231313

آمار واردات در ۱۱ ماهه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد

خودکفایی در تولید حوزه فولاد نزدیک است

دنیای معدن: آمار واردات زنجیره فولاد نشان می‌دهد برخلاف آنکه صادرات این حوزه بیشتر می‌شود، واردات نسبت به سال گذشته کاهشی طی می‌شود؛ گزارش ارائه شده از میزان اقلام فولادی وارداتی طی ١١ ماهه ١۴٠٠ نشان می‌دهد علاوه بر کاهش واردات مقاطع تخت و محصولات فولادی، همچنان میزان واردات شمش فولاد برابر ١١ ماهه سال ١٣٩٩ و واردات آهن اسفنجی صفر است.

به گزارش دنیای معدن، بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای سال جاری تا بهمن ماه در مجموع در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات  مقاطع طویل تخت ٢۶ درصد و واردات محصولات فولادی ٢٣ درصد کاهش داشته است، اما واردات مقاطع طویل فولادی یک درصد بیشتر شده است. کشور همچنان از واردت آهن اسفنجی بی‌نیاز است و میزان واردات شمش فولاد تغییری نکرده است.

بیشترین میزان واردات فولادی طی ١١ ماهه ١۴٠٠ مختص محصولات فولادی معادل ۶۵٠ هزار تن بوده است که البته نسبت به میزان واردات آن در مدت مشابه سال ١٣٩٩ که معادل ٨۴٧ هزار تن بوده، ٢٣ درصد کاهش را تجربه کرده است.

پس از آن میزان واردات مقاطع تخت فولادی نیز در ١١ ماهه ١۴٠٠ معادل ۵٧٣ هزار تن ثبت شده که از میزان واردات آن در مدت مشابه سال پیش از آن، ٢۶ درصد کمتر است. در مجموع ١١ ماهه نخست سال ١٣٩٩ قریب به ٧٧١ هزار تن مقاطع تخت فولادی وارد کشور شد.

در مقابل اما از ابتدای سال ١۴٠٠ تا پایان بهمن ماه مجموع مقاطع طویل فولادی وارد شده نسبت به همین مدت در سال پیش از آن (١٣٩٩) یک درصد معادل ١٠٠٠ تن بیشتر شده و از ٧۶ هزار تن به ٧٧ هزار تن رسیده است.

طبق آمار، واردات شمش فولادی (فولاد میانی شامل اسلب، بیلت و بوم) در مدت مذکور سال گذشته  ۵۰۰۰ تن شمش بوده که برابر میزان واردات آن طی ١١ ماهه ١٣٩٩ است.  

همانطور که اشاره شد، کشور از واردات آهن اسفنجی بی‌نیاز است و همچنان واردات این محصول معدنی صفر است.ایسنا

انتهای پیام

 

 

دیدگاهتان را بنویسید