن ایرانی بلکه برای همسایگان در این جغرافیای گازی باید در لیست اول اولویت قرارگیرد.

منبع: ماهنامه تخصصی پردازش

 

 

دیدگاهتان را بنویسید