231993

مردم فسا همچنان چشم انتظار راه اندازی کارخانه فولاد

دنیای معدن: سرنوشت کارخانه فولاد فسا 11 سال پس از کلنگ زنی در هاله ای از ابهام قرار داشته و مردم فسا همچنان چشم انتظار راه اندازی این کارخانه هستند.

به گزارش دنیای معدن، عملیات اجرایی بزرگ ترین مجتمع فولادسازی بخش خصوصی کشور با اشتغال زایی 3000 نفر در اسفندماه 1389 با حضور وزیر صنایع و معادن دولت دهم و نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در شهرستان فسا آغاز شد.

فاز اول این مجتمع باید در 2 سال راه اندازی می شد اما باگذشت 11 سال هنوز خبری از مجتمع فولاد فسا نیست.

ساخت این کارخانه با توجه به وعده هایی که طی سالیان متمادی برای ایجاد اشتغال در منطقه از طرف دولت ها و نمایندگان مختلف به مردم داده شده همیشه مورد توجه مردم بخصوص جوانان فسا است.

مالک این مجتمع فولادی در ابتدا سید مصطفی طوسی زاده از سرمایه گذاران صاحب نام صنعت فولاد ایران بود. طبق پیش بینی ها فاز اول کارخانه با سرمایه گذاری سه هزار سیصد و شصت میلیارد ریالی باید طی 2 سال ساخته می شد اما پس از 4 سال و در سال 1394 با توجه به توقف در ساخت کارخانه، نماینده وقت شهرستان فسا در مجلس از خلع ید سرمایه گذار اول به دلیل عدم فعالیت و از دست رفتن زمان و جایگزین شدن سرمایه گذار جدید خبر داد.

یک سال بعد با حضور معاونین وزارت اقتصاد آلمان و وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و سفرای ایران و آلمان، قرارداد بزرگ ترین خط تولیدی لوله های بدون جوش کشور با اعتبار 450 میلیون یورو بین سرمایه گذار جدید شرکت فولاد فسا و شرکت زیمنس آلمان به امضا رسید.

با خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم های جدید علیه ایران، سرمایه گذاری شرکت آلمانی در ساخت فولاد فسا متوقف شد.

با این اتفاق، بانک ملت مشارکت در ساخت پروژه را پذیرفت اما با خلف وعده بانک در پرداخت تسهیلات 200 میلیارد تومانی سرنوشت فولاد فسا و امید هزاران جوان شهرستان همچنان در هاله ای از ابهام است.

سرمایه گذار توان مالی ندارد

ایجاد اشتغال گسترده از طریق راه اندازی کارخانه فولاد یکی از وعده های نماینده جدید فسا بود.

یک سال قبل فیروزی نماینده فسا در بازدید از محل احداث کارخانه فولاد فرصت ۴۰روزه ای برای تعیین تکلیف پروژه به سرمایه گذار داد و خواستار بازگرداندن زمین پروژه در صورت عدم تکمیل کارخانه فولاد شد.

نماینده فسا در مصاحبه با یکی از رسانه ها در تشریح مشکلات پروژه افزود: سرمایه گذار یکی از دلایل توقف کار را عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ملت می داند. اگر سرمایه گذار مدعی است کوتاهی از طرف بانک بوده، می تواند از بانک شکایت و آن را ملزم به پرداخت تسهیلات کند.

فیروزی در ادامه گفت: اکنون پس از 13 سال بر همگان روشن شده که سرمایه گذار کنونی توان مالی و فنی و اجرایی برای اجرای طرح فولاد فسا را ندارد و مردم دامدار و کشاورز منطقه را نیز از چراگاه های دام محروم کرده است.

در اولین قدم برای پیگیری مشکلات به سراغ سرمایه گذار فولاد فسا رفتم، کیومرثیان با رد موضوع عدم تمکن و توان مالی، درگیری با بانک را عامل فرصت سوز ساخت کارخانه فولاد دانست. 12 ماهه کارخانه فولاد فسا را تکمیل می کنیم

قاسم کیومرثیان دراین باره گفت: این پروژه از 5 سال قبل پس از تائید توان مالی در اختیار ما قرارگرفته و هم اکنون درصدد تکمیل پروژه با سرمایه شخصی هستیم.

وی ادامه داد: در این مدت با صرف هزینه های هنگفت سوله، محوطه، ساختمان اداری، جاده های دسترسی و شبکه برق ساخته شده، ژنراتورهای بزرگ تولید برق را خریداری و مستقر کردیم.

سرمایه گذار فولاد فسا اظهار کرد: از همان ابتدا به دلیل سنگلاخ و نامرغوب بودن زمین، کل منطقه را کلوخ برداری و صاف شد تا علی رغم پرداخت حق مرتع و تا زمان راه اندازی کارخانه مردم منطقه بتوانند به صورت رایگان و آزادانه از زمین ها به عنوان چراگاه استفاده کنند.

وی افزود: به خاطر خروج آمریکا از برجام و لغو سرمایه گذاری شرکت زیمنس آلمان، بانک ملت نیز در زمان پرداخت تسهیلات به دلایل واهی تعهدات خود را انجام نداد.

کیومرثیان گفت: به خاطر بدعهدی ها به کمیسیون اصل 90 مجلس و قوه قضاییه شکایت کردیم و دیوان عالی کشور نیز به نفع شرکت فولاد فسا رأی صادر کرده است.

سرمایه گذار فولاد فسا در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه وقت زیادی به خاطر درگیری با بانک ازدست رفته و در صورت حمایت مسئولان و نماینده فسا و جلوگیری از مانع تراشی ها فاز اول کارخانه فولاد فسا ظرف مدت 12 ماه با اشتغال زایی بیش از 500 نفر به بهره برداری خواهد رسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید